Visjonen har fra dag én vært å sette kundene i fokus

Moderne regnskapsføring med kundene i fokus

Navn: Causa AS
Driver med: Regnskapstjenester og økonomisk rådgivning
Tar regnskapsoppdrag i: Visma eAccounting
Hjemmeside: www.causa.no
Antall ansatte: 5

Sommeren 2015 så regnskapsbyrået Causa dagens lys. De tre lederne/regnskapssjefene Jørgen Edvardsen, Geir Engum og Fred Radenbach hadde lenge ført regnskap for en rekke kunder ved siden av faste jobber i blant annet Microsoft Norge og NSB, og fikk stadig vekk forespørsler fra andre som ønsket deres hjelp. De valgte derfor å si opp sine jobber og satse for fullt på sitt nye selskap, Causa.


Moderne regnskapsføring som visjon

Causa består i dag av 5 ansatte, og visjonen fra dag én har vært å drive med moderne regnskapsføring. “Vi ønsker at kundene våre skal spare tid og penger ved å ha både innsikt i, og kunne jobbe tett med oss i et nettbasert regnskapsprogram” sier Jørgen Edvardsen, tidligere regnskapssjef i NSB, og fortsetter: Visjonen i Causa har fra dag én har vært å drive med moderne regnskapsføring.“Med et nettbasert regnskapsprogram, kan kundene sende oss informasjon via mobilapplikasjoner, e-post eller fildelingstjenester rett inn i regnskapssystemet – og de slipper å ta vare på endeløse mengder papir. Når vi har kontrollert og sikret kvitteringene elektronisk, kan de kastes”.

 

Med kundene i fokus

Causa ønsker å være et regnskapsbyrå som er tilgjengelig for kundene sine. Har kunden spørsmål, skal han/hun få et kompetent, raskt og vennlig svar. De opplever alt for ofte at småbedrifter forteller at de ikke når frem til regnskapsføreren sin. Causa ønsker derfor at døren skal være åpen og at kunden føler seg velkommen til å ringe, sende e-post eller komme innom når han eller hun ønsker det.

“Regnskapsføring handler både om tillit og kompetanse. Vi får innsikt i bedrifters og privatpersoners økonomi, og det må håndteres med integritet og ansvarsbevissthet. Vi pleier derfor å si at våre kunder skal ha god økonomi – og god nattesøvn” sier Fred Radenbach.

Causa har mange ulike kundegrupper og alle typer kunder er velkomne. Enkeltmannsforetak, og små og mellomstore bedrifter utgjør hittil hovedmassen, og det er spesielt seks kundesegmenter som oftest går igjen hos Causa: mindre foretak innen helsesektoren, bygge- og håndtverksbedrifter, IT-gründere, aktører innen kultursektoren, idrettsklubber – og ikke minst internasjonale aktører. “Vi er språksterke i Causa, og ser derfor at bedrifter med behov for å kunne diskutere økonomi på et annet språk enn norsk, liker seg hos oss. I dag kommuniserer vi, i tillegg til norsk og engelsk, både på tysk, polsk, tyrkisk og spansk med våre kunder” forteller Radenbach.

 

Beslutningsprosessen rundt valg av økonomisystem

I og med at Causa er et relativt nytt regnskapsbyrå med flere regnskapsførerer som har brakt med seg mye og god erfaring, så var det å velge økonomisystem en spennende og ikke minst krevende prosess. I tillegg til egne erfaringer forhørte de seg med kollegaer i bransjen, leste anmeldelser og hadde kundemøter med ulike systemleverandører, og testet.

I tillegg til at kostnadsaspektet var viktig, så hadde Causa følgende kriterier: Tilgjengeligheten og kvaliteten på teknisk support måtte være god, muligheten for å samarbeide med kunden i systemet måtte være tilstede – og det måtte være sikkert og ikke minst brukervennlig for begge parter. Systemet måtte også være såpass sterkt at de kunne føre komplekse regnskap, og kanskje aller viktigst: Systemet må ha stor grad av automatiseringer og integrasjoner mellom arbeidsoppgavene og offentlige aktører, samt banker. Muligheten for å sette opp automatiserte bokføringsforslag, sende a-melding og mva-oppgaver direkte til Altinn, samt bankintegrasjon var essensielt for hvordan Causa ville jobbe.

 

Hvorfor Visma eAccounting

Etter en lang beslutningsprosess endte valget på Visma eAccounting for regnskapsførere. “Vi landet på Visma eAccounting av flere grunner” forteller Geir Engum, som selv har lang erfaring fra skjæringspunktet mellom IT og regnskap i Microsoft Norge. “Kundene kan samarbeide med oss i løsningen. Det er papirløst, og Visma trygger elektoniske bilag. Prisen var grei og Visma eAccounting har i tillegg vunnet sammenlignende tester”.

“I tillegg, så møtte vi på et meget dyktig og imøtekommende kundekontakt som har gjort sitt beste for å få oss i gang på en god måte. Det var helt uvurderlig i startfasen for oss”  fortsetter Engum.

 

De største fordelene med å jobbe i et nettbasert system

De største fordelene ved å bruke Visma eAccounting for Causa så langt har vist seg å være automatiseringene i systemet og det direkte samarbeidet med kundene som systemet legger opp til. I tillegg så er tilgjengeligheten samarbeidet på nettet gir, helt uvurderlig. Å jobbe på nettet gir regnskapsbedriften muligheten til å kontrollere og samarbeide innad og utad til enhver tid.

photo2Hvordan har den nettbaserte løsningen forandret måten dere jobber på i dag? Og hvordan opplever kundene deres samarbeidet dere i mellom?

“Vi har langt mindre papirer å flytte på og oppbevare, og vi søker nå opp informasjon i systemet fremfor i permer. Vi sparer derfor mye tid i arbeidsdagen” sier Edvardsen. “Kundenes syn på dette varierer med ulik grad av involvering, men hovedtyngden av våre kunder er meget positive til å slippe papir. På den andre siden har vi noen som ønsker å fortsette med papirløsninger, og da tilbyr vi selvfølgelig det også”.

 

Hva blir viktig for å lykkes som regnskapsbyrå de neste 5 årene?

I Causa er de enige om at det er 3 viktige faktorer som vil være helt vesentlige for å lykkes med visjonen om å drive med moderne regnskapsføring i årene fremover: Å holde tritt med den nye teknologibølgen, å være dyktige rådgivere fremfor kun regnskapsførere alene, og sist, men ikke minst; Å være tilgjengelige for kunden.

“Causa er fremtidens byrå slik vi ser det” sier Radenbach og fortsetter “Hvis man skal kunne definere seg som et moderne regnskapsbyrå må fokuset etter vår mening være på tilgjengelighet for kunden, å følge med i den teknologiske utviklingen og kompetente råd. Der føler vi at vi er i dag, men det krever også stadig oppdatering”.

 

Causas råd til andre regnskapsforetak

Hva vil Causa råde andre regnskapsbyråer som kanskje ikke har kommet i gang med nettbaserte løsninger å gjøre? “Vurderer du å starte med nettbaserte løsninger, ta gjerne kontakt med oss i Causa. Kommunikasjon med andre regnskapsførere i prosessen rundt bytte av regnskapssystem vil spare deg for mye tid, penger og ikke minst frustrasjon” sier Radenbach.

“Har du kunder som vil gjøre deler av regnskapsarbeidet selv, kan vi på det varmeste anbefale Visma eAccounting. Vi har flere kunder som for eksempel utfører faktureringen selv, mens vi i Causa tar oss av andre økonomiske utfordringer som bokføring, eller økonomisk strategi. Mange kunder klarer også fint den enkleste delen av regnskapsarbeidet selv. Samtidig så vil du oppleve at kundene har behov for flere tjenester når regnskapet blir mer komplekst eller de får liten tid når de gjør det bra. Da vil det være enkelt for deg å ta på deg oppgavene, ettersom du allerede er godt kjent med bedriftens økonomi og strategi gjennom samarbeidet i systemet” avslutter han.

 

Vurderer ditt regnskapskontor å jobbe i Visma eAccounting for regnskapsbyrå? Les mer om løsningen her, eller meld deg på et gratis introduksjonswebinar.

Jobber du i en mindre bedrift og har behov for ett brukervennlig og nettbasert regnskapsprogram? Les mer om Visma eAccounting.

Hanne Groa jobber som Marketing Manager i Visma Mamut med fokus på Customer Retention & Loyalty, og Accounting Offices-segmentet. Hun har en Bachelor of Science in International Marketing, Honors Degree, fra Handelshøyskolen BI/Nanyang Business School i Singapore, og har jobbet i mange år med markedsføring og kommunikasjon.
Kontakt Hanne: