Rigg for vekst i dag og i morgen

Triks for å selge mer

Er du ute etter å selge et produkt eller tjeneste? Er du på flørtern? Vil du ha drømmejobben fremfor 100 andre søkere? Likhetene er at det handler om å overbevise. Du skal både vekke nysgjerrighet, og denne nysgjerrigheten skal føre til en «call to action». Les tipsene for å selge.

Left Brain Marketing har laget en liste med åtte teknikker som de beste markedsførerne og selgerne i verden bruker.

1.     Få oppmerksomhet
– Du må alltid vekke interessen. Du ville ikke lest dette blogginnlegget hvis ikke overskriften hadde fanget oppmerksomheten din. Samme med salg. Du må få de til å ville vite mer, for i det hele tatt å ha en sjanse til å overbevise videre.

2. Fokuser på mottakeren
– Mottaker er opptatt av seg selv, og er i utgangspunktet ikke opptatt av ditt budskap. Det som gjør at du når frem er at du oppfyller mottakerens behov og ønsker, eller løser hans/hennes problemer.

3. Legg vekt på fordeler
– “What’s in it for me” er fokuset til mottageren av budskapet. En opplisting av hva du eller ditt produkt kan gjøre, er ikke fordeler. En egenskap er ikke en fordel før disse omsettes i hva det betyr for mottageren.

4. Skill deg ut fra konkurrentene dine
– En avisoverskrift, en gutt på en bar, og et klesplagg i et kjøpesenter. Hva er likheten? Jo, at de er langt fra alene, det finnes mange avisoverskrifter, gutter og klesplagg i nærheten. Du må vite hva som er dine Unique Selling Points, hva gjør at de vil velge deg eller ditt produkt fremfor andre.

5. Legg frem bevis for det du kommer med
– Du har lagt frem budskapet ditt, men holder det vann? Det er ikke nok å si du er morsom dersom du ikke viser det. Det er ikke nok å si du har et fantastisk produkt hvis du ikke klarer å underbygge dette. Alle kjøpere er i utgangspunktet skeptiske. Undersøkelser, tall, statistikk, kundeuttaleler, karakterer, fysiske bevis etc. Bruk de bevisene som passer for det du vil selge.

6. Sørg for at du har høy troverdighet
– Sørg for at både du og bevisene har høy troverdighet. Dokumentasjon på det kan være etableringsår, antall år i drift, antall ansatte, antall kunder, årlig omsetning, antall enheter solgt, antall lokasjoner, utmerkelser, publikasjoner, medlemskap og deltakelse i foreninger, mestermerker, bransjerangering, resultat fra uavhengige undersøkelser, pressedekning, etc.

7. Bygg verdi (builds value)
– Du må overbevise om at verdien på det du tilbyr langt overstiger den prisen du spør om. Kunden må føle at den gjør et godt kjøp.

8. Avslutt med en “call to action”
– Alle salgsbudskap må lede til noe. Hvis ikke du maner frem en action er prosessen frem til nå bortkastet. Du må være helt tydelig på hva du vil mottaker skal gjøre dersom han/hun er interessert.

La oss, som et forsøk, gå igjennom denne listen for vårt nye produkt, Visma.net. Du må gjerne sette opp en lignende liste for det/de produkt(ene) din bedrift selger da dette er en god øvelse.

1 Nettskyen er fremtiden for bedrifter.Visma tilbyr nå Visma.net, en komplett forretningsløsning i nettskyen.

2. At det er i nettskyen betyr at du vil ha tilgang til løsningen hvor som helst, fra alle enheter med nett-tilgang.

3. Det betyr at du for eksempel kan godkjenne fakturaer og hente ut rapporter fra mobil og nettbrett.

4. Visma.net er unikt fordi det kombinerer funksjonalitet som tilfredsstiller proffene, med hurtighet og brukervennlighet som gjør det enkelt å bruke for alle i bedriften.

5. Innen 2016 vil bedrifters forbruk av nettskytjenester mer enn dobles, ifølge Gartner. Konsernsjef i Visma, Øystein Moan, har flere ganger uttalt at Visma.net vil bli Visma sin viktigste løsning fremover.

6.Visma er Nordens ledende leverandør av programvare og tjenester for økonomi og administrasjon. Siden 1996 har vi levert programvare, og har nå 340 000 nordeuropeiske kunder som benytter våre produkter og tjenester.

7. Du slipper investeringer på forhånd og betaler kun for bruk. En fleksibel prismodell gjør det enkelt å skalere opp og ned.

8. Forbered deg på fremtiden, sjekk ut Visma.net

Har jobbet som journalist, samt vært med på oppstarten av et IT-selskap i Silicon Valley. Jobber nå med innholdsproduksjon for Visma i digitale kanaler.
Kontakt Maia: