5 gode grunner til å flytte logistikkhåndteringen opp i skyen

God lagerkontroll og lagerstyring er avgjørende for den daglig driften og fortjenesten i alle bedrifter med logistikkbehov. Men det er en balansekunst å sørge for at du har rett vare, på rett sted, til rett tid, for å holde kostnadene nede.

Skyteknologi gir logistikkhåndteringen nytt potensiale

Majoriteten av samfunnet benytter seg i dag av skybaserte tjenester på et eller annet plan. Over 98% av bedrifter i norsk næringsliv benytter seg i dag av skybaserte tjenester på et eller annet vis. For ordens skyld – skybaserte tjenester er en samlebetegnelse på alt fra dataprosessering og datalagring til programvare på servere som er tilgjengelig fra eksterne serverparker tilknyttet internett. (SSB.)

Visma.net – logistikk i skyen

For å best mulig kunne utnytte mulighetene i skyen, endrer stadig flere bedrifter egen forretningsmodell og implementerer nye IT-verktøy basert på sky-prinsippet. Nå er endelig funksjonalitet knyttet til større bedrifters logistikkbehov også tilgjengelig i skyen. Med logistikk i skyen flyttes hele bedriftens logistikkaspekt over på en nettbasert plattform.

Les mer om logistikkfunksjonen i Visma.net her.

Vår løsning Visma.net er det første 100% nettbaserte ERP-systemet som også løser bedriftens logistikkbehov, og det er mulig å integrere mot andre systemer via et API. Logistikkløsningen inneholder funksjoner som ordrebehandling, innkjøp, fakturering og lagerstyring.

5 gode grunner til å flytte logistikkhåndteringen opp i skyen:

1. Alltid oversikt –  bedre kundeopplevelse

I løsningen får du alltid tilgang til hvilke varer du kan levere når, og hvilke du må kjøpe inn for å levere ordren din. Du har dermed kontroll kundens behov, hva du kan levere, når og til hvilken pris. Opprette salg og ordre manuelt, hente ordrene automatisk fra nettbutikken eller øvrige systemer. Løsningen gir deg full oversikt over komplett salgshistorikk, med mulighet for å spore parti og serienummer på varene. Hold det du har lovet dine kunder.

2. Automatiserte prosesser – skap vekst og verdi

I Visma.net er det store muligheter for å automatisere rutineprosesser. Morgendagens logistikkarbeid vil i stor grad flyttes fra ordreinnleggelse ved ren punching, til mer kontrollerende funksjoner. Automatikken i systemene tar over for repeterende manuelle oppgaver. På den måten frigjøres både tid og ressurser, som kan brukes på andre fokusområder til å skape vekst og verdiskapning.

3. Økt kontroll – lettere å måle og overvåke

En annen fordel med Visma.net er at brukerne kan logge seg på når og hvor som helst med hvilken enhet som helst. Sjekk lagerstatus på mobilen, og få rapporter basert på oppdatert sanntidsdata av høy kvalitet. Dette er stor forskjell fra tradisjonelle ERP-systemer hvor man normalt sett trenger større installasjoner på applikasjonsserver. I tillegg skjer oppdatering til nye versjoner automatisk, og man har ikke lenger behov for tidkrevende og kostbare oppgraderinger.

4. Drop shipment – Forenklet og effektivisert innkjøpsprosess

Visma.net forenkler innkjøpsprosessen. Løsningen leverer en smidig og effektiv håndtering av innkjøp. I tillegg finnes det muligheter for å knytte salg direkte til innkjøpsbestillinger. Dette gjør levering direkte fra leverandør til sluttkunde mulig, noe som vil forenkle leveransen og kutte ned på dine prosesser og lagerhold.

5. Sømløse integrasjoner – moderniser nå og i fremtiden

Har du – eller ønsker du deg kanskje en drone på lageret? Har du behov for scanningsterminaler, eller kanskje du har behov for oppsett mot nettbutikk? Utnytt potensialet i varelageret – ny teknologi skaper nye muligheter. I tiden som kommer vil det være avgjørende for fremoverlente bedrifter å ha en solid ERP-motor med muligheter for tredjepartsintegrasjoner for å sikre effektivitet.

Visma.net er bygget for nettopp dette. Utdaterte systemer erstattes av ferdige nettløsninger som danner kommunikasjonslinjer mellom bedriftens egne tjenester, partners og hovedleverandørs tjenester. De interne prosessene i bedriften effektiviseres på flere plan.

 

Ønsker du å undersøke hvilke muligheter din bedrift har med logistikk i skyen? 

Meld deg på gratis webinar

Maria er Copywriter & Communication Specialist i Visma Software i Oslo. Her jobber hun med tekstarbeid og digital kommunikasjon. Maria startet i Visma Software i 2016.
Kontakt Maria: