Effektiv logistikk – 5 grunner til å velge skybasert

God lagerkontroll og lagerstyring er avgjørende for den daglig driften og fortjenesten i alle bedrifter med logistikkbehov. Men det er en balansekunst å sørge for at du har rett vare, på rett sted, til rett tid, for å holde kostnadene nede.

Majoriteten av samfunnet benytter seg i dag av skybaserte tjenester* på et eller annet vis. Over 98 % av bedrifter i norsk næringsliv benytter seg i dag av skybaserte tjenester på et eller annet vis. Her er fem grunner til at du bør melde overgang til skyen nå.

1. Oversikt over alle oversikter

Hvem vil vel ikke holde det de har lovet til kundene sine? Glem forvirrede ansatte og misfornøyde kunder. Aldri mer trenger du å ringe, maile, sjekke eller dobbeltsjekke status på varelageret ditt; et logistikksystem i skyen gir deg komplett oversikt. Du vet alltid hvilke varer du kan levere når – og hva du må kjøpe inn når, for å levere ordren din.

Med en skybasert løsning kan du opprette salg og ordre manuelt, hente ordrene automatisk fra nettbutikken eller andre systemer. Du får all salgshistorikk, i tillegg til at du kan spore parti og serienummer på varene.

2. Vekst og verdiskapning

Å flytte logistikken til skyen gjør at du kan automatisere rutinene dine. Morgendagens logistikkarbeid vil i stor grad flyttes fra ordreinnleggelse ved ren punching, til mer kontrollerende funksjoner. Automatikken i systemene tar over for repeterende manuelle oppgaver. På den måten frigjøres både tid og ressurser, som kan brukes på andre fokusområder til å skape vekst og verdiskapning.

3. Enkelt å måle og overvåke

En annen fordel er at brukerne kan logge seg på når og hvor som helst, og med hvilken enhet som helst. Sjekk lagerstatus på mobilen, og få rapporter basert på oppdatert sanntidsdata av høy kvalitet. Dette er stor forskjell fra tradisjonelle ERP-systemer hvor man normalt sett trenger større installasjoner på applikasjonsserver. I tillegg skjer oppdatering til nye versjoner automatisk, og man har ikke lenger behov for tidkrevende og kostbare oppgraderinger.

4. Gjør innkjøp på 1-2-3

Et nettbasert logistikksystem forenkler innkjøpsprosessen; løsningen leverer en smidig og effektiv håndtering av innkjøp. I tillegg finnes det muligheter for å knytte salg direkte til innkjøpsbestillinger. Dette gjør levering direkte fra leverandør til sluttkunde mulig, noe som vil forenkle leveransen og kutte ned på dine prosesser og lagerhold.

5. Sømløse integrasjoner

Har eller ønsker du deg kanskje en drone på lageret? Har du behov for scanningsterminaler, eller kanskje du har behov for oppsett mot nettbutikk? Utnytt potensialet i varelageret; ny teknologi skaper nye muligheter. I dag er det avgjørende for fremoverlente bedrifter å ha en solid ERP-motor med muligheter for tredjepartsintegrasjoner.

Utdaterte systemer erstattes av ferdige nettløsninger som danner kommunikasjonslinjer mellom bedriftens egne tjenester, partners og hovedleverandørs tjenester. De interne prosessene i bedriften effektiviseres på flere plan.

Vil du også jobbe effektivt med logistikk?

Meld deg på et tidseffektivt webinar hvor vi viser deg vår ERP-løsning for bedrifter med avanserte behov innen økonomi, ordre, innkjøp og lager.

Meld deg på gratis webinar

*en samlebetegnelse på alt fra dataprosessering og datalagring til programvare på servere som er tilgjengelig fra eksterne serverparker tilknyttet internett (SSB).

Maria jobbet som Digital Content Specialist i Visma Software. Det innebar alt av tekstarbeid, foto, video og digital kommunikasjon.
Connect with Maria: