Skip to main content

5 leveregler for større bedrifter

Leder du en mellomstor eller større bedrift, er det spesielt fem ting du alltid bør jobbe med. Se listen her.

Tips til større bedrifter
Tips til større bedrifter

Jeg skal sette meg inn i hvilke muligheter vi har for å bli best på det vi allerede er gode på.

Å frigjøre tid på unødvendig arbeid er en forutsetning for å få mer tid til det du egentlig holder på med. Dette er en kjepphest for mange ledere. Det er bra! Norske bedrifter er på offensiven. Det har vi sett utallige eksempler på i år.

Samtidig er det fremdeles mange som jobber manuelt og tungrodd. Det er dårlig butikk, både for deg som bedrift og for kundene dine. Derfor står både vi i Visma og andre leverandører i kø for å gjøre det enda smidigere for deg å utnytte tiden din. Finn ut av hvilke muligheter du har. Driver du for eksempel nettbutikk, bør du tenke over:

  • Hvordan skal du levere varer (Bring, PostNord, PorterBuddy, Helthjem)?
  • Hvilken e-handelsløsning passer deg best (WooCommerce, Magento, Shopify)?
  • Hvordan vil kunden din betale (PayPal, Klarna, Stripe)?

Vårt tips er: vær på hugget! Finn ut av hva som rører seg. Om ikke du har tid selv, sett noen andre på saken. Nye digitale tjenester utvikles i en eksponentiell fart – det som ikke var umulig å gjøre i går, er kanskje en selvfølge i morgen.

Les guiden: Hvordan lykkes med e-handel?

Jeg skal ikke ha alle svar i hodet, men jeg skal vite akkurat hvor jeg kan finne dem.

«Kjetil! Ser du skjermen min nå? Et kjapt spørsmål, bare. Hvordan kan jeg finne salgstallene for Q2 i 2015? Jeg lurer på om det kan ha noen sammenheng med den utviklingen vi har sett på slutten av dette kvartalet».

Det er kanskje en ønskedrøm å kunne svare på alt på stående fot. Det bør imidlertid være et mål å ha enkel tilgang til informasjon som kan hjelpe deg med å ta beslutninger.

Skal du holde deg konkurransedyktig, er det en fordel å kunne avdekke trender og forandringer. Da er oppdatert informasjon og god innsikt i relevante data en forutsetning. Det er her gode verktøy for rapportering og analyse kommer inn.

Har du rapporter som er tilpasset bedriften din, kan du for eksempel se utestående fordringer, resultat hittil i år i henhold til budsjettet eller hvilke kunder som er mest lønnsomme. I dag er det lenge siden rapportering var sett på som et «nødvendig onde». Tvert imot er det en forutsetning for bedrifter som jager etter å utnytte potensialet sitt.

Og hva slags rapporter kan du lage med de løsningene som finnes på markedet i dag? Det er det faktisk (nesten) bare fantasien som setter grenser for.

Les også: Hva er skybasert rapportering budsjettering?

Jeg husker ikke hva “papirkvittering” egentlig var for noe.

Utlegget er ikke dødt, selv om pandemien skar ned på mange av reiseutgiftene. Så lenge det finnes ansatte, finnes det som regel en del utlegg. Hva er fordelene med en elektronisk løsning?

Det blir enkelt for de ansatte

Å føre utlegg på papir er kjedelig. Alle slike oppgaver som henger over oss, er det lett å utsette – eller til og med glemme. Hvis du åpner opp for at de ansatte kan føre utlegg digitalt, fjerner du to fluer i én smekk: både en byrde og en tidstyv.

Du får et mer nøyaktig kostnadsbilde

Hvis det er enkelt å levere inn utlegg, er det også lett å gjøre det med én gang. Og når utleggene kommer på løpende bånd, gir det et mer nøyaktig bilde av økonomien i selskapet.

Færre feil og mindre regler

Å fylle ut reiseregninger kan være komplisert fordi man må holde seg oppdatert på gjeldende satser og stadige regelendringer. Digitale løsninger har alle satsene og reglene innebygd, også når lovverket endres. Du får beskjed om mangler, og kan stole på at utregningen blir riktig – i stedet for å være nervøs for at du har oversett eller misforstått noe.

Ps! Visste du at kravet om å ha originalbilaget ble opphevet i 2014? I dag holder det å legge ved bilde av kvitteringen eller en elektronisk kvittering.

Les også: Hvorfor er elektronisk reiseregning og utlegg så smart?

Jeg skal aldri mer punche et KID-nummer.

Snipp snapp snute, så var eventyret om brevåpneren ute. Når alle fakturaer inn og ut går elektronisk, gir det deg lavere kreditt-tid og bedre likviditet, du vet alltid hva status er og det tar utrolig mye mindre tid enn å håndtere papirfakturaer.

Les også: Hva er efaktura (elektronisk faktura)?

Work-life balance.

Trenger vi å si mer?

Most popular