Gå til hovedsiden

Lageroptimalisering: Stadig viktigere for konkurransekraften

Varehandelen presses på mange hold: nettbutikk, leveringstid og kundebehandling er potensielle fallgruver. Men hva med lageret ditt?

Lageroptimalisering
Hvordan har du rigget lageret ditt?

Gjesteinnlegg! Vitari og Exsitec er to norske rådgivnings- og konsulentselskap. De er også to viktige samarbeidspartner av Visma Software gjennom mange år. Løsningene vi utvikler, er det de som leverer ut til bedriftene. Denne artikkelen er skrevet av Stuti Malhotra i Vitari og Frida Widesjö i Exsitec.

Hvor mange varer har dere på lager? Hender det at dere kjøper inn for mye eller for lite av noe? Jo flere varer, desto mer krevende er det å gjøre gode innkjøp. Dere vil verken ha for mye på lager, men samtidig ha nok til å opprettholde god leveringsevne til kundene.

Sjekk også ROI-kalkulatoren nederst i artikkelen!

Sesongvariasjoner og kampanjer påvirket salget

Mange selskaper løser innkjøp og vareforsyning i ERP-systemet sitt. Manuelt kan man sette opp minimum- og maksimum-beholdning på ulike varer. Systemet gir så et bestillingsforslag når det nærmer seg minimumsnivået. Det er vel og bra.

Men alle varer selger jo ikke nødvendigvis like mye gjennom hele året! Sesonger og kampanjer er to faktorer som kan påvirke salget – og noen ganger er det kanskje utgående produkter som ikke skal følge med på veien videre. Hvordan løse denne logistikken?

Hva er egentlig en god kundeopplevelse? 

Hva som er «en god kundeopplevelse» har forandret seg over tid. Før var kravet et smil over disk. I dag er det tøffere. Når vi bestiller noe i en nettbutikk, forventer vi ulike betalingsvalg, leveringsalternativer, oppdateringer om leveransen og at den er rask. Og vi tar det som en selvfølge at nettbutikken faktisk har varen vi ser etter eller har kjøpt. Hva krever det av leverandøren?

The devil is in the details – eller innkjøpssystemet, da

Blant annet trenger dere et godt innkjøpssystem. Hvorfor? Systemet skal hjelpe med å ta gode valg – basert på den dataen som ligger i systemet. Et godt system kan for eksempel varsle om at en vare har ligget lenge på lager – og at dere kan vurdere å kjøre en kampanje på den. På den måten hjelper systemet med å frigjøre plass til nye produkter og øke vareomløpet. I sin tur kan dette også frigjøre kapital som gir rom for å utvikle bedriften videre.

Et innkjøpssystem kan også gi gode prognoser på hvor mye av hver vare det er behov for. Igjen basert på historikken. Istedenfor å basere seg på de ansatte hukommelse fra sommeren i fjor (eller å bruke tid på å grave frem data), kan et innkjøpssystem gi et solid grunnlag for å bestille opp akkurat så mye – eller lite – dere har behov for.

Vi elsker EazyStock! 

Vi i Vitari og Exsitec (i tilfelle du ikke leste det som stod i kursiv øverst: Vi er en Visma-partner som leverer Visma-løsningene ut til bedriftene) har mange kunder innen varehandel og engros. For overraskende mange av dem er EazyStock en suveren tilleggsløsning til økonomi- og logistikksystemet deres.

Hva er EazyStock? Et supplement til ERP-systemet som sørger for at du alltid har de riktige produktene på lager. Systemet gir deg etterspørselsprognoser basert på blant annet sesongvariasjoner, kampanjer og ledetider fra leverandører. Basert på dataen din, kan EazyStock levere automatiske innkjøpsordrer. Det sparer deg for både tid, feilberegninger og feilbestillinger.

Med enkle dashboards har du dessuten alltid oversikt (så nei, du mister ikke kontrollen) – og det er enkelt å ta grep og være tidlig ute med å effektivisere lageret. Vi kan ikke anbefale det nok! Finn ut mer om EazyStock her.

ROI-kalkulator: Test deg selv

De fleste varehandelsbedrifter har potensiale til å optimalisere enda mer. Bruk kalkulatoren her for å finne ut av de årlige kostnadene for lager og innkjøp med EazyStock:

Mest populære