Kundeservice – en viktig salgskanal

Å yte god kundeservice er viktig både for kundetilfredshet, å bevare kunder, samt mersalg.  En rapport utført av Forrester på oppdrag fra Amadeus spår at mersalg/kryssalg vil få en økning på imponerende 30 % de neste 5 årene. Det er 10 ganger raskere enn et generelt salg. Mener du norske bedrifter utnytter potensialet som ligger i kundeservice? Hva kan bli bedre?


Det finnes flere måter god kundeservice bidrar til økt salg på:

–           Behold eksisterende kunder

Eksisterende kunder er en stor forretningsmulighet. De har allerede valgt din bedrift fremfor konkurrentene og er kunder i dag, men det er ikke dermed sagt at de vil være det i fremtiden. Ved å opprettholde et godt forhold til kundene er det lettere å holde på dem. Det er lavere kostnad  forbundet med satsning på  å fortsette å selge til eksisterende kunder, enn å måtte hente inn helt nye kunder.

–           Øker mersalg

Man opplever at terskelen for å høre om andre produkter i sortimentet til en eksisterende leverandør er lavere når man allerede er i en dialog med kundeservice. En rapport utført av Forrester på oppdrag fra Amadeus spår at mersalg/kryssalg vil få en økning på imponerende 30 % de neste 5 årene. Det er 10 ganger raskere enn et generelt salg.

–           Kunden får hjelp

Kunden viser selv interesse for ønsket vare da initiativet kommer fra ham/henne. Kundeservice sitt hovedmål er ikke å presse kunden til å ta en avgjørelse, men heller sørge for at kunden får sine behov dekket  og tar overveide beslutninger.

 

–           Bedrer firmaets omdømme

Å yte god kundeservice er viktig for et firma sitt omdømme, og omdømme vil igjen være viktig for salg.

Kundeservice er noe alle har vært borti fra enten den ene eller andre siden: Har du noen positive erfaringer med kundeservice som du vil dele?

Kundekonsulent
Kontakt Alexander: