Har du kontor-nakke?

Et par etasjer under kontoret der jeg sitter i Volda, ligger en kiropraktorklinikk. Jeg stikker innom for å høre om de har noen triks på lur, og her deler de sine beste tips til de av oss som har såkalt kontor-nakke. Kanskje gammelt nytt, men noe så viktig kan ikke gjentas for ofte.

DSC01103Aller først må jeg fortelle: De som jobber på klinikken  får mye av æren for det som av mange betegnes som den største Cupbomben i norsk herrefotballs historie, nemlig Hødds seier over Tromsø i høst. Hødds trener Lars Arne Nilsen er akupunktør, og jobber i klinikken sammen med Rune Skår (på bildet) som er kirpraktor for cupvinnerne. Rune behandler Høddspillerne både før-, under- og etter kampene. Når han kan hjelpe et lite lag som Hødd frem til cupseier, tror jeg kanskje han kan forbedre hverdagen for en gjennomsnittlig kontorsliter også. Her er hans beste råd til deg som sitter mye foran PC-en, og ønsker bedre nakke:

Det vi snakker om her er ikke behandling for nakkeskader eller nakkelidelser, men generelle råd for deg som ønsker å forebygge nakkeplager som en følge av at man sitter mye foran PC-en.

  • Sørg for variasjon i arbeidet
  • Sitt MAX 45 minutt sammenhengende
  • Reis deg opp og beveg deg
  • STREKK DEG i flere retninger
    • Armene over hodet
    • Sett tuppen av langefingrene mot hverandre bak nakken og press albuene bakover
    • Rull med skuldrene
    • Rist løs

Det viktigeste for oss er altså variasjon og strekking. Det er det hele.

Produktansvarlig for Visma Performit, og jobber med e-læring i Visma Academy.
Kontakt yvind: