Kommersiell selvrealiseringssvada eller Revolusjonerende selvhjelp?

«Lever du til du blir 80, vil livet ha bestått av 4160 uker. Kanskje dette blir den du husker best.» Erik Bertrand Larssen

«Helvetesuka» er oppfølgeren til toppselgeren «Bli best med mental trening». I denne boken gir forfatter og mentaltrener Erik Bertrand Larssen deg en sivil versjon av den myteomspunne helvetesuka i militæret. I én uke skal du teste grenser og egen kapasitet. I den andre enden lover forfatteren en enorm mestringsfølelse og et nytt syn på ditt iboende potensiale.

Helvetesuka – dag for dag

Klokken 05.00 mandag morgen var jeg klar. Klar for å nå uante høyder og klar for å være min egen superversjon – hver eneste time, i syv dager. Noe uventet hadde klokken automatisk stilt seg på grunn av sommertid, hvilket betydde at den egentlig var 04.00 på morgenen… Planen var å starte dagen med én times løpetur ute, men jeg fant fort ut at det ville være nokså uforsvarlig av meg å saumfare Oslos gater på denne tiden av døgnet. Det var beksvart ute, og ikke en levende sjel å se. Alternativet ble å løpe trappeintervaller i oppgangen. 8 etasjer, 10 drag. Stolt av meg selv etter utført økt ga jeg meg selv en klapp på skulderen (melkesyre og null bevegelighet materialiserte seg først dagen etter…).

Til frokost spiste jeg:

  • Mandler for å få i meg sunne fettsyrer og proteiner
  • Kiwi for å få rikelig inntak av C-vitaminer og fibre (jeg spiste til og med skallet, fordi det liksom skal inneholde sterke antioksidanter som beskytter kroppen mot DNA-skader… og det vil man jo ikke ha).
  • Mager kesam. Det smaker ingenting, men allikevel forguder jeg det.

Om jeg ble mett? Ikke akkurat…

Klokken 08.30 var jeg på plass på Trainee-samling. Jeg satte meg selvfølgelig på første rad, fremover lent, klar for å være engasjert, og 100 % tilstede. Man skal nemlig være fokusert, bevisst og pliktoppfyllende hele uken. Det er én av de mange reglene man må følge under helvetesuka. En annen er at man skal trene minst én gang hver dag, helst en morgenøkt. Aldri i livet om jeg ville gjort det ellers! Men under helvetesuka skal man ikke gjøre det man ellers gjør. Da skal man nemlig være en bedre utgave av seg selv. Råskap!

Fem minutter inn i samlingen kom første gjespet. Ikke fordi en syv-timers momsforelesning er søvndyssende, tvert imot, men fordi kroppen ikke fungerer når man står opp før solen, løper i trapper som en idiot og spiser hestefor til frokost. Jeg hadde jetlag-symptomer, magen rumlet som aldri før og kroppen skrek etter kortison.

Bare fire timer inn i de 168 timene av helvetesuka hadde jeg lyst til å gi opp.

På et eller annet mirakuløst vis så kom jeg meg gjennom. På tirsdag skulle jeg være bevisst på hvilken modus jeg til enhver tid trenger å være i. På onsdag skulle jeg sette en stopper for den selvforsynte tidsklemma. Så kom torsdagen, helvetesukas aller tøffeste dag. Dagen hvor du skal ut av din egen komfortsone. Dagen hvor dine grenser skal sprenges. Et av kravene denne dagen går ut på å jobbe et helt døgn. Ja, du leste rett, i t-j-u-e-f-i-r-e hele timer.

Kort fortalt møtte jeg veggen klokken 03.00. Jeg trengte energi, og kavet meg gjennom potetgullet og chillinøttene fra årsoppgjørsfesten og twistrestene fra hver eneste twistbolle i hver etasje. Klokken 04.00 satt jeg bare musestille og stirret inn i PC-skjermen. Hver minste bevegelse resulterte nemlig i en dundrende hodepine, så jeg bevegde meg så lite som mulig. Klokken 05.30 ble jeg vekket av rengjøringsarbeiderne som nærmest ringte politiet fordi de trodde jeg var en innbruddstyv.

Klokken 06.30 kom første kollega på jobb. Allerede da kom spørsmålene og kritikken på løpende bånd. Hvorfor gjør du dette med deg selv? Hva er poenget? Hva har du oppnådd med denne helvetesuka? Hva har du lært om deg selv? Kan du dra nytte av noe av det du har opplevd?

Nedenfor har jeg sanket sammen et sammensurium av de erfaringene jeg har gjort meg under helvetesuka, og håper at noen av disse tankene kan være nyttige for akkurat deg. Dersom du har lyst til å bli mer effektiv på jobb, bli en bedre kollega, kjenne mer på godfølelsen og endre på de tankemønstrene som kan virke begrensende på din evne til å prestere, så kan du muligens dra nytte av skribleriene nedenfor.

Mandag – Vaner

Alle har sine uvaner som de ønsker å kvitte seg med, men de fleste av oss fortsetter i gamle takter, dag etter dag, uke etter uke. Uten å tenke så mye over det. Du vet du ikke burde slumre, men gjør det likevel, og får litt dårligere tid hver morgen. Du vet du burde ta søpla før den blir full, men venter allikevel til siste liten, slik at posen blir overfylt og du ikke får knytt den igjen.  Videre skal siggen stumpes, snusen kastes, du skal slutte å overspise og slutte å handle på kreditt.

Det fine er dog at gamle vaner er mulig å vende, og det er enklere enn du tror! Mer enn 40 prosent av handlingene vi gjør i løpet av en dag er ikke aktive beslutninger, men vaner. Klarer du derfor å bygge flere gode vaner så vil det ha enorm betydning for deg personlig.

Kartlegg uvanene dine og gå målrettet til verks for å snu dem. 

Tirsdag – Fokus

Ha fokus på det du kan påvirke, og la alt annet flyte! Sorry, men det nytter ikke å klage over dårlig vær eller sur kaffe på jobb. For du er ingen værgud og med mindre du er villig til å investere i en espressomaskin så vil kaffen være like sur i morgen.

Er det derimot noe du kan påvirke, så ta frem problemløseren i deg. Ikke klag, men løs problemet.  Våg å ta affære, ikke begå kardinalsynden og bli en klager selv. Nei til sytekultur!

Onsdag – Tidsstyring

Tidsklemma er menneskeskapt og et selvforsynt fenomen. Spesielt for de med flink-pike syndrom. Alt må ikke gjøres perfekt. Det er da du får dårlig tid. Prioriter riktig. Det som bare trengs å gjøres godt nok, gjør du godt nok. Det som må være perfekt, gjør du perfekt.

Gjør det du aller helst vil gjøre sist, først. Da blir resten av dagen mye enklere, og du slipper å bruke krefter på å grue deg til alt du har utsatt.

Torsdag – Ut av komfortsonen

Det er bra å skape kontraster i livet. Man går glipp av mye godfølelse dersom man sjelden eller aldri utfordrer seg selv.

Ta imot motgang og frustrasjon med åpne armer, for når du er gjennom det så vil du bli belønnet med en deilig mestringsfølelse. Og det er denne mestringsfølelsen som skal motivere deg til å jobbe enda hardere. Jo hardere du jobber, jo sterkere blir godfølelsen!

Fredag – Effektiv hviling

Er det en diett jeg er positiv til så er det; informasjonsdietten. I dagens samfunn konsumerer vi informasjon på samme måte som Amerikanere hiver i seg «junkfood»; i store mengder, kritikkløst og i høyt tempo. Twitter, Facebook, Snapchat og andre sosiale publiseringskanaler serverer daglig fragmentert informasjon og ubrukelig kunnskap. Vi isolerer oss foran skjermene og sluker informasjon som verken gir mer kunnskap eller innsikt.

Dette er først og fremst stressende. Vi føler konstant at det finnes informasjon vi går glipp av, ting vi burde sett, gjort, hørt og lest.

Pass derfor på hva du putter i deg så du ikke forspiser deg på uvesentlig informasjon.

Lørdag – Indre dialog

Indre dialog er et kraftfullt verktøy for å skape den riktige holdningen og slippe de positive tankene til i din hverdag. Språk er makt og du påvirkes av det du sier til deg selv. Test hvor godt det er å være ekstrem positiv ovenfor deg selv og andre en hel dag. Jeg kan garantere deg at det har en stimulerende effekt.

Du blir hva du sier.

Søndag – Sett livet i perspektiv

Kom deg ut av din egen lille boble og se deg selv og det livet du lever, utenfra. Den avstanden har vi sjelden i dagliglivet. I hverdagen handler det meste om å få ting unnagjort; lage frokost, komme seg på jobb, gå i møter, svare på e-poster, dra fra jobb til trening, se på nyhetene, svare på meldinger og legge oss. Når dagen er over, har du kanskje ikke oppnådd så mye mer enn å opprettholde en Status Quo.

Hva vil du med resten av ditt liv?

 

Helvetesukas regler:

Instruktioner

Vi vil gjøre leseren oppmerksom på at Catherine av eget initiativ valgte å gjennomføre en helvetesuke og at det ikke er en del av Vismas trainee-program.

Hi, my name is Catherine Ngo and I am one of the Accounting Trainees in Visma 2013/2014. I hold a master in Business Administration from NHH and spent two semesters abroad, respectively at Haskayne School of Business and Macquarie University. I highly enjoy my time as a Visma trainee and cannot wait to face further challenges.
Kontakt :