Som hovedregel kan ikke arbeidsgiver pålegge en ansatt hjemmekontor. På den annen side kan heller ikke den ansatte kreve å få utføre arbeid hjemmefra. Arbeidssted skal fremgå av arbeidsavtalen og må som hovedregel respekteres av begge parter.
I en (post-) pandemi-situasjon kan det tenkes unntak fra dette utgangspunktet, slik at arbeidsgiver, i kraft av styringsretten, vil kunne pålegge hjemmekontor i en tidsbegrenset periode.
Ideelt sett bør arbeidsgivere involvere de ansatte og tillitsvalgte, og sammen finne gode løsninger for hjemmekontoret.
I forbindelse med pandemien, må arbeidsgiver også følge med på mer lokale kommunale retningslinjer og påbud om hjemmekontor.
Arbeidslivet reguleres i hovedsak av arbeidsmiljøloven (LOV-2005-06-17-62) (Arbeidsmiljøloven) og en rekke tariffavtaler. Disse reglene gjelder uavhengig av om arbeidet utføres hjemmefra eller i arbeidsgivers lokaler.
Ved regelmessig bruk av hjemmekontor må partene i tillegg forholde seg til forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakers hjem (FOR-2002-07-05-715). Forskriften er sist endret med virkning fra 01.07.2022, du kan lese mer om endringene her.
Enkelte HMS-forskrifter kommer også til anvendelse ved regelmessig bruk av hjemmekontor. Dette gjelder blant annet internkontrollforskriften (FOR-1996-12-06-1127) og forskrift om organisering, ledelse og medvirkning (FOR-2011-1206-1355).
Mange av organisasjonene i norsk arbeidsliv har også implementert i sine avtaler, veiledende europeiske rammeavtaler for fjernarbeid. Blant annet gjelder dette LO og NHO som har utarbeidet retningslinjer for oppstart og praktisering av fjernarbeid basert på nevnte rammeavtale. Disse retningslinjene er ikke rettslig bindende, men kun ment som en frivillig anbefaling til organisasjonenes medlemmer.
Les mer: Dette er reglene for hjemmekontor.
Ved regelmessig bruk av hjemmekontor, følger det av forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakers hjem, at det skal inngås en skriftlig avtale om en løsning for hjemmekontor. Avtalen skal minst inneholde:
Arbeidsgiver kan utbetale inntil 1850 kroner per år i hjemmekontor godtgjørelse til ansatte som har et eget rom som benyttes til hjemmekontor. Ytelsen er trekkfri og det skal ikke beregnes arbeidsgiveravgift. Fordelen skal innberettes som:
Hvis arbeidsgiver leier et rom i boligen til den ansatte, som kun skal brukes til hjemmekontor, kan det avtales leie på markedsmessige vilkår. Det vil si at leien kan fastsettes til hva en uavhengig tredjemann ville ha betalt i leie for kontoret (til markedsleie). Markedsverdi kan være vanskelig å anslå. I vurderingen av om kontoret har markedsverdi er det viktig hvorvidt kontoret er integrert i boligen eller ikke. Kontor i sokkelen av en enebolig med egen inngang vil ha markedsverdi, mens kontor i en eneboligs soveromsfløy vil neppe ha markedsverdi.
Momenter i vurderingen av om det foreligger en reell leieavtale:
En reell avtale om leie av av et rom til hjemmekontor hos den ansatte skal ikke rapporteres i a-meldingen.
Les mer: Regler for hjemmekontor i utlandet.