Gå til hovedsiden

Kan en pandemi by på muligheter for regnskapsbyrået?

Helt ærlig, har du følt deg som hamsteret i hamsterhjulet det siste året? Det er du ikke alene om. Når tok du sist en analyse av ditt byrå og dine arbeidsprosesser? Kanskje en absurd tanke, men takket være pandemien har du nå tidenes mulighet til å avdekke og realisere mest mulig effektivitet og lønnsomhet for både dine kunder og ditt regnskapsbyrå.

Kan en pandemi by på muligheter for regnskapsbyrået?

Denne artikkelen håper jeg kan gi deg drivkraft til å oppnå best mulig effekt for videre drift.

Annerledesåret og hamsterhjulet

Jeg kommer ikke utenom å snakke om “annerledesåret”, der en pandemi snudde hele verden på hodet. Midt i denne situasjonen, finner vi en regnskapsbransje som jobber utrettelig med å bistå norske (og internasjonale) selskaper med å holde seg flytende. En situasjon som for mange har vært svært ubehagelig med permisjoner, oppsigelser, nedleggelser og ikke minst å finne frem i jungelen av kompensasjonsordningene som til enhver tid er gjeldende. Samtidig har du som regnskapsfører måttet levere på dine faste oppgaver. Følte du deg til tider som hamsteret i hamsterhjulet?

Midt i denne situasjonen, finner vi en regnskapsbransje som jobber utrettelig med å bistå norske (og internasjonale) selskaper med å holde seg flytende.

Les også: Regnskapsbyråets rolle i krisetider

Tre viktige spørsmål

Som partner-ansvarlig i Visma har jeg gjennom pandemien vært i tett dialog med regnskapsbyråer, der vi sammen sparret om vanskeligheten med å tilfredsstille kunder da ting stod på som verst. En ting er sikkert – vi lærte enormt mye av disse samtalene som tok sted, takket være en pandemi. Dette har hjulpet meg i å forfatte tre viktige spørsmål som enklere kan belyse områder som kan forbedres i din daglige drift.  

  1. Hvordan kan vi få frigjort tid i vår regnskapsproduksjon?

Straks du får et pusterom, benytt muligheten til å se på alle virksomhetsprosesser som har blitt utfordret under hardkjøret. Hva var mest tidkrevende og manuelt? Hvor mange av de ulike systemene du bruker snakker ikke sammen? Var det noen tjenester kundene spurte etter, som de ikke har spurt om tidligere?

Det positive er at kunden du nå har hjulpet gjennom en vanskelig tid, faktisk ser den enorme kompetansen du sitter på og hva du kan bidra med.

Under endring og ved utfordringer finnes muligheter til å nå nye høyder fordi man ser ting man ellers ikke ville sett! Det positive er at kunden du nå har hjulpet gjennom en vanskelig tid, faktisk ser den enorme kompetansen du sitter på og hva du kan bidra med. Ja, du leverer regnskapsproduksjon, men du er jo faktisk en økonomisk rådgiver som de kan støtte seg på, og det er oppgaver som faktisk generer lønnsomhet. 

Les også: Rapportering: Hodebry eller forretningsmulighet for ditt regnskapsbyrå?

  1. Hvordan kan vi involvere kundene i oppdragene våre?

Endring er blitt den nye normalen for de fleste bransjer, og perioden fra en endring til en annen er blitt mye kortere de siste årene. Regnskapsbransjen er intet unntak, og, spesielt etter pandemien, er dynamikken mellom regnskapsfører og kunde endret drastisk. 

Når denne dynamikken er endret, blir it-systemene en viktig faktor. Digitaliserte, skybaserte løsninger som gjør at vi kan jobbe når som helst og hvor som helst. Og når jeg sier “vi”, mener jeg deg og kunden din. For med disse løsningene skyver du de trivielle, manuelle prosessene over på kunden. Takket være systemene, blir ikke disse prosessene verken kjedelige eller tidkrevende. 

I tillegg kan du vokse og tjene penger på systemene, gjennom en god samarbeidspartner.

Systemene sørger at det som kan automatiseres er automatisert, der kvitteringer blir tatt bilde av med mobilen og sendt til godkjenning, eller der timeføringen blir en lek for både ansatt og leder. Tilbake sitter du som leverer tjenester og arbeidsmåter som er enkle og sparer tid. I tillegg kan du vokse og tjene penger på systemene, gjennom en god samarbeidspartner, noe som leder meg til neste spørsmål: 

Les også: Skybasert lønnssystem – Mulighet for regnskapsbyrået

  1. Har vi de riktige samarbeidspartnerne som kan bistå oss i denne situasjonen?

Samarbeidspartneren til et regnskapsbyrå må kunne levere på regnskapsbyråets premisser. Det handler om tre ting: å forstå, å utfordre og å være proaktiv på de riktige områdene. Hvilke bransjer kjenner du aller best? Hvordan kan du utnytte denne kompetansen? Har du riktig partner, kan dere dele innsikt – og du får en sparringspartner som hjelper deg å utvikle byrået ditt.

Det handler om tre ting: å forstå, å utfordre og å være proaktiv på de riktige områdene.

Husk for all del å stille krav. Vær tydelig på hva dere forventer av samarbeidet. Derfor er det viktig at partneren kan tilby noe mer enn et produkt, men riktig kompetanse rundt produktene. 

Vi har flere partnere å anbefale deg, og du kan også lese om dem på våre hjemmesider. Samtidig tilbyr vi også direkte partnerskap med oss.

Hvor er du nå og hvor skal du videre?

Pandemien har for alvor bevist at regnskapsbyråer må tenke og handle proaktivt. Hvorfor ikke bruke dette som et springbrett til å bli en ny, forbedret versjon av deg selv som regnskapsbyrå? Utfordringene, men også mulighetene, fortsetter. Derfor må du være på ballen. Og husk, det handler om å frigjøre tid, jobbe med gode IT-systemer og samarbeid der du kan be om hjelp til å alltid levere det kunden forventer (og litt til).

Er du klar til å ta steget?
Vi satser på regnskapsbransjen og på fremoverlente regnskapsbyråer gjennom våre skybaserte og erp-uavhengige skyløsninger Les mer om mulighetene på våre hjemmesider, eller få en innføring i mulighetene ved cloud-partnerskap gjennom vårt webinar.

Delta på webinar

Mest populære