Tips til å få mest ut av julesalget til deg som selger varer på nett

Slik maksimerer du julesalget på nett

Ho, ho, ho! Julen nærmer seg med stormskritt og e-handelen forventes å slå nye rekorder. For deg som selger varer på nett, gjelder det å være forberedt hvis du vil maksimalisere julesalget. Har du ingen nettbutikk enda? Med Visma Webshop kan alle opprette en proff nettbutikk.

Dette bør du tenke over for å øke julesalget på nett:

Mobilt er et must

Kundene dine er på farten! En stor andel av netthandelen skjer i dag fra mobiltelefoner og antallet øker jevnt og trutt. På tre år har andelen som har handlet via en mobil enhet økt fra 16 til 42 prosent. Derfor må nettbutikken din være mobiltilpasset. Sørg for at innholdet ser bra ut fra ulike mobile enheter, og opprett alt innhold ut fra tanken om at de besøkende er på farten.

Vi har laget en guide som belyser hva du bør tenke på når du skal starte nettbutikk og inneholder flere tips til hvordan du kan komme i gang. Last ned vår gratis guide Start din egen nettbutikk.

Planlegging

Du må planlegge julesalget i god tid, og hvordan planen din skal se ut, avhenger av hvordan nettbutikken din ser ut. Har du en gavebutikk på nett, er det nå du skal gå «all in» med markedsføringen. Man regner med at halvparten av pengene som brukes i tiden før jul, går til julegaver. Det samme gjelder for dekorasjoner, mat, drikke og reiser.
Men selv om du har en annen type nettbutikk, kan du dra nytte av julehandelen og bør ha en plan for den. Hvis du ikke kommer på noe som knytter virksomheten din direkte til julen, kan du likevel lage en kampanje. Ganske enkelt forsøke å være en del av julefølelsen. Selv om det ikke gir noe mersalg, så vil du synliggjøres og bygge varemerket ditt.

Dekorer nettbutikken

Julefølelsen i din nettbutikk får kundene dine til å komme i rett følelsesmessig stemning for å tenke på jul og da spesielt julegaver. Derfor skal de besøkende som kommer til din hjemmeside, merke at det er jul. Det behøver ikke være store forandringer, men med julebilder og farger som rødt, hvitt, grønt og gull kan du enkelt få hjemmesiden til å føles juleaktig.

Juletilpass søk-optimaliseringen

Folk som har til hensikt å kjøpe ting, foretar ofte et søk på Google eller i andre søkemotorer. Rundt juletider ser våre søk litt annerledes ut enn til vanlig. Vi søker på ting som «julegavetips», «årets julegave» og «julegaver på nett». Ved å tilpasse søk-optimaliseringen til jul, kan du bli mer synlig på søkeord som er relevante for produktene dine. Selger du gensere, kan du for eksempel midlertidig endre litt i tekstene slik at du blir søkbar på «genser i julegave».
Et tips når du skal søkemotor-optimalisere, er å sjekke Google Trends hvor du kan se om en ny produkttrend har blusset opp eller om en ny kjøpsatferd har oppstått i bransjen din. Bruk de mest interessante ordene knyttet til nettbutikken din, og følg hvordan søkevolumene endres over tid.

Betalt markedsføring på nett

Har du mulighet, kan det være god butikk i å markedsføre virksomheten din og produktene dine via Adwords, spesielt Google Shopping Campaigns. Også Facebook og Instagram gir mulighet til å kjøpe målrettet markedsføring til nettopp din målgruppe.

Les også vårt blogg innlegg: Del 1: Billig og effektiv annonsering for nyetablerte bedrifter

Spesielle juletilbud

Høytider som jul og påske er perfekte for å kjøre tilbud, rabatter og kampanjer. Fri frakt og gratis innpakking er spesielt verdsatt når tiden er inne for å bestille julegaver. Ekstra rask leveranse pleier også å bli godt mottatt hos julestressede kunder. Men tenk på hva nettopp du kan gjøre for at kundene dine skal bli fornøyde.

Foreta en trendspaning

Foreta en trendspaning og bygg en kampanje rundt din egen «Årets julegave 2016». Hvilket eller hvilke produkter kan nettopp din nettbutikk fremheve?

E-post

Jo nærmere julen kommer, desto mer tilpassede e-postutsendelser kan du sende med tilbud og emnefelt som «Utsendelse av julegaver i siste liten» eller «Julesalget slutter om en uke». Dette betyr ikke at du skal spamme kundene dine med en mengde e-post. Tanken er å skape en lengsel og få dem til å ville kjøpe før julesesongen er over.

Sosiale medier

Post innhold om dine julekampanjer og tilbud. Still gjerne spørsmål for å få vite mer, og start en dialog med målgruppen din. Juletider kan også være en utmerket anledning til å ha en konkurranse eller et lotteri. Sørg bare for at du følger reglene til Lotteritilsynet. En enkel og svært god måte for å skape engasjement, er å belønne dine følgere når de har delt noe om virksomheten din.

Relevans

I alt fra dine produktannonser til dine spesialtilbud og emnefelt i e-postutsendelsen må du være relevant. Hvis det f.eks. er vanlig at kundene dine etterspør leveringstid, må du i annonser og på hjemmesiden adressere dette og forsikre dem om at de får varene sine i tide.

Dra nytte av kundene som handler i siste liten

Har du ikke startet julekampanjen i midten av desember og tenker at det er for sent? Da bør du tenke om igjen. Mange kunder er sent ute og den som har kort leveringstid, kan få inn mange bestillinger like før jul.

Følg opp

Det er viktig å følge opp de kundene som har handlet hos deg til jul. Julesalget handler ikke bare om engangskjøp, men om å bygge sterke relasjoner til kundene.
Sjekk at kundene dine er tilfredse med produktene. Fortell dem at du er til stede i sosiale medier og be dem følge deg. Du kan også tilby dem rabatt eller medlemskap med fordeler. Meningen er at du skal bygge lojalitet og få tilbakevendende kunder.

Ønsker du mer informasjon om hvordan du kan bli synlig på nett? Sjekk våre løsninger for å lage din egen nettside og/eller nettbutikk.

Du kan også prøve Visma Webshop gratis.

 

Dette er en oversettelse av en artikkel fra Visma SPCS.

Michelle Diebels-Larsen jobber som Content Marketing Manager med innhold i digitale kanaler. Hun har en M.Sc i Communication Science (Nederland) og har jobbet i mange år med marketing og kommunikasjon.
Kontakt Michelle: