Jeg rekker ikke «sjekk-inn-bolle-aktiviteten»!

Det er fredag IGJEN. Ukens beste dag, men så er det alle de arbeidsoppgavene jeg ikke fikk gjennomført denne uken heller. Og har jeg prioritert riktig? Akkurat nå på fredag morgen står følgende aktivitet i kalenderen min: «Sjekk-inn-bolle-aktivitet» i kurssenteret. Jeg våknet før klokken ringte i dag, og skjønte at jeg måtte prioritere dagen annerledes.

Det er min tur å skrive blogg-innlegg denne uken. Og jeg har selvfølgelig gjemt det til fredag. Eller det er ikke helt riktig. Jeg var super strukturert denne uken, jeg starter faktisk på mandag. På mandag skrev jeg to-do listen min, og på ettermiddagen skrev jeg kladd til ukens blogg. Følte meg superflink. Skrev om en stor kundecase vi har fått, men manglet litt informasjon i tillegg til at jeg måtte få teksten godkjent av kunden. Prøvde litt halvhjertet både tirsdag og onsdag og få tak i manglende informasjon av selger, men lyktes ikke. Torsdag skjønner jeg at jeg må velge et annet tema. Det er ikke vanskelig, neida, jeg kan jo skrive et innlegg om, kommunikasjonsseminaret vårt som vi skal markedsføre i disse dager, eller om de nye planlagte HR kursene, eller hva med resultater fra kundeundersøkelsen. Dere kan glede dere fremover.

Det er nemlig sånn at bloggen faktisk har blitt PRIORITERT foran andre oppgaver akkurat i dag. Hvorfor det? Vel i september satte vi opp en publiseringsplan for 4. kvartal, og det er mitt forslag at vi skal skrive blogg innlegg minimum en gang per uke, og det er jeg som har fordelt skriveansvar blant mine kollegaer. Min uke, og da MÅ jeg faktisk prioritere bloggen, og det foran «sjekk-inn-bolle-aktiviteten». Kunne jeg valgt vekk noe annet? Og hvorfor rekker jeg ikke begge deler?

Har kikket litt tilbake på uken min, for å se etter ukens tidstyver. For øvrig sikkert ikke bare denne ukens tidstyv. Det er alle disse møtene, alle mailene (mange interne) og alle diskusjonene og alt alle må synse om alt før vi kan gjøre noe. For eksempel denne ene aktiviteten som vi skulle planlegge denne uken.

Denne gangen skal vi nemlig prøve å markedsføre kursplasser til kommunikasjonsseminaret ved først å invitere til Frokostmøte, gi smakebiter fra seminaret, sånn at de som deltar ønsker å ta med seg hele avdelingen, eller hele bedriften på kurs til oss. Kjempeidé (syntes alle). Hvordan gjør vi dette frokostmøte så attraktivt at målgruppen kommer. Alle må jo få si sitt om dette. Møte på onsdag morgen med kommunikasjons-foreleser Amund, hans kollega Kristin, vår salgssjef, en selger og min markedskollega Anders og meg. Mange gode ideer kommer på bordet.

  • Amund og jeg noterte
  • jeg fikk oversendt en del poeng fra Amund
  • Anders og jeg satte opp et forslag til en tekst
  • jeg sendte forslaget tilbake til Amund og Kristin
  • De er fornøyd
  • Sender deretter forslaget til salgssjef og selger
  • Salgssjef er uenig, det var ikke dette vi var enig om, her manglet vi jo mange av hans gode poeng
  • jeg skriver om, sender teksten på nytt til Amund, Kristin, Anders, salgssjef og selger
  • Amund og Kristin godkjenner
  • Salgssjef godkjenner

Puh, hva synes jeg selv? Helt Ok, teksten er for lang, men nå har jeg faktisk brukt mange timer på denne lille invitasjonen i dag, og planen var faktisk å sende den ut nå. Det må vente til i morgen, eller muligens mandag. Jeg sitter på ettermiddagen og går igjennom mailene fra de siste 2 timene, og der, der har det kommet en mail til om denne teksten, nei to mail fra selger. Han synes teksten er alt for lang, neste mail, det vi har skrevet i høyre marg er mer catchy og bør være hovedtekst. Skal jeg skrive om en gang til, lage to varianter og teste ut hvem som treffer best? Ja, det burde jeg sikkert. Men prioriterings-hjelperen min prikker meg heldigvis på skulderen, og sier at det er bra nok. Det er det som er så vanskelig og som er tidstyven min denne uken, avveiningen mellom involvering og det å skjære igjennom.

Lurer du på hva «Sjekk-inn-bolle-aktiviteten» er, så kommer den en fredag når jeg har prioritert uken min litt bedre, og det ikke er min uke å skrive blogg. Dersom du følger Visma Academy på Facebook så skal jeg poste bolle-aktiviteten på forhånd der (kan avsløre at aktiviteten har noe med en fantastisk sjekk-inn-dings på Facebook å gjøre som vi har kjøpt, og som ingen bruker, bollene sier jeg ingenting om- det får du finne ut selv).

Kirsti Eriksen jobber som markedsansvarlig i Visma Academy AS. Visma Academy leverer kurs og kompetanseheving i Visma programvare, Microsoft Office, prosjektledelse og aktuelle fagkurs innen regnskap, lønn og ledelse.
Kontakt Kirsti: