Jakten på den sosiale gullgruven?

Av: Synne Mari Pedersen, student ved Industriell Økonomi og Teknologiledelse ved NTNU

Flere og flere bedrifter begir seg ut på sosiale medier med lovord om et stort potensiale for rekruttering og merkevarebygging. Men det er ikke nødvendigvis gitt at jakten på talent og oppmerksomhet fører til gull og grønne skoger. 

Hvis man tenker etter er sosiale medier egentlig ikke noe revolusjonerende nytt. Overalt utveksler vi tanker og meninger om produkter og bedriftene som står bak. Sosiale medier er kun en digitalisering av disse ytringene, og både bedrifter og studenter kan tjene på å tre inn i dette digitale universet. Gjør man det riktig kan man ha funnet en skikkelig gullgruve.

social-media-all-in-one-keyboard

Unik informasjonstilgang

Få markedsføringstiltak har større påvirkning enn å få noe anbefalt fra en du kjenner. Hver dag både evaluerer og markedsfører vi produkter til venner og familie gjennom helt dagligdagse samtaler. Ved å være tilstede på plattformer som Facebook, Twitter og Instagram, kan bedriftene få unik førstehåndsinformasjon om hvordan verden bruker og snakker om deres produkter og tjenester.

Faktisk, ved å kun være en passiv tilskuer, kan bedriften ta temperaturen på markedet og bruke det som verdifull informasjon til kontinuerlig forbedring og produktutvikling. Bort med dyre markedsundersøkelser. Man trenger ikke spørre engang. Informasjonen ligger der helt gratis.

Snakk med folk!

Man kommer altså et godt stykke på vei ved å kun være tilskuer, men det betyr ikke at man har funnet gull enda. For det er ikke alle bedrifter som er sosiale på sosiale medier. Det høres kanskje paradoksalt nok ut, men denne artikkelen illustrerer poenget: det er en enorm forskjell på det å ha en sosiale medier-strategi, og det å være sosial. Nettopp her ligger forskjellen mellom de bedriftene som lykkes og de som ikke lykkes på SoMe.

Det virkelige grunnlaget for en god merkevare legges når bedriften begynner å snakke med folk. Se for deg at du har skrevet noe om et produkt eller tjeneste på sosiale medier. Kanskje var du oppgitt? Kjempefornøyd? Eller kanskje du lurte på noe? Hva ville du tenkt hvis du fikk svar? Et svar var nettopp det jeg fikk da jeg ringte NetComs kundeservice og ikke var videre fornøyd med ventemusikken deres. Én tweet senere, og vi hadde en dialog på gang. Hører du Madrugada neste gang du ringer NetCom er det takket være sosiale medier.

Natalie og Vibeke

Rekruttering og merkevarebygging – to sider av samme sak

Selv om man ikke jobber direkte mot forbrukersegmentet på sosiale medier, betyr ikke det at man ikke har noe å hente ved å være tilstede. Realiteten er at omtrent alle fremtidige ansatte er på sosiale medier, og da ville det være rart om ikke bedriften også var på plass. Uavhengig av bransje, vil dermed virksomheten kunne ha en fordel av å bruke tid og ressurser på SoMe.

Som student og en del av generasjon Y er sosiale medier en naturlig del av hverdagen. Da legger man fort merke til de bedriftene som skiller seg ut, og hvor det er rom for dialog fremfor monolog. Kanskje burde sjefen sjøl ta seg en tur på Twitter? Det forteller noe om bedriften og at det er kort vei til toppen. Deling av meninger og kunnskap viser transparens og at virksomheten har et engasjement i det offentlige rom.

Sosiale medier er altså en unik mulighet til å vise frem hva som ellers skjuler seg bak logo og store kontorbygg. La de ansatte som enkeltpersoner få ta del i samtalen og markedsføre bedriften som enkeltindivider. Studentene som er nysgjerrige på bedriften vil kunne møte flotte ambassadører for virksomheten. Det kan være lett å trå feil, og mange bedrifter går i den passive fella. De som lykkes har skjønt at interaksjon er nøkkelen, de viser åpenhet og inviterer til debatt. Har man forstått dette, trenger man ikke grave lenge før man finner gull.

Hi! My name is Atle, and I'm a Product Owner in Visma. With an IT-engineering background and an MSc in Technical Entrepreneurship from NTNU, I want to create the future of HRM solutions.
Kontakt Atle: