inkassovarsel

«Ikke mott‰att‰ faktura»: Hvem har ansvaret når inkassovarsel ikke kommer frem?

Inkassobyråene får daglig forespørsler om kopi av opprinnelig faktura. Bakgrunnen for forespørselen er gjerne at skyldneren har mottatt et inkassovarsel eller en betalingsoppfordring, og hevder ikke å ha mottatt den opprinnelige fakturaen. Det fører ofte til at skyldneren påberoper seg retten til ikke å betale omkostningene i saken.

Er skyldner fritatt for å betale omkostninger hvis fakturaen eller inkassovarselet ikke er mottatt?

Hva sier inkassoloven?
Av inkassoloven framgår det at varselet må være avsendt, men loven stiller ikke vilkår om at det skal være mottatt. At ordlyden er bevisst valgt, framgår av forarbeidene til loven, der det i Ot.prp. nr. 2 (1987-88) på side 57 blant annet heter:

«Departementets forslag innebærer at skyldneren får risikoen for forsinkelser i postgangen og for at varslene i det hele kommer fram. (… dette vil kun gjelde dersom varsel er avsendt på en betryggende måte, til en adresse hvor det er god grunn til å regne med å nå skyldneren. (…) det må normalt anses tilstrekkelig å sende varselet til den adressen som skyldneren har oppgitt til fordringshaveren. Er ingen adresse oppgitt, må det normalt anses tilstrekkelig å sende varselet til den adressen som er registrert av Folkeregisteret.»

Dette betyr i praksis at dersom både faktura og inkassovarsel er betryggende avsendt til korrekt/registrert adresse, er ikke skyldner fritatt for å betale omkostninger/inkassosalær. Det gjelder selv om fakturaen/varselet ikke er mottatt av skyldner.

 

Eksempel fra Inkassoklagenemnda
Spørsmålet er ved ulike anledninger behandlet i Inkassoklagenemda. I sak nr. 104–04 ble det stilt spørsmål ved om «det er tilstrekkelig bevis for at faktura og inkassovarsel er betryggende sendt ved å framlegge rekonstruert kopi av faktura og å vise til utskrift av datasystem der det framgår at inkassovarsel er sendt.» Her gjaldt kravet inkassokostnader på kr. 265, halvt salær, for inkasso i forbindelse med abonnement hos en teleoperatør. Klageren hevdet at han ikke hadde mottatt faktura eller inkassovarsel. Innklagede framla en rekonstruksjon av fakturaen, samt utskrift av en datalogg fra fordringshaver som bevis for at faktura og inkassovarsel var betryggende avsendt. Det var ingen uklarheter med hensyn til adresse.

Konklusjonen i saken ble klinkende klar:
«Klagen gis ikke medhold.»

Du kan søke opp og se hele sak 104– 04 på www.klagenemnda.inkasso.no.

 

Skyldneren har ansvaret
Vedtaket over plasserer ansvaret hos skyldner når faktura og inkassovarsel er sendt per post til korrekt adresse. En annen løsning ville blitt uholdbar for enhver fordringshaver som fakturerer kundene sine ved bruk av Posten.

 

Trenger du hjelp med å redusere tap på kundefordringer?
Visma Collectors tilbyr tjenester som fakturaproduksjon og utsendelse, betalingsoppfølging, rettslig inkasso, overvåking og rådgivning. Kort sagt så dekker vi hele innfordringsprosessen, og du velger selv hvor mye du vil sette bort til oss.

Besøk vår hjemmeside eller ta kontakt ved å fylle ut skjemaet under. Du kan også ringe oss på 815 51 845.

 








 

Lisa works in the Corporate Marketing department in Visma. Before joining Visma in 2011 she lived several years in London working for international companies, as well as working one year in New York. Lisa holds a Bachelor Degree in International Marketing from BI Norwegian School of Management.
Kontakt Lisa: