Hvorfor bli med på et innkjøpssamarbeid?

En kvinne i Kina ville kjøpe en bil. Hun tenkte slik som mange virksomheter gjør når de ønsker en god «deal» , nemlig å kjøpe i volum. Så hun la ut sitt behov på et stort kinesisk sosialt nettverk og spurte om noen i området ønsket å handle samme bil hos samme forhandler. Kanskje tenkte hun, hvis vi kjøper to, vil vi få en bedre pris. To uker senere gikk 55 personer inn i dette innkjøpssamarbeidet og kjøpte 55 biler!

I dag finner vi tjenester som Groupon, Livingsosial, Sweetdeal o.l som er bygd på denne tankegangen. Dette kalles Social Commerce.

For norske virksomheter er svaret å bli med på et kommersielt innkjøpssamarbeid. Dette er en tjeneste hvor du får tilgang til ferdigforhandlede avtaler innen ikke-strategiske innkjøp som er kvalitetssikret og innehar bedre betingelser enn du selv klarer å forhandle.

Mange er ikke klar over at de bruker altfor mye tid på ikke-strategiske innkjøp og at de kaster både verdifull tid og penger ut av vinduet. Tid brukt på inngåelse/reforhandling av avtaler innen mobiltelefoni, strøm, forsikringer, kontorrekvisita, drivstoff, flyreiser etc. er noe som krever mye tid og som de fleste ikke har peiling på og heller ikke burde bruke tid på.

Budskapet er derfor ganske enkelt. Fokuser på det du er god på og dyrk dette. «Outsource» kjedelige avtaleinngåelser som du må ha, men som er ikke-forretningskritisk!

Bli med over 11 000 andre i Nordens største innkjøpssamarbeid. Levert av Visma selvsagt!

www.visma.no/fordelbedrift

Anders is Head of Sales in Visma Advantage.
Kontakt Anders: