Faktureringsgrad: Hvordan øke faktureringsgraden?

Hvordan øke faktureringsgraden?

Hvordan legger du som leder til rette for en økt faktureringsgrad – uten at det går på bekostning av de ansattes arbeidslyst?

Alle bedrifter som selger tjenester og jobber prosjektbasert, vet at det er timer som gjelder. Målet er å bruke minst mulig tid på administrative prosesser, samt øke effektiviteten og resultatene til hver enkel medarbeider – slik at du får fakturert flest mulig timer.

Vær raus med tilbakemeldinger

For å fungere på topp, krever kroppen tilførsel av energi. Som leder har du ikke mye innflytelse på godt søvnmønster eller gode matvaner. Der du imidlertid sitter på makten, er i din kommunikasjon.

Å få tilbakemelding fra øvre hold, positive som konstruktive, gjør at de ansatte føler seg sett. Det er vel så viktig i profesjonelle som private sammenhenger. Opplever de at du har oversikt over og innsikt i din arbeidshverdag, vil dette kunne motivere til å yte det lille ekstra.

Timeregistrering gir økt produktivitet

Det er tankevekkende å se mangel på effektivitet i egen timeplan. Derfor utfordrer timeregistrering den ansatte til å revurdere egen arbeidsmetode, i tillegg til å inspirere til å tilegne seg ny kompetanse. Å registrere egne timer kan med andre ord føre til mer produktive ansatte.

Les også: Derfor bør dine ansatte timeføre på mobil

På de ansattes premisser

Har du innsikt i arbeidshverdagen til de ulike ansatte? Er det noen faktureringsgrader som stikker seg ut i negativ retning? Heller enn å tilnærme seg denne utfordringen på en negativ måte, er det mye å hente på å tenke muligheter. Legg til rette så godt du kan – innenfor det som er mulig og forsvarlig.

  • Hva er grunnen til den lave faktureringsgraden?
  • Kan det skyldes at den ansatte ikke har en optimal arbeidshverdag?
  • Får vedkommende brukt sitt potensiale?
  • Er det alternative arbeidsmetoder som ville hjulpet den ansatte å prestere bedre?
  • Må du fordele arbeidsoppgaver bedre, eller annerledes?
  • Kan du gi bedre coaching?
  • Kan dere sammen sette opp delmål for å konkretisere oppgaven?

Vil du lære mer om prosjektstyring?

Artikkelen fortsetter under lenken.

I vår guide, med daglig ledere og prosjektledere i tankene, kan du blant annet lese om hvordan riktig prosjektstyring kan bidra til at bedriften kutter kostnader og øker inntekter, og hva som er de viktigste fellesnevnere i et prosjekt som både sikrer kostnadskutt og videre vekst.

Last ned vår gratis guide om prosjektstyring

Gi de ansatte innsikt og kontroll

Ved kontinuerlig «overvåking» av timeføring og ressurstildeling, får prosjektleder og prosjektdeltakere en viss mening om prosjektets omfang. Dette gir dine ansatte bedre kontroll på omfang og fremdrift – som igjen kan virke motiverende og øke faktureringen.

Les også: Slik gir god prosjektstyring økte driftsinntekter

Ikke gunstig med for høy faktureringsgrad

Å jobbe mot en faktureringsgrad på 100 prosent er ikke sunt. I første omgang er det ikke hensiktsmessig for de ansatte; de kan ikke kjøres så hardt over lengre tid. I så fall må du belage deg på konsekvenser som høyere sykefravær, sterkere misnøye og svakere resultater.

En faktureringsgrad på mellom 70–80 prosent er rimeligere å ha som ambisjon. Det er en bærekraftig langsiktig strategi som gir de ansatte pusterom og fleksibilitet, samt tid til administrasjon, videreutdanning, kurs, sertifisering og så videre.

Ønsker du bedre kontroll på prosjektene?

For å effektivisere virksomheten din, er de ansatte avhengig av smidige løsninger som setter produktivitet i førersetet. Det skal være enkelt å jobbe! Med et letthåndterlig og smart verktøy for prosjektstyring, er prosjektgruppen på god vei mot vellykkede resultater.

Les også: – Jeg ser ledere som er altfor lite engasjert i sine egne systemer, sier daglig leder Jens Petter Reinertsen i IKT-selskapet Skarpe. Les kundehistorien.

Har du sett videoen og er nysgjerrig på mer? På våre nettsider kan du lese mer om vår løsning for prosjektstyring – og teste den ut selv, helt gratis, hvis du har lyst.