Hvordan lede et salgsteam?

Å lede et salgsteam er utfordrende på mange måter. Du vil finne ansette beste selgerne. Samtidig er gode selgere ofte målrettete mennesker gjør ting på sin måte, og derfor ikke lette å lede. Her følger noen tips til deg som skal lede et salgsteam.

1. Ansett de riktige menneskene. Erfaring kan være viktig, men du kan også finne gode selgere med mindre erfaring men mye entusiasme og iver etter å lære.

2. Gi selgerne gode verktøy. Det er en grunn til at stadig flere bedrifter prioriterer CRM. Gode selgere ønsker effektive salgsverktøy for å kunne prestere best mulig.

3. Sett klare og oppnåelige gruppe- og individuelle salgsmål. Uoppnåelige mål er den sikreste måten å ødelegge lagmoralen på, samtidig må du heller ikke sette målene for lavt. Du burde også ta sesongbetonte svingninger i salg og de ansatte sin læringskurve med i vurderingen når du setter mål.

4. Sett opp et effektivt treningsprogram. Tilby konstruktive tilbakemeldinger på hva selger gjør bra og hva som kan gjøres bedre.

5. Vær en motivator. Motiver selgerne med incentiver i form av både penger, ting og/eller reiser. Gi jevnlig ros til både teamet og enkeltselgere. Selv de beste selgerne vil ha dårligere perioder hvor de trenger oppbackning. Den gode lederen bør kjenne sine selgere så godt at han/hun vet hvordan de skal backes opp.

6. Synliggjør måloppnåelse underveis. Slik vet selgerne hvordan de ligger an, og dette kan motivere dem til å legge inn et ekstra gir. Dette kan gjøres enkelt med live rapporter/statistikker fra CRM- løsningen.

7. Vær taktisk smart i forhandlinger. Selgere kan være krevende ansatte som ønsker gjennomslag for sine krav. Som leder må du være en så god forhandler at du klarer å holde selgerne fornøyde uten å bøye deg for alle deres krav.

8. Håndter konflikter. Mange selgere har store egoer, noe som kan lede til konflikter. En suksessrik selger er en som strekker seg langt for å oppnå sine mål, og i enkelte tilfeller kan det bety at de er villig til å tråkke på en annen selger for egen gevinst. En god leder må være proaktiv i forhold til konflikter, slik at ikke dårlig stemning får lov til å utvikle seg.

9. Være en foregangsmodell. Vær et eksempel på hvordan du ønsker at selgerne skal oppføre seg. Vil du at de skal være høflige, vær høflig. Vil du at de skal være punktlige, vær punktlig selv.

10. Ikke kast bort tiden. Mange selgere tjener penger på kommisjon, og salgsledere tjener penger ut fira selgerne sin kommisjon. Derfor, ikke kast bort unødvendig mye tid på møter. Dersom du må ha et møte, ikke velg det mest gunstige salgstidspunktet og vær sikker på at informasjonen du kommer med vil bidra til mer slag.

Visma kan hjelpe deg med å velge riktig CRM-system. Vi tilbyr flere CRM-løsninger for SMB-markedet:
Visma CRM er vår tradisjonelle løsning
Visma SuperOffice Online er en moderne løsning
Visma SuperOffice Online er ideell for deg som ønsker en nettbasert løsning

salgsteam1

Produktsjef CRM, Visma Software AS
Kontakt Julie Groth: