Hvordan en konkurranse hjalp oss å øke besøk til websiden vår fra sosiale media med flere 100 %

Sosiale media er viktige kanaler for oss i Visma Mamut. Det gir oss en mulighet til å komme nært kundene våre og til å vise fram hvem vi er. Det er og et middel for å komme i kontakt med potensielle kunder. Høsten 2014 drodlet vi over hvordan vi kunne øke trafikken av sistnevnte gruppe til våre websider. Svaret ble en Instagram-konkurranse.

 

Vi kåret Norges mest originale yrke

Kort oppsummert lanserte vi i november i fjor en Instagram-konkurranse under tittelen ”Vi kårer Norges mest originale yrke”. Deltagerne ble bedt om å legge inn et bilde med yrkestittel under en dedikert hashtag. Hovedpremien var et reisegavekort på 10 000 samt et års gratis bruk av Visma eAccounting. I tillegg var alle som hadde registrert seg i konkurransen med i ukentlige trekninger av gavekort til kino. Vi laget en egen landingsside for konkurransen med en feed fra Instagram på den dedikerte hashtagen. De som besøkte siden kunne gå inn og stemme på sin favoritt. Den som satt igjen med flest stemmer da vi avsluttet konkurransen ble kåret til vinner.

 

Resultatet av konkurransen

Vi fikk inn mange bidrag i konkurransen og flere 1 000 var inne på landingssiden der de stemte på sin favoritt. Trafikken fra Sosiale Media til vår hjemmeside økte med nesten 200 % fra Facebook og konverteringsraten fra samme kilde økte med nesten 80 %. Trafikkøkningen fra LinkedIn og Twitter var enda høyere.

 

Hva lærte vi av konkurransen?

  • Det at det var enkelt å delta , enkelt å stemme og at vi hadde et morsomt tema bidro nok til at så mange deltok
  • Denne type konkurranse fungerte veldig godt for økt trafikk til sidene
  • Total kost med hensyn til utvikling av landingsside, promotering av konkurranse etc. gjorde at kost per lead var relativt høyt sammenlignet med normal kost per lead
  • Lansering av dagens yrke, samt kåring av ukesvinnere hjalp oss til å holde interessen oppe i konkurranseperioden
  • LinkedIn-grupper for oss som jobber med sosiale media er en veldig bra kilde for tips og inspirasjon når man skal i gang med slike prosjekter
  • Facebook og Twitter fungerte bedre enn LinkedIn for å skape blest om denne type konkurranse
  • Konkurranseperioden ble lagt til midten av november til slutten av januar. Da konkurrerte vi med en rekke adventskalendere. Noe som kanskje stjal oppmerksomhet fra denne konkurransen

 

Hvem vant konkurransen?

Vi fikk inn mange morsomme bidrag til konkurransen. Deriblant Sykkologen, Matchmakeren og Poteten. Den som til slutt gikk av med seieren ble Gjerrigknarken. Dersom du er nysgjerrig på ham som gikk fra å være lærer til å bli gjerrigknark på heltid kan du lese intervju med ham her. Han har og delt sine 11 beste tips for hvordan bli en smart gjerrigknark her.

 

Michelle Diebels-Larsen jobber som Content Marketing Manager med innhold i digitale kanaler. Hun har en M.Sc i Communication Science (Nederland) og har jobbet i mange år med marketing og kommunikasjon.
Kontakt Michelle: