Hvordan bygge et godt rykte på nett

Sosial CRM bør være en forsterkning av vanlig CRM. Ekspert på sosiale medier, Gini Dietrich, deler sine tips for å lykkes.

Forbrukere brukere i økende grad sosiale medier som Facebook og Twitter til å rise og rose produkter og firmaer. Det har gjort at flere bedrifter, i tillegg til å ha et godt CRM-system, satser på å ha kundekontakt på sosiale medier. Dette kalles sosial CRM og er et buzz-ord om dagen.

På konferansen Rethink møtte jeg Gini Dietrich. Hun er gründer og sjef for det chicago-baserte PR-byrået Armant. Byrået er spesialisert mot PR i digitale kanaler.

Her er hennes seks trinn for å bygge et godt rykte online.

1: Skap en god online overvåkning

  • Velg hvilke nøkkelord som skal overvåkes. Eksempler kan være firmanavnet deres, produktene deres og ord som er relevant for deres bransje. Tenk også på: hva er temaene din bedrift skal snakke om, og som den skal bygge sitt online rykte på?
  • Ha en Twitter overvåkning; for eksempel Hootsuite eller Tweetdeck.
  • Sett opp Google alerts.
  • Vurder å sette opp et Google blogg søk.

2: Lag engasjerende og verdifullt innhold til blogg og sosiale medier

  • Hva er du ekspert på? Hvilke temaer kan du snakke om, og hvordan kan det presenteres? Ikke bare reklamer for deg selv, server leserne noe de har utbytte av å lese.

3: Kommenter på andre sitt innhold

  • Kommenter på innholdet til blogger, blader, aviser og andre nettsteder.

4: Bygg et community

  • Få folk til å snakke med hverandre. Du kan skape et community på bloggen, på facebook, i en egen diskusjonsgruppe eller på et privat nettverk.

5: Plei egoer

  • Kommenter tilbake på kommentarer du får, og bruk gjerne personens navn. Alle liker å føle seg spesielle.

6: Ha en kriseplan klar.

  • Dersom en krise inntreffer, evaluer i ettertid hvordan planen fungerte. Vær ydmyk.

 

Har jobbet som journalist, samt vært med på oppstarten av et IT-selskap i Silicon Valley. Jobber nå med innholdsproduksjon for Visma i digitale kanaler.
Kontakt Maia: