Illustrasjon av Creativedash

Hva skiller de gode appene fra de dårlige?

De siste to månedene har jeg brukt traineeprosjektet mitt på å lage en mobil-app for Visma Innkjøpssamarbeid. Visma Innkjøpssamarbeid gir kundene sine tilgang på ferdigforhandlede og rabatterte avtaler på alt fra flyreiser til strømpriser. På veien fra problemstilling til app-konsept har forsøkt å få svar på et viktig spørsmål: hva som skiller de gode appene fra de dårlige?

I skrivende stund finnes det 1,5 millioner apper på Apples App Store og 1,8 millioner apper i Google Play Store. Samtidig finnes det studier som anslår at nesten 60% av disse appene aldri blir lastet ned. Millioner av apper er med andre ord tilgjengelig for umiddelbar nedlasting for alle i verden, men blir aldri oppdaget. Dette tyder på at det å lage en app er veldig enkelt, men hvorfor er det så vanskelig å få den til å overleve?

App-kirkegården

Illustrasjon fra venturebeat.com

Hva skiller de nedlastede appene fra de som havner på app-kirkegården?

Et raskt søk på «calculator» resulterer i metervis av alternative kalkulatorer i begge de største appbutikkene. Her finnes det mange som har hatt den samme idéen, og kun få av dem dukker opp øverst i søkeresultatene. For å skille seg ut i app-jungelen må en være forberedt på å bruke litt penger på markedsføring, særlig når det gjelder såpass fundamentale apper som kalkulatorer. Det er i hvert fall det en skulle tro om en app som i all ydmykhet forsøker å erstatte fenomenet e-post, men historien om Slack viser noe annet:

Slack, nettjenesten som forsøker å revolusjonere måten team kommuniserer på, var åtte måneder etter lansering verdt over én milliard dollar uten å ha brukt en krone på markedsføring. I dag har Slack flere millioner  brukere – brukere av et produkt som i essens er et avansert chatterom. Det som er spesielt med Slack er at det er designet fra bunnen av med tanke på deg som bruker. Å registrere seg tar noen få sekunder, kommunikasjonskanalene er enkle å sette opp og selve produktet er tvers gjennom intuitivt.

Her er vi kommet til kjernen av mange suksesshistorier innenfor app-verdenen: forståelse for at brukeren bør stå i sentrum når et produkt skal designes.

Responsiv design

Illustrasjon fra localseome.com

En responsiv nettside er ikke en god app

Responsivitet betyr at en nettside eller app endrer layout til å passe med skjermen den blir brukt på. Selv om mobilskjermene stadig blir større, resulterer såpass enkle tilpasninger som å gjøre en nettside responsiv sjeldent i god brukerdesign. Vi har andre vaner på en mobilskjerm enn vi har foran en datamaskin. Vi er oftere på mobilen, men også mye kortere av gangen. Google kaller dette for micro-moments, og mener det er helt avgjørende å forstå hva det innebærer om produktet ditt skal overleve blant mobilbrukere med stadig kortere oppmerksomhet. Du har ofte bare et øyeblikk til å vise – og overbevise – brukeren hva du har å tilby. Derfor bør den funksjonen eller informasjonsbiten være synlig akkurat når brukeren trenger den, og ikke ellers.

Hvordan kan du skape gode brukeropplevelser?

Snakk med brukeren. En potensiell bruker av appen finnes sannsynligvis innenfor kort rekkevidde. Sett opp brukertester der du sammen med brukeren skisserer apper og med penn og papir. Flytt rundt på bokser, tekst og layout og se hva som passer best. Test prototyper og betaversjoner regelmessig sammen med de som skal bruke appen når den er ferdig. Denne delen av app-utvikling er litt som øvelseskjøring er for å kunne ta lappen. Hvis du bare øvelseskjører nok på forhånd, stryker du ikke ved oppkjøring. Men dessverre – i motsetning til øvelseskjøring er ikke brukertesting pålagt for å kunne lansere en app. Kanskje Apple bør ta etter Vegvesenet i deres visjon om ingen døde i trafikken: ingen døde apps på App Store?

Les om hvordan du kan utføre brukertester på en effektiv og morsom måte, her.

Hei! Mitt navn er Kristoffer og jeg var Management Trainee i Visma i 2015/16. I dag jobber jeg som prosjektleder for Visma Mamut. Jeg liker forbrukerteknologi, gadgets og alle slags musikkinstrumenter.
Kontakt :