Gå til hovedsiden

Digitalisering skal gi mer tid, men til hva?

Jada, digitalisering gir tid! Tid til alt det andre! Men hva er egentlig «alt dette andre» norske bedrifter skal bruke tiden på?

Digitalisering skal frigi tid, men til hva?
Digitalisering skal frigi tid, men til hva?

Post-pandemi trenger vi alle å koble av, for å kunne koble på. Paradoksalt nok er det akkurat dét teknologien legger til rette for.

Smarte hoder bærer bedriften fremover

Jens Petter Reinertsen er daglig leder i IKT- og rådgivningsselskapet Skarpe. Han oppfordrer bedriftsledere til å bruke denne krisen til å virkelig se på hvilke oppgaver som er nødvendige og som skaper verdi, og hvordan disse kan digitaliseres, forenkles eller automatiseres.

– Jeg ser mange ledere som er altfor lite engasjert i sine egne systemer og arbeidsprosesser. De bruker gamle og utdaterte løsninger i årevis, noe som gir høy grad av risiko, mye manuelt arbeid med mange feilkilder og lite informasjon i sanntid. Dette tilhører gårsdagen! De som vil være ledende i tiden som kommer, må ha sterkere fokus på resultatmål gjennom innovasjon, nytenkning og vurdering av nye og fremtidsrettede løsninger.

Jens Petter Reinertsen i Skarpe AS
Skarp: Jens Petter Reinertsen i IKT-selskapet Skarpe AS

Alle de 17 ansatte setter seg med jevne mellomrom ned for å snakke strategi.

– Når ting går smidig og vi er effektive, er det mye lettere å bruke den tiden vi har tilgjengelig, til å gjøre mer strategisk arbeid. Jo mer tid vi frigjør, desto mer tid får vi til å tenke forretning.

Ta testen: Hvor digital er bedriften din?

Frykten for at maskinene skal erstatte menneskene

Koronakrisen er ikke bare en bølge av økonomisk nedgang. Den åpner også opp for en samtale om hvordan norske bedrifter skal rigge seg for tiden som kommer.

Samtidig som mange bedriftsledere ser verdien av smarte hoder med overskudd til å se det større bildet, sitter fremdeles mange ansatte med punching og annet manuelt dobbeltarbeid. Hvorfor bruke menneskelige ressurser på dette?

– Vi har en tendens til å frykte at maskiner skal ta over for mennesker, men digitale verktøy kan nettopp styrke både bedriften og båndene mellom mennesker, er rådet fra Reinertsen.

Les også: Digitalisering: – Mange vet ikke hvor de skal starte

– Å jobbe i skyen blir som et kompass

Reinertsen peker på at jo mindre tid de bruker på administrativt arbeid, desto mer får de hevet blikket fremover og tenke forretningsutvikling.

– Hva skal vi prioritere? Hva tror vi at vi vil tjene penger på framover, både på kort og lang sikt? Alt vi gjør fremover, skal være i skyen. Å jobbe skybasert er som et kompass for oss, bare at det er vi som setter kursen.

Arbeidslivet i 2020 skal ikke kretse rundt manuell oppfølging av regnskap og lønn. Ifølge Reinertsen bør det heller handle om planlegging, strategi og og oppfølging. For det er jo nettopp disse lange linjene kloke hoder ønsker å arbeide med.

– Har vi mer tid, betyr det at vi kan vi være bedre forberedt på både gode og dårlige perioder, fordi vi får tid til å planlegge og ta kloke valg, sier han.

Hvor digital er bedriften din? Test deg selv her

Mest populære