Del 2: Hva koster det å annonsere på Google?

I den første artikkelen om søkemotorannonsering gikk jeg bl.a. igjennom hva vi legger i begrepet søkemotorannonsering og fordelene med denne annonsekanalen. I denne artikkelen skal jeg se nærmere på hvordan man går frem for å sette opp annonser, søkeord og hva annonsering på Google koster.

Hva koster det å annonsere på Google?

Hvor mye penger du bruker på annonsering i Google Adwords avhenger av en rekke variabler. For eksempel kan en stor landsdekkende annonsør, som opererer i et konkurranseutsatt marked, bruke flere hundre tusen per måned. I kontrast til dette kan en liten lokal aktør, eksempelvis en lokal restaurant, bruke et par tusen kroner i måned og fortsatt få god effekt av annonseringen.

En av fordelene med Google Adwords er nettopp denne fleksibiliteten, du bruker den som passer din bedrift og dine markedsbudsjetter. Hvor mye du betaler for ett klikk avhenger av konkurransen på det aktuelle søkeordet. Kostnaden per klikk kan variere fra f.eks. én krone til flere hundre kroner.  Prisen for å by på et søkeord varierer altså fra bransje til bransje.

Google Adwords bygger på et auksjonssystem som avgjør hvor i søkeresultatet din annonse blir plassert.  Annonseauksjonen i Google Adwords starter når en bruker skriver inn en søkefrase i Google. Når en bruker skriver inn en slik søkefrase, gjennomføres det en auksjon mellom aktører som har lagt inn bud på søkeord som passer overens med den aktuelle søkefrasen. Hvis det for eksempel blir gjennomført søk på “Galaxy S6” vil alle aktører som byr på dette søkeordet være med i denne auksjonen.

Google annonsering

 

 

Den aktøren som vinner budrunden får den beste plasseringen, altså kommer høyest opp i søkeresultatet.

 

 

 

 

Om din annonse vinner denne auksjonen avhenger av din annonserangering. Denne rangeringen kalles Ad-Rank. Annonsøren som kommer seirende ut av en budrunde har høyere Ad-Rank sett i forhold til sine konkurrenter. Du kan lese mer om hva som ligger til grunn for din Ad-Rank her.

Betal for de klikkene du får

En av fordelene med annonsering via Google Adwords, og andre søkemotorer, er at du kun betaler for de klikkene annonsene dine genererer. Dersom brukere ikke klikker på din annonse betaler du heller ingenting.  Dette gjør annonsering via søkemotorer til en meget kostnadseffektiv annonseform. En markedskanal hvor du som annonsør hele tiden har kontroll på hvor mye penger du bruker. Du kan justere og kontrollere bruken av annonsekronene dine på ulike nivåer:

1. Søkeord

For hvert søkeord du velger å bruke setter du et maksimalt beløp du er villig til å betale for et klikk. Med dette angir du hvor mye du vil betale hver gang noen klikker på din annonse. Noen søkeord er viktigere for din bedrift enn andre, og det vil være viktig å legge et høyt nok bud på disse søkeordene. På denne måten vil du sikre gode plasseringer på disse ordene. Du kan øke budene på søkeord som gir gode resultater. Tilsvarende er det mulig å redusere kostnadene eller redusere maksimal klikkpris dersom du ikke ser ønskelig effekt av dine annonser.

2. Kampanje

For hver kampanje som settes opp har du også muligheten til å definere hvor mye du ønsker å bruke per dag på den gitte kampanjen. Dette gjør at du har god kontroll på hvor mye penger som brukes hver dag og hver måned.

3. Kampanjeperiode

Du angir selv også hvor mye du ønsker å bruke i en gitt periode. Du kan for eksempel definere hvor mye du ønsker å bruke per måned. Angir du f.eks. at du ønsker å bruke 50 000 kr på annonsering i Google i januar måned vil din faktiske mediespending denne måneden ikke overstige det angitte beløpet.

4. Kontroller kostnadene underveis

Både månedsbudsjett, dagsbudsjett og maksimalbeløp per klikk kan justeres kontinuerlig. Dersom du ser at annonseringen gir ønskede resultater, er det mulig å øke medieinvesteringene underveis i annonseperioden. Dette gjøres ved å øke månedsbudsjettet og/eller dagsbudsjettene.

5. Størrelsen på mediebudsjettet avhenger av flere faktorer

Det som avgjør hvor mye penger du bruker på annonsering i søkemotorer defineres av de søkeordene du ønsker å by på.

  • Konkurranse: Konkurransen i din bransje har innvirkning på mediebudsjettet ditt. Opererer du i en bransje med mange aktører og høy konkurranse om søkeordene, vil du måtte sette av et større annonsebudsjett enn om du opererer i en bransje med mindre konkurranse. Høyere konkurranse betyr høyere klikkpriser.
  • Målretting: Hvordan du velger å målrette annonseringen din er med på å bestemme de totale kostnadene av en kampanje. Små aktører kan utfordre annonsører med store mediebudsjett ved å by på sentrale ord i ulike tidsrom eller ulike geografiske områder.

 Dette må du huske på

Søkemotormarkedsføring er altså en fleksibel og effektiv annonseform hvor du hele tiden har oversikt over kostnadene dine. Før du setter opp din første kampanje er det imidlertid viktig at du gjør godt forarbeid og definerer hvilke søkeord du ønsker å være tilstede på. Det er også veldig viktig å gjøre seg opp en formening om hva du ønsker å oppnå med annonseringen. Er formålet å drive trafikk til dine nettsider? Ønsker du å selge et spesielt produkt? Eller ønsker du å skaffe flere brukere til din tjeneste?

Jo bedre forarbeid du gjør, desto større effekt vil du få av annonseringen.

Ovenfor har jeg gått igjennom hvordan man setter opp en kampanje i Google Adwords samt hvor mye det koster å annonsere i et slik medium. Temaene er berørt på et overfladisk nivå, ønsker du å sette opp en kampanje eller bare lese mer om hvordan søkemotorannonsering fungerer anbefaler jeg deg å besøker Google Adwords hjelpesenter.

Les også: 8 tips til bruk av sosiale medier for småbedrifter

 

Skrevet av Anders Nymoen Valseth, Team Leader Performance Marketing, iProspect.

Om Anders:
Anders har jobbet innen digital markedsføring og betalte performance-aktiviteter siden 2008. Han er medlem av INMA sin performancegruppe og holder en rekke foredrag om
performance marketing, både i regi av iProspect, kunder og Google. Anders sine spesialområder er betalt søk, remarketing, display- og videoannonsering, samt
performance-strategier. I tillegg til dette er Anders teamleder i iProspect Norge og fagansvarlig for Performance Display og Remarketing.

iProspect er et ledende, internasjonalt byrå innen digital markedsføring. De jobber med kunder både lokalt og internasjonalt, og med alt fra små aktører til store, internasjonale merkevarer. iProspect er ikke bare eksperter på ulike typer av digital markedsføring, de er også eksperter i å sette det hele sammen i en helhet. Ved å sette kundene i sentrum skaper de enkle, effektive strategier som etablerer kontakt med mennesker på tvers av alle kanaler – og som stimulerer forretningen til kunden på måter som kan måles og evalueres.
Kontakt iProspect: