Hva er elektronisk signering, egentlig?

Hva er elektronisk signering?

En elektronisk signatur har samme funksjon som «penn og papir»-signaturen. Fordi den som skriver under må legitimere seg med BankID, er det et sikrere alternativ enn gamlemåten. Elektronisk signatur kan forkortes til e-signatur.

Hvordan signere elektronisk?

Den som ber om signaturen, laster opp et dokument. Dette skjer i signeringsløsningen. Deretter velger man hvordan den som skal signere, skal bli varslet. En forespørsel kan for eksempel sendes på e-post eller SMS.

Personen som skal signere, bekrefter identiteten sin gjennom BankID. Når dokumentet er signert, er det tilgjengelig for både avsender og underskriver i et digitalt arkiv.

Bli kjent med signeringsløsningen vår her

Ekstra behov for e-signering akkurat nå

Når verden sitter hjemme, blir det nesten umulig å signere med penn og papir. I tillegg har langt ifra alle printer og scanner. (Og selv om det finnes mobilapper for scanning, må jo et oversendt dokument fremdeles printes ut.) Utfordringene blir også større når flere skal signere samme dokument.

Det sier seg selv at det er en effektivitetsgevinst her. Men vi ser også at 89 prosent av dokumentene blir signert innen 24 timer. Totalt blir hele 98 prosent signert når det sendes en invitasjon om e-signering. Det er behagelig både for den som sender og den som signerer.

Hva gjør elektronisk signering så sikkert?

BankID gir en sterk autentisering, noe som gjør en signatur veldig vanskelig å forfalske. Dette i motsetning til signering med penn eller finger (også de digitale). I tillegg er det ikke mulig å gjøre endringer i dokumentet etter det er signert. Signaturen og dokumentet krypteres sammen og sertifiseres med en forsegling som hindrer andre i å utføre uautoriserte endringer.

Hvilke dokumenter kan signeres elektronisk?

Alle dokumenter kan signeres elektronisk, så lenge den som ber om signaturen har en e-signeringsløsning. Den som skal signere, trenger bare BankID. Eksempler kan være:

  • bank, finans og forsikring: avtaler, fullmakter, selskapspapirer, protokoller, helseerklæringer
  • advokat og økonomi: oppdragsavtaler, ID-kontroll, fullmakter, styredokumenter
  • salg: ordrebekreftelser, bestillinger, søknader, kontrakter, taushetserklæringer
  • medlemsorganisasjoner: innmeldinger, forsikringsavtaler, kursbestillinger, utmelding
  • reiseliv og booking: booking, ordrebekreftelser, egenerklæringer, reklamasjoner
  • håndverk, bygg og anlegg: kontrakter, endringer, tilvalg, bestillinger, protokoller

Bli kjent med signeringsløsningen vår her

2