Gå til hovedsiden

Hva er API og API-integrasjon?

Lær hva API-integrasjoner er, og hvorfor de er en helt avgjørende brikke for å bli kvitt tidkrevende manuelt arbeid.

Hva er API?
Hva er API?

I denne artikkelen får du svar på de vanligste spørsmålet knyttet til API-integrasjoner.

  1. Hva er API?
  2. Eksempler på API-integrasjoner
  3. Hvordan ser et API ut?
  4. Fordelene med et API
  5. Fordelene med et åpent API
  6. Den vanligste API-brukeren

1. Hva er API?

API står for Application Programming Interface og er en kode som brukes for å utveksle data mellom to forskjellige systemer eller apper.

En API-integrasjon hjelper systemene å kommunisere med hverandre – uten at mennesker er involvert. Når APIet til to systemer er koblet sammen, åpner det opp for en strømlinjeformet deling av data og automatiserte prosesser.

Les også: Den nye it-sjefen – fra supporter til strateg

2. Eksempler på API-integrasjoner

Noen raske, konkrete eksempler der API spiller en rolle, er:

  • Betaling med Vipps eller Klarna i en nettbutikk
  • Innlogging via Google eller Facebook
  • Oversikt over flyvninger og priser (for eksempel Skyskanner)
  • Oppdatert lagerstatus fordi nettbutikken er integrert med logistikksystemet og varelageret
  • Slack integrert med Teams eller Google Drive

Netthandel er også et strålende eksempel på hvor API spiller en uvurderlig rolle. Hvordan vet nettbutikken hva lagerstatus er? Hvordan kommer betalingene fra nettbutikken over i økonomisystemet? Hvordan fisker nettbutikken opp alle produktbilder, -beskrivelser og -priser?

Her er det mange integrasjoner på kryss og tvers: mellom ERP-systemet, nettbutikken, CRM-systemet, betalingsleverandører, fraktleverandører med mer.

Les også intervjuet: – Ingen nettbutikk-suksess uten API

3. Hvordan ser et API ut?

Her er et skjermbilde fra APIet til økonomisystemet Visma.net ERP. APIet ligger åpent tilgjengelig på nettet, og du kan se hele på visma.no.

Les også: Lagring i skyen for bedrifter – dette må du vite

4. Fordelene med et API

Fordelene med et API er at du kan automatisere prosesser, mennesker slipper å bruke tid på å flytte og sortere data, bedrifter kan skalere opp virksomheten og det reduserer selvfølgelig menneskelige feil når mennesker ikke er involvert.

Alternativene er både tidkrevende og tungvinte. Skal du få to systemer til å snakke sammen uten å bruke et API, må dataen punches inn helt manuelt. Et semi-automatisk alternativ er import av «flatfiler» (for eksempel Excel-filer).

Det siste er selvfølgelig bedre enn helmanuelt, men fremdeles er det mange muligheter for menneskelig feil. I tillegg må Excel-fila være riktig format for at det skal fungere. Her er flere fordeler:

Effektivisering

Du slipper dobbeltarbeid når data utveksles mellom løsningene

Bedre datakvalitet

Datakvaliteten blir bedre siden det ikke er mennesker som puncher dem

Høyere produktivitet

De ansatte blir mer produktive da systemet kan jobbe i bakgrunnen

Tilpasset for alle

Alle i verdikjeden bruker tjenester som er tilpasset målgruppen, for eksempel: Kunden bestiller fra den beste nettbutikken, varene blir plukket og sendt ved hjelp av den smarteste lagerløsningen, og alt av info rundt transaksjonen havner korrekt inn i regnskapssystemet

Reduserte it-kostnader

Du slipper unna de store, kostbare IT-prosjektene hvor du enten må tilpasse systemer til å gjøre noe de ikke er designet for eller bygge noe fra scratch

5. Fordelene med et åpent API

Å ha et åpent API betyr at all teknisk informasjon ligger åpent, tilgjengelig på nettet, fullt tilgjengelig for kreative utviklere med innovasjon i kikkerten.

Den store fordelen med å ha et åpent API, er at flere får tilgang til den. Jo lettere det er å inspisere hvilke muligheter som finnes, desto lavere er terskelen for de som ønsker å lage noe kult opp mot et system. De fleste store IT-selskaper er i dag samstemte – alle ser de åpenbare fordelene med en “åpen API”-strategi.

6. Den vanligste API-brukeren

Den mest ihuga brukeren av et API er en datamaskin. For å ta økonomisystemet Visma.net ERP som eksempel, ser vi at 65 prosent av alle “hendelser” i systemet, skjer automatisk.

Dette er fordi flere systemer er synkronisert med Visma.net ERP. De resterende 35 % er det mennesker som utfører. Hver eneste måned ser vi at 5–6 % flere av hendelsene blir gjort av en datamaskin, enn av et menneske.

Les også: Alt du må vite om integrasjoner i et ERP-system

Mest populære