Aksesspunkt og PEPPOL

Hva er aksesspunkt og PEPPOL?

Et aksesspunkt er et slags elektronisk postkontor som sender og mottar efakturaer på dine vegne. Å knytte seg til et aksesspunkt i nettverket for elektronisk handel er nødvendig for å bruke efaktura.

Les også: Hva er elektronisk faktura (efaktura)?

Hva er PEPPOL?

For at efakturaer og andre forretningsdokumenter enkelt skal kunne sendes og mottas på kryss og tvers av bedrifter, institusjoner og personer, har vi i Europa etablert en digital infrastruktur for elektronisk handel. Dette nettverket har navnet PEPPOL (Pan European Public Procurement Online), og sikrer at du enkelt kan sende og motta efaktura til og fra dine kunder og leverandører.

Hva er aksesspunkt?

For å bli del av PEPPOL-nettverket, må din bedrift gå via et aksesspunkt. Det er et slags elektronisk postkontor som sender og mottar efakturaer på dine vegne. En efaktura sendes inn i PEPPOL-nettverket via avsenders aksesspunkt, og finner selv veien til mottakers aksesspunkt, som plasserer fakturaen inn i mottakers økonomisystem. Dermed kan både avsender og mottaker nyte godt av alle fordelene som følger med elektronisk faktura. Her er fire av dem:

Mindre administrasjon

Ved bruk av efaktura sendes og mottas fakturaen direkte i økonomisystemet. Dermed automatiserer du store deler av fakturahåndteringen.

Reduserte kostnader

Med en helelektronisk løsning er det ikke lenger behov for utskrift, pakking og forsendelse – eller mottak, utpakking og punching. 

Raskere innbetaling

Erfaringen viser at kunder som mottar efaktura er mer presise betalere. Avsender slipper å bruke tid og krefter på purringer, mens mottaker kan være sikrere på at regningene blir betalt som de skal.

Full kontroll

Ved elektronisk fakturering blir alle fakturadata lest inn 100 % korrekt, og med en god fakturaløsning blir alle fakturaer arkivert i systemet.

Vil du lære mer om fakturering?

Tradisjonelt har utgående fakturering vært tidkrevende arbeid. Ved å automatisere faktureringsprosessen slipper du både sending av fakturaer, oppfølging av innbetalinger samt purring og inkasso. Vår guide gir deg et innblikk i hvordan du kan helautomatisere faktureringen i din bedrift.

Last ned gratis guide om fakturering

Svein Holanger er produktsjef i Visma Software. Han er ansvarlig for våre løsninger for elektronisk faktura.
Connect with Svein: