Husker du da vi betalte regninger med brevgiro og sjekkhefte?

Mange husker den gangen brevgiroen og sjekkheftet kom, og vi slapp å gå rundt med penger i lomma – den gang var dét revolusjonerende. Men snakker du med unge voksne om sjekkhefte i dag, vil de sannsynligvis ikke skjønne hva du snakker om. Det er få av dem som har opplevd en hverdag med fysiske bankfilialer, uttak av kontanter, sjekkhefte, brevgiro og telefonbank.

[Først en liten fun fact: Visste du at bankene har eksistert i nesten 2000 år? De første bankene fantes allerede på 100-tallet i Mesopotania, og da var det korn, og ikke penger, man satte inn i banken]

Antall filialer halvert siden 1980

Mange av oss husker at det fantes bankfilialer på hvert hjørne. På begynnelsen av 1980-tallet fantes det 1887 bankfilialer i Norge. Siden den gang har banknæringen blitt påvirket drastisk av den teknologiske utviklingen, og har på relativt få år gjennomført en fantastisk transformasjon fra fysiske bankfilialer til dagens nettbank og mobilbank. Antallet bankfilialer er derfor i dag 953, og trenden er raskt nedadgående. Men faktisk oppsøker så mange som 74 % av alle bankkunder et fysisk bankkontor fremdeles i 2017, gjerne da i forbindelse med lån (Tall fra Finans Norge).

Fra bank i gågata til bank i lomma

Hvorfor legges filialene ned? Jo, fordi de fleste av oss forlengst har forlatt brevgiro, minibanker, telefonbank og kontanter, og gått over til å ha hele banken tilgjenglig på pc-en, eller i lomma – bokstavelig talt. 91 % av oss bruker internett til banktjenester. Det er et høyt tall, blant de høyeste i verden. Til sammenlikning er andelen digitale bankbrukere i USA i 2016 på 62 %.

Nettbankens utvikling

Den første nettbanken ble lansert i 1996. Fram til 2007 ble nettbank først og fremst brukt som betalings- og kontotjeneste. Men fra 2007 har nordmenn brukt nettbank som sin primære bankkanal. Vi bruker den til alt fra direkte betaling, regningsbetaling med eFaktura og Avtalegiro, betjening av lån, sparing og til kjøp av fond og aksjer.

Les også: Hva er elektronisk faktura

Mobilbanken tar over

Mobilbanken ble lansert i 2006. Året etter brukte om lag 5 % av befolkningen mobilbank – for øvrig samme år som Apple lanserte sin første iPhone. I 2017 bruker 65 % av den norske befolkningen mobilbank. De unge er ikke overraskende de som har tatt i bruk mobilbank i høyest grad: 84 % av de under 32 år bruker mobilbank. I dag ser vi at mobilbank brukes mer hyppig enn nettbank: Hele 20 % av mobilbankbrukerne er innom mobilbanken hver dag (Tall fra Finans Norge).

Se hvor enkelt du kan sende elektronisk faktura til dine privatkunder

..og så kom Vipps

I 2015 ble Vipps lansert. Vipps er en digital betalingstjeneste for smarttelefoner. Den gangen ble Vipps først og fremst brukt til vennebetaling. I dag kan man bruke Vipps både til vennebetaling, til kjøp i fysiske butikker og nettbutikker og til regningsbetaling. Har du privatkunder og ønsker å sende dem regning, kan du dermed gjøre det i Vipps. Kunden får da fakturaen i Vipps-appen, og betaler – på samme måte som i nettbanken. Over 2,8 millioner nordmenn har lastet ned Vipps-appen.

Hva med utviklingen på betaling av regninger?

2001 var første gang man kunne sende en eFaktura i nettbank i Norge. Allerede to år senere ble det sendt over 1 million elektroniske betalingskrav til norske privatkunder direkte til deres nettbank. I 2017 er tallet over 90 millioner. Trenden er oppadgående. 9 av 10 forbrukere i dag sier de foretrekker å få regningen direkte i nettbanken, som eFaktura eller Avtalegiro.

Les også: Derfor må du ikke sende faktura på e-post

Lær mer om fordelene med elektronisk faktura

Kilder: 

Kaja Falck-Ytter jobber med kommunikasjon og som tekstforfatter i Visma Software AS. Kaja har mastergrad i språkvitenskap fra NTNU, og har jobbet med tekst og formidling i flere år. Kaja startet i Visma i 2015.
Connect with Kaja: