Gå til hovedsiden

Gründertips: Tabben du bør unngå

Seriegründer Thomas Due gir rådene for å lykkes – og hvilket marked han selv satser på.

Gründertips: Tabben du bør unngå
Gründertips: Tabben du bør unngå

De fleste vet at gründervirksomhet er krevende arbeid. Du skal gjerne ha en nytenkende idé eller et produkt, og samle midler til en sårbar oppstartsfase.

Thomas Due har over 17 års erfaring på feltet. 

Med innovasjon og kapitalinnsamling, og ved å jobbe med over 1500 selskaper gjennom sin karriere. Han grunnla investeringstjenesten Venturelab i 2000, og har vært med på å finansiere mer enn 50 norske oppstartsbedrifter og early venture-selskaper.  

Ordet venture brukes ofte om prosjekter der både kapitalbehov og usikkerhet er stor.  

Med andre ord er nok Thomas en mange gründere gjerne ville spurt om råd, så vi gjorde nettopp det. 

Fakta: Venturelab

Venturelab er et aksjeselskap startet i 2000 av Thomas Due, med et team av gründere, forretningsutviklere og investorer som fokuserer på å bygge selskaper for å løse utfordringer på flere områder, inkludert ren energi, offshore, teknologi og helsevesen. Venturelab rapporterer at de har hjulpet over 400 selskaper med å øke virksomheten gjennom markedsundersøkelse, forretningsplanlegging og utvikling, nettverksbygging, matchmaking-arrangementer, investeringsfora og finansieringsprosesser. 

Kontor: Når er det riktig? 

Thomas har sett utallige bedrifter komme og gå gjennom sine år i gründerverdenen. Han driver også kontorfellesskapet XLR8HUB, som holder til på Skøyen, og har innsikt i både suksess og tabber. 

– Noe mange i startfasen glemmer å tenke på, er fornuftig bruk av penger. Det er lett å sikte for høyt for raskt, sier han. 

Han mener det ofte handler om hvordan pengene brukes – i en fase hvor man egentlig bør ha is i magen. Riktig vurdering her kan være nøkkelen for suksess, eller god nok økonomi til å stå i utfordringer.

– Mange blir revet med av gründerlivsstilen og bruker alt for store summer på for eksempel å leie dyrt kontor, eller å jobbe på kafé med dyre utgifter for mat og drikke, for å nevne noe, påpeker han.

Planlegg langsiktig

I starten av bedriften mener han det er fordeler ved å sitte på hjemmekontoret eller garasjen. Dette er for å bygge opp kapital, og dermed heller prioritere kontor når du ser at du har mer å gå på. 

Eller dersom du tror et kontor lønner seg for å bedre effektiviteten, og hvis du har behov for lokaler å bruke til møter.

Dersom du har vurdert at kontor er for deg, ønsker han gjerne velkommen til eget kontorfellesskap, hvor han selv er opptatt av at det enkleste er det beste. Der er kaffe inkludert i kontorleie, samt kjøkken og møterom. 

– Jeg er opptatt av at nyoppstartede skal slippe å bruke store summer på å betale for noe som er unødvendig. Gründere bør holde igjen på hva de bruker penger på, og planlegge langsiktig – og jeg er glad hvis jeg kan legge til rette for det.

Vil utfordre

Thomas Due har investert stort kaffebransjen.

Som investor er han som regel positiv til å høre nye ideer og løsninger. Men for at han skal satse på en bedrift, ønsker han helst å se ny teknologi, eller metoder som gjør det mulig å analysere data. 

– Dette feltet vektlegges ofte tungt i vurderinger fordi det er fremtidsrettet, men samtidig kan det tradisjonelle være like interessant om man har noe gjennomarbeidet, sier han.

Og det gjelder å følge med på markedet, etter områder som har potensiale. Ofte kan muligheten for å skape noe nytt, være rett foran nesen din. Rettere sagt – kaffekoppen din.

Selv har han nemlig investert stort i kaffebransjen, et svært populært marked for kaffetørste nordmenn. Og satsingen er enda mer konkret: kapslene. 

– Hvorfor denne bransjen?

– Det er et marked som har blitt kjedelig og har vært likt lenge, det er lite utfordrere. I norske husholdninger har 40 prosent kaffemaskin, og kapselmaskinene står for 70 prosent av disse. 85 prosent av dette markedet er i butikk. 

Teamet hans jobber for å skape en abonnementsløsning for kaffekapsler, med et eget fargesystem. 

– Alle fargene og de ulike typene er det vanskelig å ha kontroll på. Vi jobber for å utvikle et konsept som gjør det enklere for brukerne å velge, med seks ulike merker som kategoriseres etter anledningen – eller hvilken type du er. For eksempel om du har gjester på besøk, skal unne deg morgenkaffen eller om du ønsker koffeinfri til kvelds. 

– Tungvint

Teamet har også sett på miljøutfordringene med kaffekapsler. Det er fortsatt mange som kaster kapslene i restavfallet, til tross for at det er lagt opp til gjenvinning ved å ta med kapslene i egen pose på posten eller gjenvinningsstasjoner. 

Han viser til at aluminum tar flere hundre år og bryte ned om de ikke gjenvinnes.

– Å ta med kaffekapslene til nærmeste postkontor er en tungvint løsning, ikke alle har denne muligheten lett tilgjengelig. Vi ønsket derfor å heller se på hvordan kapslene kan bli komposterbare. 

Materialet de har utviklet, brytes ned på 90 dager og kan kastes i restavfallet. 

Norges grønneste kaffecase er målet, forklarer Thomas, hvor prisen skal være den samme som i butikk – eller lavere. Kapslene kommer rett på døren med en abonnementsløsning. 

Princess-kjeden er involvert i prosjektet, samt Løiten kaffe. Store bedrifter som også ønsker å se en mer miljøvennlig endring på kaffemarkedet.

Han tror flere vil komme etter. 

– Like mye som god kaffe, handler det om å revolusjonere måten man konsumerer kaffe på, sier investoren som er vant til å se fremover – og gjerne skaper endring på veien.

5 gründerråd: Thomas Due

  • Vurder flere: Ha lav terskel for å diskutere en idé med flere samarbeidspartnere. Selv om det skulle ender opp med å ikke være riktig samarbeid denne gangen, har du skapt dialog som kan være nyttig senere.
  • Pengebruk: Unngå unødvendig utgifter som gründer, som f.eks dyr kontorleie, før du er sikker på at bedriften går stødig.
  • Ikke vær redd for å utfordre: Enkelte marked kan virke umulig å endre, men kommer du med et bedre/billigere tilbud til forbrukerne, flytter de lojaliteten raskt.
  • Skap et stort nettverk: Som gründer er du nødt til å være «på», og bruke mulighetene dine. Vær alltid klar for å pitche nyeste prosjekt. Bruk gjerne Linkedin.
  • Gjør research: Når du trer inn i et nytt marked, bruk nok tid på research. Hva er trendene? Utfordringene? De mest populære produktene? Hva savner forbrukerne?

Mest populære