Skip to main content

Gründertips: Suksess med lokal klesbutikk

Det kan virke risikabelt å starte en fysisk klesbutikk i en tid hvor netthandel nærmest er den nye normalen. For Maren Aamodt var det ingen tvil. Her er hennes beste råd.

Gründertips: Suksess med lokal klesbutikk
Gründertips: Suksess med lokal klesbutikk

Når Maren Aamodt (30) låser seg inn i lokalet sentralt på Tønsberg torv, går hun inn til en arbeidsplass hun selv har skapt. Hun blir møtt av fargerike klesplagg som snart vil finne nye eiere, rosa blomster, grønne planter og detaljer i gull. 

En klesbutikk med navnet «Villa Flamingo» som kundene beskriver som fargerik og inspirerende. Og kundene? De er i alle aldre. For Maren ønsker ikke å ekskludere noen. Denne butikken skal romme noe for alle, spre glede og inspirasjon.

Butikken har hatt en stabil økning fra oppstarten for fem år siden. Men hvordan kom den seg gjennom de første årene, og en pandemi?

Ble lønnsomt etter to år

Maren forteller at hun alltid har ønsket å starte for seg selv. 

​Jeg visste at jeg ville finne på noe, være selvstendig. I tillegg har klær og mote alltid interessert meg, sier hun.

Hun hadde lenge gått med tanken om å starte en klesbutikk i Tønsberg, men ante ikke når det ville skje. Hun beskriver det nesten som en tilfeldighet at butikken ble til, når hun en dag kommer over det ledige lokalet i Storgaten 38 i Tønsberg. 

Les også: 5 gründerråd: Tabben du bør unngå

Hun stopper opp og ser på lokalet, kan allerede se for seg drømmejobben innenfor veggene. Plaggene, kundene – drømmen hun alltid har hatt i bakhodet. Hvorfor vente?
«Nå gjør jeg det», tenker hun.

På dette tidspunktet er Maren 25 år og bor i Oslo. Leiligheten hennes der må selges og hun må finne et nytt sted å bo. 

– Jeg hadde rundt fire måneder fra jeg overtok lokalet til jeg startet opp, forteller hun. Denne tiden ble brukt til å planlegge, skaffe varer og bygge konseptet.

2. mars i år fylte «Villa Flamingo» 5 år, og er dermed en del av de få bedriftene som overlever etter fem år, ifølge tall fra SSB. Maren forteller at det tok to år fra oppstarten til det ble lønnsomt, og hun kunne leve av jobben.

– Hvordan ble navnet «Villa Flamingo» til?

– Jeg liker det herskapelige, derfor Villa. Flamingo kommer av det eksotiske, og fargen rosa som jeg elsker, forteller hun og legger til at navnet også var lett å huske. 

– Det kan være så mangt, og jeg tenkte at her kan jeg leke meg, bruke farger og gjøre litt som jeg vil.

Ansatte fra 18-63 år

Første gang lokalavisa kommer innom butikken for å intervju henne, kjenner hun en ekstra stolthet over butikken.

– Det var en veldig spesiell følelse. Det var også den samme gode følelsen helt i starten, da jeg skulle på matbutikken og så en person bruke Villa Flamingo sin papirpose til å oppbevare tomflasker som skulle pantes, forteller hun.

Plutselig var butikken og drømmejobben virkelig, og skulle fortsette å glede nye og gamle kunder. At det ble en fysisk butikk, var ikke Maren i tvil om. Hun ønsket å skape en møteplass og bli kjent med kundene ansikt til ansikt. 

– Jeg ville være med å inspirere og gi noe til byen, sier hun. 

Klesbutikken tilbyr også nettbutikk, men hun forteller at det er den fysiske butikken det er mest fokus på. 

Noe av det som betyr mest for butikkeieren er positive tilbakemeldinger fra kunder.  Når hun får høre at har en god opplevelse i butikken, og gir komplimenter til de ansatte om at de er imøtekommende og inspirerende.

– Vi er en gjeng ansatte fra 18 år opp til 63 år, noe jeg tror er veldig viktig, sier hun. 

Les også: Gründertips: Vil endre flyttebransjen

Grep under pandemien

Torsdag 12. mars 2020 – dagen da Norge stengte ned. Med grepene som har blitt kalt «de mest inngripende tiltakene mot enkeltmennesker i fredstid». Deretter fulgte to uforutsigbare år med usikkerhet, gjenåpninger og nye nedstenginger. Hvordan var dette for en fysisk klesbutikk, fortsatt i oppstartsfasen?

– ​Pandemien var veldig tøff. Vi måtte stenge butikken i 5 uker, som vi gjorde i mars 2020 og rundt 3 uker i mars 2021, sier Maren. 

De fikk mulighet til å bli med på et konsept om gratis hjemkjøring via Tønsberglivet, til alle boende i Tønsberg og Færder kommune. 

– Vi benyttet oss av dette og kundene bestilte varer hjem, sier Maren og legger til at hun er takknemlig for at de også kunne tilby nettbutikk på denne tiden. 

– Da jobbet vi aktivt med denne selv om butikken var stengt. Vi brukte også mye tid til videoer og bilder bak stengte dører, sier Maren. Dermed ble det fulle arbeidsdager selv om den fysiske butikken var stengt. Hun snakker varmt om lokalbefolkningen i denne tiden:

– Kundene var fantastiske i denne perioden, med så mye god støtte både i ord og handel. 

Tilbake til hverdagen

Hvordan er en typisk dag for deg på jobb?

– ​Jeg starter dagen med havregrøt og en kopp kaffe på jobb klokka 8. Så leser jeg mailer og gjøre papirarbeid. Deretter skal jeg åpne butikken klokka 10, ta i mot kunder, pakke nettbutikk-ordre, pakke opp varer, ta lunsj, gjøre innkjøp, gjøre om i vinduene, varepåfylling og mer. Det kan beskrive en vanlig dag, hvor jeg går hjem et sted mellom 17-19, forteller hun. 

Nå er hun spent og motivert for fortsettelsen til butikken.

​- Dette blir et spennende og samtidig litt nervepirrende år. Nå som samfunnet har åpnet igjen, håper jeg mange fortsatt velger å handle lokalt, sier hun.

Hun forteller at planen videre er å utvikle nettbutikken, og gjøre den enda mer oversiktlig. 

– Markedsføring er også noe vi skal jobbe videre med, være mer synlig, sier hun.

– ​Jeg tror mange tenker at det ikke er så nøye å være synlig eller tilgjengelig i butikken, men dette er ekstremt viktig. Man er et ansikt utad, derfor bør man selv også være tilstede. 

Etter fem år med vekst i et marked som få vil tørre å satse på, er det liten tvil om at denne butikkeieren vet akkurat hva hun snakker om.

Marens 5 råd:
* Vær synlig, i markedsføring og i butikk
* Ha fokus på inspirasjon og å spre glede
* En stor aldersgruppe i målgruppe og aldersspenn i ansatte kan være positivt og inkluderende for en lokal butikk
* Aktiv i sosiale medier – slik at kundene kan se hva som er nytt
* Gjøre noe ekstra når man kan, som arrangementer eller konkurranse. Når bedriften fyller år, kan man dele ut goodiebager og ha tilbud. Gøy for kundene og positivt for butikken!

Most popular