Ved å ta i bruk gamification i vår hverdag har vi uten tvil økt salgsfokuset.

Slik kan gamification motivere selgere

For et års tid siden, var vår salgsavdelings oppfatning av konkurranse og salgsoversikt i hverdagen, begrenset til tabeller i Excelark og whiteboards med streker.

Motiverte, men uvitende om mulighetene som lå foran oss, hoppet vi glade opp mens vi danset og sang, på vår vei til de hvite tavlene i salgslokalet, for å markere streken som viste at vi hadde gjort en god jobb.

Å sette en strek på tavla, oppdatere Excel-tabellen, eller i beste fall ringe i bjella som markerte store salg eller budsjett, var salgshverdagens høydepunkt.

Vi hadde i lengre tid, ønsket en endring som kunne hjelpe oss med følgende, overordnede mål: Å selge mer!

 

Hva kreves for å kunne selge mer i hverdagen?

Øke entusiasmen.
En salgshverdag med høyt aktivitetsnivå kan fort bli ensidig, noe som igjen kan føre til at motivasjonen svekkes.

Øke konkurranseinstinktet.
En god selger under konkurranse, er skjerpet og motivert for å være best. Man vil alltid yte mer for å nå toppen først.

Økt oppmerksomhet.
I en salgsavdeling med flere avdelinger og mange produkter, skjer det ofte at kun de største salgene og de med høyest stemme får lyset på seg.

Nærmere relasjoner.
Avstand mellom våre 2 salgsavdelinger, gjør oss avhengig av god kommunikasjon og forståelse for felles mål og strategi.

Nettbasert (SaaS – Software As A Service).
Vi ønsker en 100% nettbasert hverdag, både i hvordan vi jobber og i tjenestene vi leverer.

 

For å kunne oppnå disse krav, valgte vi SalesScreen, en norskutviklet løsning som ikke bare visualiserer salg og resultater, men også, gjennom sin gamificationmodul, motiverer de ansatte til å yte mer. Løsningen øker motivasjonen hos selgere ved å anerkjenne hvert eneste skritt, i stedet for å bare ha fokus på slutt resultatet.

 

Kriteriene for suksessrik gamification

Hva bør man tenke på for å kunne oppnå gode resultater via gamification?

✓ Klare, definerbare mål
✓ Et system av målbare prosesser mot hovedmålet
✓ En bevisstgjøring ved oppnåelse av definerte mål
✓ Meningsfulle belønninger for å oppnå målene

(Kilde: SalesScreen & LeadDesk)

 

En ny salgshverdag både for selgere og ledelse

Ved å ta i bruk gamification i vår hverdag har vi uten tvil økt salgsfokuset. Det kan være vanskelig å måle effekten av dette i tall og oppnåelse, men våre selgere har gjennom å bruke verktøyet, skapt stor entusiasme og oppmerksomhet.

Med egne valgte melodier blir hvert salg og oppnåelse, presentert med lyd og bilde i salgslokalene.

Dette skaper oppmerksomhet på hver enkelt selger og fremhever prestasjonene for samtlige. Enhver selger skjerper konkurranseinstinktet og vinnermentaliteten, når kollegaens “Justin Bieber – Baby Baby” blir spilt mange nok ganger, uten at man selv har fått spille sin “themesong”.

De forskjellige salgsavdelingene blir også oppmerksomme på hverandre, og man motiveres kontinuerlig til å overgå hverandre.

For ledelse og ansvarlige, er det å kunne benytte verktøyet til å holde seg oppdatert viktig. En nettbasert tjeneste er uvurdelig i forhold til dette, og gir tilgang til rapporter, oppnåelse og utmerkelser til enhver tid.

 

Vi har sett hvor langt dette har tatt oss så langt, og gleder oss til fortsettelsen – i en ny, leken og morsom salgshverdag!

 

Ønsker du å holde deg oppdatert med flere tips for småbedrifter? Les flere innlegg på bloggen vår.

Filip Caspersen jobber som salgssjef med ansvar for eksisterende kunder og partnere i Visma Mamut og har vært i selskapet siden 2008. Han har en Bachelor i eksportmarkedsføring fra Høgskolen i Ålesund.
Kontakt Filip: