Gå til hovedsiden

…men den fysiske butikken var ikke død

​Mulighetene for å gjennomføre en handel i dag er mange, og man kan i praksis handle hva man vil og når man vil så lenge man er på nett. Hvordan skal de fysiske butikkene respondere på det? Det er på tide og utvikle seg, og å ta i mot utfordringen og konkurransen.

handle-i-fysiske-butikker
handle-i-fysiske-butikker

I disse online og e-handelstider er det fort gjort å glemme å også utvikle de fysiske butikkene, som jo stort sett har stått på stedet hvil i flere tiår. Det settes av store budsjetter for omnikanalstrategier, men mange overser at butikkene fortsatt er viktige. Hva kan du gjøre for at butikken din gir kundene dine det de krever og fortjener?

Fremveksten av nett- og mobilhandel skaper store utfordringer for flere bransjer siden det påvirker hele kjøpsprosessen: Fra hvordan vi søker etter produkter, via sjekk av priser, kvalitet og tilgjengelighet, til endelig kjøpsbeslutning. Og i tillegg – hvordan kundene kan snakke om handleopplevelsen, butikken din og produktet ditt på sosiale medier, og på den måten i løpet av sekunder dele alt til hundre- og tusenvis av potensielle nye kunder. Hva om de da fikk en dårlig opplevelse hos deg?

Butikken din overlever – men hvor lenge?

De fysiske butikkene vil fortsette å leve, men kanskje det er på tide at du endrer fokuset litt?

Har du for eksempel en fantastisk nettbutikk skaper du en forventning om at de fysiske butikkene også er det, og ikke minst at disse kanalene er integrert med hverandre.

I den fysiske butikken kan du gi kundene inspirasjon og opplevelser de ikke kan få digitalt. Slår du sammen den virkelige verden med den digitale kan du skape butikker som blir møteplasser, og kreere magi som gjør at kundene ønsker å komme tilbake.

For det er på omnikanalløsninger mange svikter. Poenget er nemlig at du må kjøre den samme strategien i virkeligheten som du gjør på nett: Du må omfavne teknologien som allerede finnes og la den bli din nye bestevenn – la kundene dine bli online i et offlinemiljø.

Mobile enheter hos ansatte

Det er fremdeles mange ledende butikkjeder som ikke gir de ansatte mobile enheter slik de kan betjene kundene sine på gulvet, selv om fakta fra en mobil enhet er mer pålitelig enn synsing fra en ansatt.

Samtidig er det viktig at de ansatte ikke føler seg truet av ny teknologi. Gi dem skikkelig opplæring og riktig verktøy. Både du og de ansatte får belønningen når teknologien beherskes – det fins nemlig en nerd i oss alle.

Mobil kasse

I de fleste bransjer er det flere år siden varene for siste gang ble hentet fra hyllene bak disken og heller plassert ut i lokalet. Men der stoppet det. For mange butikker er det nå på høy tid å tenke nytt når det gjelder kassapunkter også. Som et eksempel: Hvorfor må ansatte stå bak et kassaapparat, når du i tillegg eller isteden kan utstyre dem med mobil og mobil kasse?

Om det ikke er hensiktsmessig å ha en mobil kasse er likevel det å kunne gi kundene dine informasjon om varen der og da – om lagerstatus, om den er utsolgt, men kanskje andre butikker har den? Og da når, hvor og hvordan den kan hentes eller leveres. Dette forventer dagens kunde. Spørsmålet er – gir du dem det de forventer? Husk at det er du som skal tilpasse deg kunden – ikke omvendt.

Utnytt at kundene dine har mobil

Alle har mobiltelefon i dag. Alle! Hvordan både utnytter du det og gjør det til din fordel? Ved å sørge for å ta i bruk mulighetene WiFi, Bluetooth og Beacons kan gi i butikken din.

Én ting er å kunne gjøre click hjemme og collect i butikken din. Hvorfor ikke utstyre butikken din med terminaler slik at kundene kan gjøre både clicket og collecten hos deg? La også kundene skanne varene selv. Da får ansatte i tillegg hjulpet kundene som virkelig trenger det.

Send også en hei-melding med tilbud og anbefalinger med en gang de kommer inn døren, og takk for en hyggelig handel etterpå. Og – for eksempel hvis du driver en dagligvareforretning – la meldingen inneholde oppskrifter basert på hva kunden kjøpte.

Bruker du teknologien riktig kan du inspirere til handling gjennom underholdning. Å skape den magiske wow-følelsen som får kunden til å si “hit vil jeg tilbake”.

Fremtidens teknologi

Men teknologien stopper ikke med mobilen: Noen har allerede tatt i bruk 3D-printing av egne produkter eller ting kundene selv kan designe, utvidet virkelighet (Augmented Reality) og virtuell virkelighet (Virtual Reality) for kundene i butikken, mens de på lageret bruker roboter og selvlærende systemer med kunstig intelligens (Artificial Intelligence). Og fra butikk til kunde kjører det snart droner og førerløse budbiler.

Kan du med hånden på hjertet si at du er 100 prosent klar for denne fremtiden?

Du har allerede det som skal til

Det handler om å kunne beherske dagens og morgendagens teknologi, slik at du kan gi all informasjon kundene dine ønsker på deres premisser. De har bokstavikkeglembutikken2elig talt den riktige typen verktøy for hånden for å kunne ta i bruk mulighetene teknologien gir, men det har i aller høyeste grad du også.

Det gjør at du kan yte ekstra service, som igjen vil øke salget, omløpshastigheten og kundeopplevelsen – og dermed kundelojaliteten. Hvilket jo betyr positiv omtale i sosiale medier.

Og det vil du vel ha?

Mest populære