Driver du for deg selv, er du ansvarlig for å lede deg selv.

Fryktbasert selvledelse

Dette blogg innlegget er basert på bloggen fra Hans-Petter Nygård-Hansenhanspetter.info

 

Driver du for deg selv, er du ansvarlig for å lede deg selv. Lede deg selv til suksess. Helst uten fryktbasert selvledelse.

Det er mye som er bra med å jobbe for seg selv. Når du er din egen sjef, bestemmer du selv hva du vil gjøre, og det er først og fremst du som avgjør hvordan dagen din vil se ut. Samtidig er du alene om å lykkes. Alene om å få økonomien til å gå rundt. Alene om forretningsmodellen. Og ganske så alene om frykten for å ikke lykkes.

 

Fryktbasert selvledelse

Nå viser kalenderen min et nytt år. Det viser også regnearket mitt som holder oversikt over oppdragene mine. Det samme regnearket som jeg har brukt siden 2014. Det er fordelt på kvartal og måned, og forteller meg hva jeg har i vente. Hva som må planlegges, og når, men ikke minst hvordan inntektsstrømmen ser ut fremover. I Cisco ville vi kalt det for «pipeline». Min «pipeline». Min indikasjon på suksess eller fiasko. Ved inngangen til hvert nye kvartal svetter jeg litt ekstra, spesielt hvis «pipelinen» er tynn. Det bør den helst ikke være. Den bør være tykk. Kanskje 40% tykkere enn den bør være. Og «bør være» bør være omlag 40% mer enn det jeg må omsette for å ha penger til å betale meg selv lønn, betale Storebrand i pensjon og forsikring, og staten i form av skatt, moms og arbeidsgiveravgift.

Er «pipelinen» tynn, blir jeg preget av frykt, og da må jeg jobbe med meg selv for å ikke bli min egen fryktbaserte leder. Ikke bli desperat. Blir jeg desperat og preget av frykt, blir jeg mindre effektiv. Og blir jeg mindre effektiv, preger det min egen produktivitet. Da kan jeg fort bli sittende en dag og «jobbe», uten at jeg får gjort jobben.

Frykten er der hvert kvartal, men størst hvert halvår. Når du går inn i et nytt år, eller på vei ut i en lengre sommerferie. Da er ofte «pipelinen» min ekstra tynn. Da er frykten ekstra stor for min egen fryktbaserte ledelse.

 

Ikke gi etter for frykten

Nå er det som nevnt et nytt år. «Pipelinen» er ikke så tykk som den burde vært. Men ikke så tynn at frykten «tar meg«. Ikke ennå. Regnearket forteller meg at «pipelinen» er tynnere enn januar 2015. Og enda tynnere er den i februar og mars. Sammenlignet med 2015 ser det ikke så bra ut som det burde. Det er før jeg husker at frykten også var der i januar 2015. Den ga seg halvveis inn i kvartalet. Året starter litt tregt er min erfaring. Men det er også min egen «feil». Jeg har selv staket ut min egen forretningsplan.

 

HansPetter.info er min salgskanal

HansPetter.info er min salgskanal. Med den skal jeg ikke selge, men få kunden til å kjøpe. Jeg lager ingen ringelister. Jeg noterer meg ikke navn på selskaper jeg vil holde foredrag for, eller bistå med min kommunikasjonskunnskap. Hadde jeg ringt i dag til deg og spurt om du ville ha et foredrag, hadde du rynket på nesa, kanskje bedt meg om min epost-adresse, og sagt at du vil ta kontakt hvis det skulle bli aktuelt. Også hadde du glemt meg i mailboksen din.

I stedet formidler jeg mine tanker,erfaringer, innsikt, tips og råd gjennom HansPetter.info. Sosiale medier er min distribusjon. Jeg bruker mye tid på å samtale og diskutere. Bygge og styrke nettverket. Bygge og styrke min personlige merkevare. Tar pressen kontakt investerer jeg tid til pressen. Pressen er en viktig del av distribusjonen. I 2015 skrev jeg en liten bok også, og nå i det siste har jeg også begynt å podkaste. Det er også distribusjon. Summen av all distribusjon er min markedsføring.

 

Distribusjon er min markedsføringskanal

Distribusjonen er min markedsføringkanal. Innholdsmarkedsføring kan vi nok si at det er. Forretningsmodellen min er basert på innholdsmarkedsføring, og jeg har mange verktøy som forteller meg om innholdsmarkedsføringen fungerer eller ikke. Google Analytics er ett av mange verktøy. Sprout Social og fanpage karma er andre. Det viktigste verktøyet derimot er Visma eAccounting. Økonomiprogrammet mitt gir meg den viktigste indikasjonen på suksess eller fiasko.

Visma eAccounting «bestemmer» om jeg skal bør svette eller smile. Om jeg skal fortsette som før, eller bli offer for min egen fryktbaserte ledelse. Det er min største frykt. «Pipelinen» min er litt tynn, men jeg har ikke begynt å svette ennå. Det ser fortsatt bra både hos Google og eAccounting.

Heldigvis, for det er veldig spennende og utviklende å være sin egen sjef. Bestemme over meg selv. Være min egen sjef. Min egen leder. Lede meg selv. Forhåpentligvis uten for mye frykt.

Derfor ønsker jeg meg selv også lykke til i 2016.

Hans-Petter er kommunikasjonsrådgiver, foredragsholder og gründer av kommunikasjonsbyrået KommFrem – Kommunikasjon som tar deg Fremover – og ansvarlig for kommunikasjonsbloggen HansPetter.info. Før han etablerte sitt eget selskap i juni 2014, var Hans-Petter ansatt som senior rådgiver i Geelmuyden.Kiese.
Kontakt Hans-Petter: