Fra kompetansegap til kompetanseløft

For et halvt år siden ringte Siri Nilssen meg. Hun jobber som administrerende direktør i Amesto AccountHouse.

– Vi ønsker at våre ansatte skal bli enda bedre på Visma og Vismas løsninger, sa hun. Et kompetanseløft, en skikkelig Visma-satsing rett og slett. Kan dere hjelpe oss?

Var det et spørsmål? Visma ønsker å være en solid støttespiller for alle våre regnskapsbyråer. Vi er helt sikre på at regnskapsbyårets kunder vil etterspørre stadig mer IT-kompetanse og rådgivning framover. Derfor er det helt i tråd med vår strategi at Amesto AccountHouse nå vil øke sin kompetanse og dermed styrke sin rådgivningsfunksjon.

– Ja, svarte jeg sporenstreks. Når kan vi begynne?

Ledelsen førstemann ut

Etter bare noen uker satte ledelsen i Amesto Accounthouse og flere av oss i Visma oss ned sammen. Målet var at ledelsen skulle få et godt fundament, og at kompetanseløftet ble forankret på høyeste hold. Ledelsen fikk et dypdykk i Vismas produktportefølje, samt vår prisstrategi og våre avtaler. I denne workshopen deltok også Amesto Solutions, som er en av Vismas aller største partnere og en viktig samarbeidspartner for Amesto AccountHouse.

Etter sommeren ønsket vi å aktivere hele organisasjonen. Flere av de ansatte kunne mye om Visma fra før av, men hadde behov for et løft for å virkelig kunne være den rådgiveren de ønsker å være, og som kundene forlanger. I del 2 av kompetanseløftet ble 15-20 ansatte plukket ut til å delta i et skreddersydd ekspertiseløft på Visma sine løsninger. Denne delen besto av tre fagseminarer: et om Vismas forretningssystemer, et om Vismas skyløsninger og et om Vismas HR-løsninger.

Over 80 eksperter på Visma

Siste ledd av kompetanseprogrammet bestod i å bygge kompetanse for samtlige ansatte, slik at de med trygghet kunne kommunisere gode IT-løsninger til sine kunder. I perioden fra oktober til desember deltok over 80 personer på et skreddersydd nettkurs. Kurset besto av fem moduler: 1) HR-løsninger, 2) Rapportering, 3) Betalingsformidling og efaktura, 4) Fakturering, og 5) Effektiv dokumenthåndtering.

Stikkord for kursene var at de skulle være short and sweet, samt at de skulle starte tidlig for å kunne benytte dagen mest mulig effektivt.  Om tidspunktet ikke passet, hadde ansatte mulighet til å gjennomføre kurset en av de påfølgende seks dagene – når det måtte passe dem.

Etter modulene måtte alle deltakerne ta en eksamen. For å bestå måtte de få over 80 % rett. Klarte de ikke på første forsøk, var det bare å legge seg i selen, se kurset om igjen og ta eksamen på nytt. Her viste samtlige deltagere en fantastisk innstilling og vi fikk bekreftet at kursene hadde en ønsket effekt; at hele byrået skulle bestå Visma-eksamenen.

Fra leverandør til samarbeidspartner

– Dette har vært utrolig gøy! sier Siri Nilssen.

– Tidligere har det vært nok å være god på regnskap. Nå trenger vi kunnskap om salg, rådgiving og IT. Derfor er det utrolig bra at Visma stiller opp, og deler sin kunnskap og kompetanse. Dette gir oss helt nødvendig kunnskap, men også mye motivasjon og inspirasjon. Vi gleder oss til å møte kundene våre med økt kompetanse og innsikt i tida framover.

Nå kan over 80 ansatte i Amesto AccountHouse titulere seg som eksperter på Visma. Visma er i likhet med Amesto AccountHouse veldig stolte av hvordan kompetanseløftet har blitt gjennomført, og hvor stort engasjement og deltakerlyst de ulike kursene har møtt.

Vi ønsker derfor å tilby liknende kompetanseløft for flere regnskapsbyråer.

Er det noe du og ditt regnskapsbyrå kunne tenke dere å delta på? Da hører vi gjerne fra deg – ta kontakt på med meg på oyvind.oshaug.larsen@visma.com.

Øyvind Oshaug Larsen er salgssjef og ansvarlig for regnskapsbyråbransjen i Visma Software AS.
Kontakt Øyvind: