Forretningsmodell og forretningsplan

Først forretningsmodell, så forretningsplan!

Begynn med forretningsmodellen før forretningsplanen

Ordet forretningsplan kan få det til å vrenge seg i magen til mang en gründer, men den har vært helt nødvendig om du har ønsket lån i banken eller tilskudd fra Innovasjon Norge. Det er delte meninger om hvor hensiktsmessig forretningsplaner er. De har en tendens til å bli liggende urørt etter at de er laget. Steffen Korsgaard mener likefrem at de som lykkes i fremtiden er de som kutter ut forretningsplanen. Han er professor i entreprenørskap ved Aarhus Universitet i Danmark. – Mange dyktige etablerere dropper forretningsplanen, sier han til Berglingske Business. Han hevder at suksessrike etablerere går sine egne veier ut fra egen kompetanse, egne ideer og eget nettverk.

 

Omfavner forretningsmodellen

Også Innovasjon Norge, som tidligere har lagt stor vekt på forretningsplanen, har begynt å tenke annerledes. Nå er det forretningsmodellering som står i høysetet, selv om dette ikke erstatter forretningsplanen. De anbefaler at du begynner med forretningsmodellen i stedet for forretningsplanen. Forretningsmodellen kan du bruke til å få oversikt over hvordan din bedrift skal arbeide for å nå ut i markedet, og det er lettere å gjøre den til et praktisk redskap i det daglige arbeidet.

 

Osterwalder i skuddet

Det er mange typer forretningsmodeller, men Innovasjon Norge har Osterwalder-modellen som sin favoritt. Den består av ni byggeklosser: 1. Kundesegmenter (hvem du skal selge til). 2. Verdiløfte (hvilken verdi du gir kundene, og hvilke problemer du løser for dem). 3. Kanaler (på hvilken måte du skal formidle dine verdier til kundene). 4. Kunderelasjoner (hva slags relasjoner du har til dine kunder). 5. Inntektsstrøm (beskriver hvordan du kaprer verdier). 6. Ressurser (ressurser, inkludert spisskompetanse, som krevers for å kunne oppfylle verdiløftet). 7. Kjerneaktiviteter (hva som må gjøres for å kunne levere). 8. Partnere (hvilke andre du er avhengig av for å kunne oppfylle verdiløftet). 9. Kostnader (de viktigste og største kostnadene for å oppfylle verdiløftet. Hva som kreves). Her er en film på et par minutter som viser hvordan du kan bygge opp en forretningsmodell etter denne metoden. Å snekre sammen en forretningsmodell kan være nyttig, også om du har drevet virksomhet noen år. Hos Innovasjon Norge kan du laste ned en presentasjon av Osterwalders forretningsmodell, som du også kan bruke som verktøy når du skal lage din egen.

Michelle Diebels-Larsen jobber som Content Marketing Manager med innhold i digitale kanaler. Hun har en M.Sc i Communication Science (Nederland) og har jobbet i mange år med marketing og kommunikasjon.
Kontakt Michelle: