Et kundeperspektiv: Visma Business Regnskapsbyrå og eFaktura

 

Aval AS er et autorisert regnskapsførerselskap i vekst som holder til i Bergen og har over 20 års erfaring i bransjen. De har kunder innenfor de fleste bransjer med størst tyngde innenfor olje og gass, eiendom, holding, helse, transport, bygg og vedlikehold. Selskapet har vært Visma-kunde de siste tolv årene og deler her sine erfaringer med Visma Business Regnskapsbyrå og Visma AutoInvoice, Vismas nye eFaktura-løsning som integreres i økonomisystemet.

Daglig Leder, Einar Storeide

Vi har snakket med daglig leder og markedsansvarlig i Aval AS, Einar Storeide og Anne Christine Storeide, som forteller at etter at Windows kom på banen som operativsystem i 2000 så valgte Aval AS å satse på Visma Business Regnskapsbyrå etter nøye vurdering. – Hovedgrunnen til dette var at vi så muligheten i å vokse med programmet. Visma Business Regnskapsbyrå er hovedverktøyet vårt i den daglige driften og tjenesteleveringen vi tilbyr våre kunder. Aval AS har alltid vært tidlig ute med nye løsninger og satset tidlig på tjenester på internett. Vi går utover det tradisjonelle regnskapsbyrået og tilbyr løsninger der våre kunder kan logge seg på vår serverpark og Visma Business Regnskapsbyrå for å fakturere og føre regnskapene sine selv. Allerede i 2002 hadde vi kunder som benyttet seg av denne løsningen. For disse selskapene har vi mer en rådgiver og Controller rolle enn bare den vanlige regnskapsfører rollen, legger Einar til.

Markedsansvarlig, Anne Christine Storeide

Anne Christine Storeide påpeker fordelene med å gå over til eFaktura: – I slutten av 2011 bestemte vi oss for å implementere eFaktura, først mot privatkunder og så mot bedrifter. I begynnelsen av året fikk vi Visma AutoInvoice integrert i Visma Business Regnskapsbyrå, og skal bruke denne løsningen mot bedriftsmarkedet. Vi ser at hverdagen blir mer digitalisert og at vi beveger oss mot et mer papirløst samfunn. Som regnskapsbyrå sender vi ut tusentalls faktura i året og vi ønsker å være på banen og kunne tilby å sende disse ut digitalt. I tillegg kommer det krav fra det offentlige om å fakturere tjenester mot de med en standard eFaktura fra 1. juli 2012.

 
– De klare fordelene med å ha Visma AutoInvoice integrert i økonomisystemet vårt er jo de store kostnadsbesparelsene når vi slipper utskrift, pakking, forsendelse og etterbehandling av regninger til kunder. I tillegg effektiviseres faktureringsprosessen betraktelig ved at fakturaene kan sendes elektronisk mellom økonomisystemene. Den sparte tiden kan vi bruke til andre oppgaver. For kundene våre er det jo også klare fordeler med å slippe manuell håndtering av fakturaene. Det er viktig for oss å vise at vi er raskt ute med å tilpasse oss den teknologiske utviklingen innenfor vårt fagområde. Det handler om å henge med i tiden, avslutter Anne Christine.

Les mer om Visma Business Regnskapsbyrå og Visma AutoInvoice.

Lisa works in the Corporate Marketing department in Visma. Before joining Visma in 2011 she lived several years in London working for international companies, as well as working one year in New York. Lisa holds a Bachelor Degree in International Marketing from BI Norwegian School of Management.
Kontakt Lisa: