- Build anticipation and excitement for change
- Set specific goals and communicate results
- Invest in training
- Make your project fun
- Simplify your processes
- Empower employees
- Reward good behavior
Mine erfaringer er at mange av overnevnte punkter henger tett sammen og eventuelt kan slåes sammen.
Det er definitivt viktig å skape positiv motivasjon i forbindelse med et innkjøpsprosjekt. God kommunikasjon og opplæring i forhold til målsetninger/resultatoppnåelse og ønskede prosesser er viktig. Derimot er ikke nødvendigvis opplæring i ehandelsløsningene like viktig (disse har enkle brukergrensesnitt).
Avhengig av kultur i organisasjonen kan en bruke belønning og eventuelt straff (ekstra kostnader på faktura uten innkjøpsordre eller fra «ny» leverandør) for ønsket/uønsket adferd eller måloppnåelse.
Til slutt vil jeg også fremheve det å forenkle prosessene. Ehandelsløsninger har funksjonalitet for «ekstra kontroller», men det er viktig å ikke sette opp interne prosesser som oppleves som komplekse og som skaper merarbeid for brukerne. Da vil en ikke lykkes med adopsjon internt i virksomheten.
Hva er deres erfaringer, hvilke kriterier har vært viktig for suksessfull implementering av ehandel i din virksomhet?