Er brukervennlighet så viktig da?

En positiv brukeropplevelse er en grunnleggende forventning vi har når vi bruker forskjellige verktøy, og vi tenker ikke på brukeropplevelsen før den er ulogisk eller vanskelig.

I Visma er vi svært opptatt av brukeropplevelsen til de som bruker programmene. Dette er et av nøkkelkriteriene ved utvikling av ny programvare. Derfor har vi en egen avdeling som ivaretar brukeropplevelse. I utviklingsprosessene våre gjennomgår denne avdelingen programvaren før den går ut på markedet.

Hvordan vet vi så hva som er en god brukeropplevelse. Jo, vi besøker våre brukere og studerer hvordan de arbeider i våre løsninger. Dette gjøres ved hjelp av intervjuer, videoopptak, spørreundersøkelser og analyse av arbeidsmåtene og prosessene.

Det er ikke bare det funksjonelle som er i fokus, men også det visuelle. I vår programvare benytter vi et begrep vi har kalt ”Nordic Cool”. Dette er en fargeserie med rolige fargekombinasjoner for å gjøre arbeidsflaten så behagelig som mulig for våre brukere som ofte sitter foran skjermen gjennom hele arbeidsdagen.

Mest populære

  • Analyse av kundetilfredshet

    Hvordan måle og analysere kundetilfredshet?

    Kundelojalitet og kundetilfredshet er noen av de sterkeste driverne for lønnsomhet. Samler man inn data for å måle kundetilfredshet i selskapet, kan man enkelt skape seg innsikt og kunne ta beslutninger raskt, ved hjelp av datavisualisering. 

  • Planlegge arbeid og turnus

    Høytidsturnus – hvordan er reglene?

    Nå er det igjen på tide å tenke på helligdagsturnus. Høytider betyr normalt mye for de ansatte, og det er viktig med en lovlig turnus de fleste er fornøyd med.