Kontroll på regnskap, fakturering og lagerføring med integrert regnskap og nettbutikk

Enklere hverdag med integrert regnskap og nettbutikk

Dette blogginnlegget er basert på en artikkel fra eMonkey, en API-partner til Visma eAccounting.

Møt kunde LessTrash.no, en nettbutikk hvor “produkter det blir mindre søppel av” selges. Et samarbeid med eMonkey ble løsningen for en smidig integrasjon mellom nettbutikken WooCommerce og regnskapsløsningen Visma eAccounting.

 

Vokste seg for store for manuelt regnskaps- og lagerføring

Butikksjef Kim Kolstad startet nettbutikken LessTrash.no sammen med tre andre partnere i 2013. Forretningsidéen deres er enkel – å selge produkter det blir mindre søppel av. I slutten av 2015 hadde nettbutikken vokst seg så stor at den manuelle jobben med å holde styr på regnskap, fakturering og lagerføring, ble for omfattende og tidkrevende.

– Vi startet denne nettbutikken fra bunnen av uten den helt store startkapitalen. Når vi solgte noe ble det mye frem og tilbake; gå inn et sted, skrive ut faktura, gå inn et annet sted, så inn på Paypal og så inn i regnskapssystemet og så videre. Det fungerte i begynnelsen når vi bare hadde noen få kunder i måneden. Men etter hvert som omsetningen vokste, ble det nesten håpløst å føre alt manuelt, sier Kolstad.

 

Enklere hverdag med integrert regnskap og nettbutikk

De fire gründerne bak LessTrash.no følte de måtte få butikken opp til et enklere og mer automatisert nivå. Løsningen ble å inngå et samarbeid med eMonkey som er et firma som spesialiserer seg på rådgivning, integrasjon og automatiserte prosesser mellom regnskapssystemer og nettbutikker.

– Det første som må gjøres er å kartlegge behov i forhold til forretningsmodellen til kunden, forteller Piet Deprez i eMonkey.

LessTrash.no har stramme budsjetter, og hadde ingen muligheter til å investere i et nytt avansert og komplekst regnskapssystem.

– Kunden ønsket i dette tilfellet en profesjonelt drevet nettbutikk som er integrert og automatisert med et regnskapsprogram til en rimelig penge. Løsningen ble WooCommerce i WordPress integrert med Visma eAccounting. Dette er en løsning som er enkel å sette opp og rask å komme i gang med uten at det koster for mye, forteller Deprez.

I praksis betyr dette at alle salg i LessTrash.no behandles automatisk samtidig med at regnskapet oppdaterer seg.
– Det foregår en real-time integrasjon mellom WooCommerce (nettbutikken) og Visma eAccounting (regnskapsløsningen). Det betyr at LessTrash.no til enhver tid har et oppdatert regnskap uten at noen prosesser må gjøres manuelt, forteller Deprez.

Løsningen hindrer også menneskelige feil som ofte kan oppstå ved manuell prosesser.

 

Mer tid til kundene!

Manuell punsjing av regnskap, lagerføring og faktura er nå historie for LessTrash.no. Nå er nettbutikken koblet direkte opp mot regnskapsprogrammet, og det gir mer tid til å jobbe med kundene.

– Det er lurt å kunne bruke mesteparten av arbeidstiden på å få inn nye kunder i stedet for å punsje fakturaer. En annen fordel er også at kundene får en raskere ordreoppfølging, sier Kolstad.

Deprez understreker at det fortsatt vil være behov for regnskapsførere også i fremtiden.
– Ja, regnskapsfører blir det nok fortsatt behov for fremover, og med Visma eAccounting har regnskapsfører full tilgang og kontroll.

LessTrash.no er fortsatt i startfasen med sin nye integrerte og automatiserte nettbutikk. Men de er fornøyde med løsningen eMonkey har kommet opp med.

– Vi er fortsatt i en tidlig fase med dette, men eMonkey har gitt oss veldig god oppfølging så langt. De er på ballen og stiller de riktige spørsmålene og oppdaterer oss så fort det skjer en utvikling. De leverer eksemplarisk kundeservice, avslutter Kim Kolstad.

 

Ønsker du å se selv hvordan en nettbasert faktura-og regnskapsløsning kan bidra til en mer effektiv hverdag i din virksomhet?

Prøv Visma eAccounting gratis!

 

Les mer om hvordan du kan utnytte mulighetene i Visma eAccounting via ulike integrasjonspartnere.

 

www.visma.no/starte-bedrift

Michelle Diebels-Larsen jobber som Content Marketing Manager med innhold i digitale kanaler. Hun har en M.Sc i Communication Science (Nederland) og har jobbet i mange år med marketing og kommunikasjon.
Kontakt Michelle: