Har du for mye empati med dine klienter?

Er du som regnskapsfører en respektert forretningspartner for dine klienter? Eller føler du deg av og til som en vakthund, en overbeskyttende foreldre eller en sympatisk terapeut? Da er det kanskje på tide å styre forholdet på riktig vei.

Det er månedsavslutning, fredag ettermiddag og du har planer for helgen. Din joviale, men ikke fullt så ryddige klient sender over sitt underlag. Tre uker etter avtalt tid, usortert og ikke kontert –  og på ingen måte i henhold til det som er avtalen.

Filler`n, du hadde glemt å sende påminnelse til klienten, selv om du vet at han eller hun aldri er i tide.

Kunden bruker uansett å være sen, til tross for påminnelser. Du kjenner at stressnivået stiger, og ser at helgeplanene gå opp i røyk. Klienten bedyrer sin takknemlighet og synes at du er “helt fantastisk!”

Verdens beste regnskapsfører. Eller?

 

Skap riktige forutsetningene

Om du ønsker å ha en god balanse i livet ditt – med nok fritid og kanskje også jobbe litt mer proaktivt med klientenes virksomhet, så bør du begynne å legge til rette for de riktige forutsetningene. At du har mulighet til å planlegge tiden din bedre er grunnleggende.

Hvis klienten gjentatte ganger ikke handler i tråd med avtalen, så er det på tide å tenke. Det fine med det er at selv om klienten ikke vil, eller ikke klarer å opptre profesjonelt og ta ansvar for forholdet, så kan du gjøre det i stedet.

 

Start hos deg selv

Som med alt annet, så starter forandringen med en beslutning hos deg selv. Deretter kan du booke et møte med klienten det gjelder, og fortelle at arbeidsforholdet slik det er nå, ikke fungerer. Fortell om de økte satsene som påløper ved forsinkelser. Blir dere enige om at arbeidssettet fra og med nå skal endres til det bedre? Send avtalen skriftlig.

Fortsett samarbeidet det neste året, og gjør deretter en felles vurdering. Om arbeidssettet fortsatt ikke har endret seg positivt, kan du tilby deg å hjelpe klienten videre til et annet byrå som kanskje passer bedre.

Hvordan kommer klienten til å reagere? En og annen vil kanskje ikke akseptere opplegget, men den risikoen må man av og til ta. Det kan faktisk også være at klienten virkelig setter pris på initiativet, og bruker muligheten til å få en bedre orden og struktur på eget arbeid.

Det kan kjennes litt i overkant å forsøke å forandre sine klienters vaner. Men, det er ditt arbeid og dine valg. Gjør det som er riktig for deg – både på kort og lang sikt.

Les også Hvorfor det er viktig for regnskapsfører å holde tritt med klientens behov

(Dette er en oversettelse av en artikkel fra Visma SPCS)

Hanne Groa jobber som Marketing Manager i Visma Mamut med fokus på Customer Retention & Loyalty, og Accounting Offices-segmentet. Hun har en Bachelor of Science in International Marketing, Honors Degree, fra Handelshøyskolen BI/Nanyang Business School i Singapore, og har jobbet i mange år med markedsføring og kommunikasjon.
Kontakt Hanne: