Svein Holanger
Hvordan skal du registrere bedriften din i ELMA registeret?
ELMA er det offentlige registeret for mottakere av efaktura. Slik kan din bedrift lykkes bedre med efaktura.

Hvorfor skal min bedrift registrere seg i ELMA?

Alle bedrifter som ønsker å motta efaktura trenger en elektronisk adresse som fakturaen kan sendes til. I Norge har vi et eget register for dette formålet. I ELMA finner du alle norske virksomheter som er registrert for mottak av efaktura. Her kan du melde inn din egen bedrift, via et aksesspunkt, slik at også dere kan motta efaktura.

Grunnene til å bruke efaktura, er mange.

Mindre administrasjon

Med efaktura slipper du å bruke tid og penger på mottak og punching av inngående fakturaer. Alle fakturadata legges automatisk inn i økonomisystemet ditt.

Les mer: Forskjellen på e-faktura, eFaktura og EHF faktura.

Korrekt innlesing

En efaktura blir innlest 100 % korrekt i systemet. Dermed er du sikker på at alle fakturaer blir registrert og at betaling blir korrekt. Det medfører gjerne en betydelig reduksjon i omfanget av purring og inkasso.

Fornøyde samarbeidspartnere

Stadig flere leverandører forventer at du kan motta efaktura, fordi de selv foretrekker å fakturere elektronisk. Med mottak av efaktura effektiviserer du ikke bare jobbhverdagen i din egen bedrift, du får også fornøyde leverandører.

Grønn gevinst

Bruk av efaktura har en klar miljøgevinst. Papirmølla blir redusert, og fysisk frakt og forsendelse blir overflødig.

Hvordan registrerer jeg bedriften min i ELMA registeret?

Efakturaen sendes fra avsender til mottaker gjennom en egen infrastruktur (PEPPOL) for elektronisk handel, i det standardiserte EHF-formatet. For å knytte deg til denne infrastrukturen, må du gå via et PEPPOL-akpsesspunkt. Det er et slags elektronisk postkontor som formidler og mottar efakturaer på dine vegne. Når bedriften din er knyttet til et slikt aksesspunkt, kan du også registrere bedriften i ELMA, slik at du vil kunne motta efakturaer.

Les mer: Hva er EHF?

En full liste over alle godkjente aksesspunkter finner du hos Difi. Det beste er at du tar kontakt med din ERP-leverandør, slik at de kan hjelpe deg med å komme i gang med mottak av efaktura.