Hva er ELMA og hvordan registrerer du deg?

ELMA (Elektronisk Mottaker Adresseregister) er et norsk register med oversikt over alle virksomheter som kan motta efaktura. Under får du full oversikt over alle spørsmål knyttet til det elektroniske mottakerregisteret og elektronisk faktura (efaktura).

Les også: Hva er elektronisk faktura (efaktura)?

Hvorfor skal min bedrift registrere seg?

Alle bedrifter som ønsker å motta efaktura trenger en «elektronisk adresse» som fakturaen kan sendes til. I Norge har vi et eget register for dette formålet. I ELMA finner du alle norske virksomheter som er registrert for mottak av efaktura. Her kan du melde inn din egen bedrift, via et aksesspunkt, slik at også dere kan motta efaktura. Grunnene til å bruke efaktura, er mange.

Mindre administrasjon

Med efaktura slipper du å bruke tid og penger på mottak og punching av inngående fakturaer. Alle fakturadata legges automatisk inn i økonomisystemet ditt.

Korrekt innlesing

En efaktura blir innlest 100 % korrekt i systemet. Dermed er du sikker på at alle fakturaer blir registrert og at betaling blir korrekt. Det medfører gjerne en betydelig reduksjon i omfanget av purring og inkasso.

Fornøyde samarbeidspartnere

Stadig flere leverandører forventer at du kan motta efaktura, fordi de selv foretrekker å fakturere elektronisk. Med mottak av efaktura effektiviserer du ikke bare jobbhverdagen i din egen bedrift, du får også fornøyde leverandører.

Grønn gevinst

Bruk av efaktura har en klar miljøgevinst. Papirmølla blir redusert, og fysisk frakt og forsendelse blir overflødig.

Les også: Derfor bør du ikke sende faktura på epost

Hvordan registrerer jeg min bedrift?

Efakturaen sendes fra avsender til mottaker gjennom en egen infrastruktur (PEPPOL) for elektronisk handel, i det standardiserte EHF-formatet. For å knytte deg til denne infrastrukturen, må du gå via et «PEPPOL-aksesspunkt». Det er et slags elektronisk postkontor som formidler og mottar efakturaer på dine vegne. Når bedriften din er knyttet til et slikt aksesspunkt, kan du også registrere bedriften i ELMA, slik at du vil kunne motta efakturaer.

En full liste over alle godkjente aksesspunkter finner du hos Difi. Vi anbefaler imidlertid at du tar kontakt med din ERP-leverandør, slik at de kan hjelpe deg med å komme i gang med mottak av efaktura.

Hvis du vil vite mer om efaktura?

En automatisert prosess setter punktum for sending og mottak av fakturaer, oppfølging av innbetalinger og purringer/inkassoer. Visma har en guide for deg som jobber med fakturering – men også for deg som er ansatt i en bedrift.

Les mer og last ned gratis guide

Svein Holanger er produktsjef i Visma Software. Han er ansvarlig for våre løsninger for elektronisk faktura.
Connect with Svein: