Ekstra viktig med god økonomistyring i trange tider

Økonomistyring i t range økonomiske tiderHer er noen tips til deg som akkurat nå opplever at det er vanskelig å holde styr på økonomien og pengestrømmene i bedriften.

Du kan være i oppstartsfasen, med sårbar likviditet. Det er vanskelig å finne penger til å betale kreditorene, og du blir så opptatt av kostnadene at inntektssiden får altfor liten oppmerksomhet. Eller du kan være godt etablert, og inne i en vanskelig økonomisk periode. Uansett gjelder det å holde hodet kaldt, og ta de riktige beslutningene.

Følg likviditetsbudsjettet

Har du et likviditetsbudsjett, som gir deg informasjon om betalingsevnen til bedriften over tid? Hvis ikke bør du vurdere å sette opp et slikt budsjett. Hvis budsjettet avdekker at det kommer til å bli lite penger på bedriftskontoen for eksempel i desember, har du tid til å vurdere hvordan du skal forholde deg til dette. Du får tid til å undersøke mulighetene for å få tilgang til ekstra kreditt før behovet melder seg med full styrke.

NB! Hvis du driver eget aksjeselskap: Nå er det presisert i aksjeloven at AS-et skal sørge for at likviditeten er forsvarlig, slik at det er penger til å betale det som selskapet skylder til enhver tid.

Plei kundene og få inn pengene

Det kan også hende at kundene dine sliter, men det er først og fremst deres utfordring. Din utfordring er å få pengene inn på din bedriftskonto.

  1. Send fakturaen med én gang du har levert en vare eller en tjeneste.
  2. Del eventuelt opp fakturaer i forbindelse med større og mer langvarige oppdrag. Avtal en betalingsplan, og send akonto-fakturaer underveis. Etter at hele oppdraget er levert, sender du en avsluttende faktura.
  3. Vurder å gi kvantumsrabatt hvis kunden betaler raskt.
  4. Stram inn på betalingsfristene. Kunden skal ha rimelig tid til å betale, men du har mye å hente på å kutte ned kredittiden for eksempel fra 30 til 10 dager.
  5. Bruk inkasso med omhu. Noen kunder kan oppfatte et inkassovarsel som svært drastisk, og det er ikke sikkert at det er gunstig for deg på sikt. Det lønner seg ofte å sende en hyggelig påminnelse like etter at forfallsdatoen er passert, for å høre om kunden har mottatt fakturaen. Da ordner det seg gjerne, uten at forholdet mellom kunde og leverandør får seg en smekk.
  6. Avslutt kundeforhold som ikke gir deg inntekter, og sats på de gode kundene. Selg heller mer til dem.

NB! Nå har du anledning til å plusse på en inndrivelseskompensasjon hvis kunden ikke betaler til forfall. Denne er på 300 kroner, og er innført først og fremst for å hjelpe småbedrifter til å få inn penger fra sine bedriftskunder. Regelen gjelder ikke ved salg til forbrukere.

Betal inngående fakturaer ved forfall

Hvis du konsekvent betaler inngående fakturaer to uker etter forfall, gir du deg selv et dårlig rykte.

  • Betal regningene innen forfallsfristen, og oppretthold et godt forhold til dine kreditorer. Da unngår du også spekulasjoner om problemer i virksomheten din.
  • Hvis du ser at du ikke greier å betale regningen: Ta kontakt med kreditor i god tid, og forsøk å få avtale om senere betaling eller oppdelt i delbetalinger.

Av Pål Stavrum – Miniforetak.no

Michelle Diebels-Larsen jobber som Content Marketing Manager med innhold i digitale kanaler. Hun har en M.Sc i Communication Science (Nederland) og har jobbet i mange år med marketing og kommunikasjon.
Kontakt Michelle: