eFaktura suksess – «er det nå toget går eller har det allerede gått»?

Det har de 10 siste årene vært skrevet mye om status og utvikling for utveksling av efaktura i business to business markedet. Det har flere ganger vært skrevet i media at elektronisk samhandling mellom bedrifter så langt har vært en fiasko, samtidig har det flere ganger har vært hevdet at – «det er nå toget går». Status er at flere virksomheter har lykkes godt med sine efaktura strategier, mens andre ikke har hatt fokus på dette overhodet.

Det offentliges krav om efaktura fra sine leverandører (fra 1. juli 2012) vil sannsynlig øke presset i markedet og vil samtidig gjøre det enklere for virksomheter å få en større andel av sine fakturaer elektronisk. Likevel vil ikke efakturaene renne inn av seg selv…., motivasjonen for å legge ned innsats på området bør være sterk (argumenter som går igjen er reduserte kostnader, bedre kvalitet og kontroll og ikke minst miljøhensyn). Men hva er suksesskriteriene for å lykkes med stor andel av elektroniske faktura inn til organisasjonen?

 

Visma Proceedo sine kunder mottar i gjennomsnitt over 50 % av sine fakturaer elektronisk og vi har kunder både innenfor offentlig og privat sektor som mottar over 70 % av sine fakturaer elektronisk. Så hva er det som skiller disse selskapene fra andre?

Mine erfaringer tilsier at de selskap som har fokus på en helhetlig prosess fra «behov til betaling», herunder inngår avtaler med «riktige leverandører», styrer innkjøpene mot riktige varer/tjenester har bedre forutsetning for å lykkes med mottak av efaktura. Det er vanskeligere og «kreve efaktura» når innkjøp gjøres uten kontrakt mot «one time vendors» og det internt ikke er fokus på automatisering (f.eks matching mot ordre/varemottak, abonnement eller konterings-/betalingsplaner).

Hva er deres virksomhet sine erfaringer – hva skal til for å lykkes med høy andel av elektronisk faktura?  Hvilke tidsperspektiver har dere, «er det nå toget går eller har det allerede gått»?

www.visma.no/proceedo

www.visma.no/fakturering

 

Manager of Marketing and Sales, Norway at Visma Proceedo. 15 years of experience from sales in the IT industry including 9 years within the "Purchase to Pay" market
Kontakt Håvard: