Digital Index 2018

Norske bedrifter sakker akterut på digitalisering

Norske bedrifter sakker akterut på digitalisering. Det viser Vismas undersøkelse Digital Index, der daglige ledere og økonomiansvarlige i nordiske bedrifter har vurdert i hvilken grad bedriften har digitalisert sentrale økonomiske og administrative prosesser. Jeg er bekymret. 

Jeg møter mange bedrifter, og mange bedriftsledere. Jeg pleier å spørre dem hva fremtidsplanen deres er. Hvor vil du at bedriften din skal være om fem år? De fleste svarere at de vil gjerne vil vokse, og ha en sterk posisjon. De vil ha inntekter som overstiger kostnadene, og fornøyde kunder og ansatte.

De fleste har en plan.

Planer er en ting, realiteten er en annen. Våre tall viser at altfor få norske bedrifter legger til rette for en fremtid med vekst.

Les også: Sverige bedre enn Norge på digitalisering

Hvordan kan jeg si dette?

De fleste kjenner til at Norge må gjennom en omstilling. Vi må jobbe smartere for å være levedyktige også i tiden framover. Digitalisering er et av de sterkeste virkemidlene til denne omstillingen. Både fordi digitalisering bidrar til at vi kan automatisere mange av dagens manuelle oppgaver og dermed kutter kostnader, men også fordi digitalisering gir oss bedre produkter og mer fornøyde kunder. Dét styrker bedriftens konkurransekraft.

Produktivitet er ikke alt, men på lang sikt er det nesten alt. Et lands evne til å forbedre levestandarden over tid avhenger nesten utelukkende av evnen til å øke produksjonen per arbeider (Perspektivmeldingen 2017)

Vår undersøkelse, Digital Index 2018, som er besvart av 1500 respondenter, viser at norske bedrifter er dårlige på digitalisering.  Kun 47% har digitalisert sine vanligste økonomiske og administrative prosesser. Bare 44 % av bedriftene sender og mottar elektroniske fakturaer, og kun 41 % fører reiseregninger og utlegg i en digital løsning. Det betyr at over halvparten fremdeles jobber på helt eller delvis manuelle måter; de sender faktura på epost og skanner inn papirkvitteringer til reiseregningene. Flere undersøkelser bekrefter våre funn. Et eksempel er EUs digitalsieringsindeks DESI, der Norge siden i fjor har falt fra andre til femteplass.

Utviklingen går for sakte, i en tid der endringer må skje fort og kontinuerlig.

Skal du ta sats, må du først erkjenne behovet for endring. Deretter må du sette deg noen mål, som beskriver fremtiden til bedriften. Og så må du slutte å vente, men komme i gang. Et lite skritt i dag er også et steg på veien.

Jeg håper rapporten kan gi deg inspirasjon til hvordan du kan komme i gang med digitaliseringen.

Last ned Visma Digital Index her

Les også: Heidi Austlid om digitalisering – nå må norske ledere våkne

Om Visma Digitale Index 2018

Vismas Digitale Index 2018 tar temperaturen på hvor langt norske bedrifter har kommet på sin digitaliseringsreise. Dataene i Digital Index er basert på en spørreundersøkelse som er besvart av bedriftsledere og andre sentrale ansatte i bedriften. I undersøkelsen ba vi respondentene vurdere hvor digitale bedriften er på 13 vanlige administrative og økonomiske prosesser, slik som fakturering, føring av reiseregninger og timeføring.

 

About

Erlend Sogn er administrerende direktør i Visma Software. Erlend har jobbet i Visma i over ti år, og har tidligere erfaring fra en rekke lederstillinger innen Tele & IT-bransjen.
Connect with Erlend: