Derfor bør regnskapsbyråer jobbe nettbasert

Smilende kunde mellom to konsulenter

Som privatpersoner er vi i dag svært digitale, faktisk blant de mest digitale i hele verden. Vi har mobilen full av apper som forenkler hverdagen vår. Karttjenester, Vipps, nettbank, Spotify og epost. Er vi så annerledes når det kommer til jobb?

En digital arbeidshverdag

Som på privaten, forventer vi også at jobben tilrettelegger for å kunne gjøre oppgaver digitalt, på en enkel måte og når vi måtte ønske det. Jeg tror at om du skal bli en attraktiv regnskapsfører, må du tilby kundene dine løsninger som nettopp er digitale, enkle og tilgjengelige når kunden ønsker det.

Utfordringen er at regnskapskontoret leverer produkter og tjenester til kunder med svært ulike behov. I tillegg må du ta høyde for at disse behovene endrer seg over tid. Leveransen som oppleves bra i dag, er ikke nødvendigvis den beste i morgen. Hvordan kan man finne en perfekt tjeneste når mållinjen flytter på seg hele tiden?

Les også: Regnskapsbyrå: Hvem blir fremtidens vinnere?

Hvordan (for)bli en fleksibel leverandør?

Jeg tror at nøkkelen er å bruke en skyløsning som gjør samhandlingen med kundene dine både smidigere og enklere. For hvordan kan du sikre at kundene dine bruker skyløsningene aktivt – hvis du ikke gjør det selv? Etter min mening holder det ikke at kunden er i skyen. Det er like viktig at regnskapskontoret selv jobber nettbasert. Her er tre gode grunner til hvorfor:

Tilgjengelighet

En skyløsning vil innfri kundens forventning om å være digital, enkel og tilgjengelig hele døgnet, på PC eller mobil. Med en skyløsning kan kunden for eksempel godkjenne fakturaer, føre reiseregninger og få tilgang til rapporter på farten, når det passer dem. Dette er en kjempestor fordel for kunden.

Kompleksitet

En skyløsning kan skreddersys ulike behov og oppfylle de ulike forventningene kundene har i dag. For eksempel har noen kunder behov for helt enkel føring av timer, mens andre har behov for både føring av timer, men også planlegging av skift og turnus.

Fleksibilitet

En skyløsning er fleksibel nok til å kunne justere leveransen den dagen kundens behov endrer seg. Da kan du sikre at du fortsatt kan oppfylle kundens ønske om spesialtilpasning over lengre perioder.

 

Knytt kundene dine tett til deg

De beste rådene blir gitt av de som har førstehåndskjennskap med en løsning. Da kan du ut fra egen erfaring vite hvilke tjenester som passer kunden best.

I tillegg vil bruk av skyløsninger legge til rette for at dere effektiviserer og automatiserer deres egen drift og dermed sikrer lønnsomhet over tid. Du kan for eksempel overvåke hendelser som skjer hos kunden din i sanntid. Det betyr at du som regnskapsfører kan konsentrere deg om å behandle feil og avvik, i stedet for å kaste bort tiden din på å sjekke om systemene fungerer som de skal.

Å ha kunder i dag, er ingen garanti for at du har kunder i morgen. Det viktigste du som regnskapskontor gjør i tiden fremover, er å knytte kundene dine tettere til deg både ved hjelp av teknologi, kompetanse og relasjonsbygging. Sørg for å ta i bruk en løsning som legger til rette for nettopp dette. En løsning som er enkel å bruke, en dere bygger god intern kompetanse på slik at dere kan gi kundene god oppfølging når de tar den i bruk. Da sikrer du at både dere og kunden får mest mulig ut av tjenesten.

Endre strategi mens du fortsatt har tid

I dag kan flere av regnskapsførerens manuelle og rutinepregede oppgaver automatiseres. Dette åpner muligheten for at regnskapskontorene kan levere andre tjenester enn de tradisjonelt har gjort. Samtidig innebærer det at du må ta en del strategiske avgjørelser. Flere velger blant annet å ta steget fra lokalt installert software til skyløsninger, og fra timespris til fastpris.

Ifølge James Ashford, britenes guru i regnskapsbransjen, drøyer regnskapskontorer ofte for lenge med å tilpasse seg den nye virkeligheten og de nye rammebetingelsene.  Ashford omtaler det selv som å gå i «byråfella». Med det mener han at om ikke byråene passer på å endre sin forretningsstrategi, kan de lett miste posisjonen sin i tiden fremover.  Det handler rett og slett om å endre strategi mens du fortsatt har tid. Mitt råd er å bruke muligheten du har nå til å ta gode, gjennomtenkte valg og lede bedriften og kundene trygt over til nettbaserte tjenester.

Les også: Fra timespris til fastpris – regnskapsbyråets prismodellSe videoen hvor Kristian Lien, strategisjef for regnskapsbyrå, snakker om hva som ligger bak påstanden «regnskapsbransjen er død innen få år».

Finn ut mer om vår skyløsning for regnskapsbyrå

Kristian Vederhus Lien er strategisjef for regnskapsbyrå i Visma Software. Han jobber hver dag for at Visma sine regnskapsbyrå, som er både partnere og kunder, skal lykkes med automatisering og effektivisering.
Connect with Kristian: