Sosiale medier kanaler

Del 2: Hvilke sosiale medier kanaler bør du bruke?

I det første blogginnlegget om hvordan lykkes på sosiale medier gikk jeg gjennom mål og målgruppe. Etter at man har kartlagt hvem målgruppen er og hvilket problem/behov som skal løses, kan man begynne å tenke på hvilke kanaler målgruppen beveger seg i. Hvilke sosiale medier kanaler bør du bruke for å lykkes? Det vil jeg se nærmere på i dette innlegget.

Hvilke sosiale medier kanaler bør du bruke?

Her er en kort oversikt:

  • For B2B-aktører kan LinkedIn og Twitter fungere best til å kommunisere med nye og potensielle kunder
  • For B2B-aktører som vil fronte sine produkter og ønsker salg eller leads, kan Facebook og LinkedIn fungere best
  • For B2C kan Facebook og Instagram fungere best da det er her man når flest folk og i den mest uformelle settingen
  • For aktører som for eksempel fronter mote, livsstil eller reise kan Pinterest, Facebook og Instagram fungere best grunnet engasjementet som finnes her, og mulighetene for god visuell kommunikasjon
  • For informasjon, salg eller merkevarebygging via video, passer YouTube og Facebook best, men også Instagram begynner å bli en spennende kanal nå som det har blitt mulig å annonsere her
  • For rekruttering kan LinkedIn og Facebook fungere best; LinkedIn grunnet sitt profesjonelle preg, og Facebook grunnet rekkevidde
  • For direkte kommunikasjon med målgruppen bruker noen aktører Twitter, meldingsfunksjonen til Facebook, eller kanskje grupper i LinkedIn

Selv om passende sosiale medier for ulike bedrifters kommunikasjonsbehov er grovt kategorisert ovenfor, må man ikke glemme at de fleste personer daglig er på flere sosiale medier, og kan dermed påvirkes her både på dag- og kveldstid.

Når kan jeg annonsere på sosiale medier?

I motsetning til tradisjonelle og enkelte digitale medier kan man selv styre sin annonsering. Man kan velge dager og tidspunkt manuelt eller ved forhåndsinnstilt tidsstyring. Det samme gjelder for budsjettering. Vil bedriften bruke 1000 kr på fire timer en tirsdag i oktober, er det bare å stille inn dette i systemene. For mange aktører er en ”always on”-strategi det beste. Her velger man å annonsere med jevne mellomrom, og poste innlegg som alltid vil bli liggende på egne sider og spres organisk til følgere og venner av følgere, via engasjementet innlegget får.

Kan jeg gjøre dette selv eller bør jeg be om hjelp?

Verktøy for bruk og annonsering i sosiale medier er tilgjengelig for alle og de grunnleggende metodene kan man lære seg ved øvelse og hjelpesider. I slike tilfeller gjelder registrering av bedriftens kredittkort til bruk i annonsering.

Ønsker man profesjonell hjelp av markedsførere som daglig jobber med sosiale medier, kan et byrå brukes. Mange byråer jobber på timespris og tar ikke prosenter av mediespend. Ved bruk av et byrå kan selskaper få faktura for timebruk og mediespend, og dermed unngå å belaste et kredittkort. Byråer har også direkte kontakt med representanter fra de sosiale mediene, og holder seg dermed løpende oppdatert på nye produkter og gode annonseringsteknikker.

The Basics

Helt til slutt kommer noen punkter som er viktige å huske på når man skal delta i sosiale medier som en bedrift:

  • Bildebruk: Bruk bilder som fanger oppmerksomheten og illustrerer budskap/bedrift/produkt. Ved annonsering i Facebook gjelder maks 20% tekst på et bilde
  • Video:  Bør holdes innenfor 15-30 sekunder. Ha en call-to-action eller oppmerksomhetsfanger i starten av videoen
  • Tilpass ditt budskap: Tenk hele tiden på hvem du representerer og hvem du ønsker å nå
  • Tone of voice: Det er lov å være litt lekende og kreativ på sosiale medier,
  • Vær tydelig: Pass deg for ironi og andre ordspill eller talemåter som kan misforstås
  • Oppdater jevnlig: Oppdater kun når du har noe nyttig å komme med, men prøv å gjøre det jevnlig. Personer følger deg for å vite mer om deg. Skap dialog, entusiasme, engasjement og still spørsmål
  • Ha kontroll på kommentarer: Ha dedikerte personer til å svare på alle henvendelser. Og svar hurtig. Ta gjerne samtalen over på e-post eller i innboks/messenger

Håndter kritikk: Sosiale medier er åpne forum og alle kan kommentere. Det er ofte de mest fornøyde eller mest misfornøyde som kommenterer. Svar saklig på kritikk og be vedkommende diskutere på e-post, telefon eller via messenger.

Lykke til!

Les også: Hvordan en konkurranse hjalp oss å øke besøk til websiden vår fra sosiale media med flere 100%

Skrevet av Kjetil Joa, Performance Marketing Specialist, iProspect

Om Kjetil:
Kjetil har mye erfaring fra ulike norske selskaper og har siden 2007 jobbet med markedsføring, PR, nettsidedrift, grafisk design, CRM og sosiale medier. I iProspect er han Performance Marketing Spesialist og arbeider med betalt søk, remarketing, videoannonsering og sosiale medier. I regi av iProspect er han også kurs- og foredragsholder, med sosiale medier som spesialfelt.

 

www.visma.no/starte-bedrift

iProspect er et ledende, internasjonalt byrå innen digital markedsføring. De jobber med kunder både lokalt og internasjonalt, og med alt fra små aktører til store, internasjonale merkevarer. iProspect er ikke bare eksperter på ulike typer av digital markedsføring, de er også eksperter i å sette det hele sammen i en helhet. Ved å sette kundene i sentrum skaper de enkle, effektive strategier som etablerer kontakt med mennesker på tvers av alle kanaler – og som stimulerer forretningen til kunden på måter som kan måles og evalueres.
Kontakt iProspect: