HVordan lykkes på sosiale medier

Del 1: Hvordan lykkes på sosiale medier

Å lykkes på sosiale medier kommer ikke av seg selv. Det finnes mang en bedriftsleder eller markedssjef som hevder at sosiale medier ikke fungerer. Til en viss grad har de som mener dette helt rett. Sosiale medier fungerer nemlig ikke av seg selv; man må selv få dem til å fungere!

Spørsmålet eksisterende eller potensielle aktører på sosiale medier må stille seg, er hvorfor de skal være der. Enten det gjelder et stort eller lite selskap, med tilsvarende markedsmidler og budsjett, må man først lage en strategi for hvorfor, hvor og hvordan man vil være tilstede på sosiale medier.

Ville du som markedsfører delt ut kuponger via en TV-reklame? Poste personlige bilder på LinkedIn? Legge ut videoklipp fra fredagens lønningspils på YouTube og Instagram? Eller lagt ut bilder av hele din produktkatalog på Facebook eller Twitter? Svaret er (forhåpentligvis) et klinkende klart nei!

Når man vet hvordan man bruker tradisjonelle medier og markedsføringstiltak, og hvordan man skal bruke sosiale medier som privatperson – må man bruke samme sunne fornuft i tilnærming til sosiale medier som markedskanal!

En klar strategi er viktig for å lykkes på sosiale medier

Problemet er ikke sosiale medier i seg selv, men med hvorfor, hvor og hvordan man skal bruke sosiale medier. Hvem vil du nå frem til? Med hvilket budskap? Hvorfor vil du nå dem? Og hva skal potensielle kunder få ut fra interaksjonen med din bedrift i sosiale medier? De samme spørsmålene må man også spørre seg selv når det kommer til egne nettsider. Hvis du har valgt å lede potensielle kunder inn på sidene dine, med en fungerende kampanje i sosiale medier, må de få noe igjen for å besøke dem!

Ønsker bedriften å drive merkevarebygging, skape nye kunder, gjenkjøp fra eksisterende kunder, engasjement rundt innlegg, tjenester eller produkter, eller ønsker man å bruke sosiale medier til problemløsning og kundeservice?

What’s in it for me and what’s in it for you?

Det er helt essensielt å sette opp konkrete mål før man starter opp. Er målet med aktivitetene å skape engasjement på egne innlegg, kan man måle dette i de respektive annonse- eller brukerverktøy. Sender man trafikk fra sosiale medier til eget nettsted, må man måle hva som skjer der via for eksempel Google Analytics.

Man skiller mellom såkalte hard goals og soft goals. Hard goals er for mange aktører enkelt og greit et salg; for eksempel salg av en mobiltelefon (B2C) eller salg av et bedriftsabonnement (B2B). For andre aktører kan et hard goal være en møtebooking, gratisprøve av produkt eller det at en potensiell kunde legger igjen kontaktdetaljer. En bilforhandler selger ikke bil på Facebook, Twitter eller egen nettside, men ønsker gjerne at innlegg og annonser skal lede folk inn til nettsiden, for så å oppmuntre til en møtebooking eller prøvekjøring.

Soft goals kan være at potensielle kunder melder seg på nyhetsbrev, laster ned guide/white paper,  bestiller en katalog, bruker mye tid på innholdet på bestemte nettsider, eller leser bedriftens blogg.

Selv om de to sistnevnte målene i all hovedsak er merkevarebyggende, og at alle nevnte soft goals ikke leder direkte til et salg, er alle målene satt opp for å nå ut til målgruppen i ettertid; enten via direkte kontakt, eller som bruk i retargeting og custom audiences for videre, mer spisset, kommunikasjon.

For eksisterende eller nye kunder?

For noen er sosiale medier bedre til customer retention enn til customer acquisition. Altså bedre til å holde på eksisterende kunder enn til å skaffe seg nye. Hvis to aktører har samme tilbud, hvorav du følger en av dem på Facebook, er det størst sjans for å kjøpe av den aktøren du følger enn den aktøren du ikke følger. For det første er det større sjans til å få med seg tilbudet grunnet informasjon om dette på Facebook. En annen grunn for å handle hos aktøren man følger er også fordi du kanskje har kjøpt fra den før.

Om du ikke følger aktøren på Facebook, men har kjøpt, la oss si en TV fra dem, er det mulig å finne deg igjen på Facebook med et tilbud for TV-høyttalere, via retargeting eller custom audiences.

Hvordan lage og nå ut til målgruppen?

Bedrifter kan publisere innlegg mot fans og følgere for å nå dem organisk. Organisk kan beskrives som å nå ut til personer uten å betale for det.

Har man mange følgere, eller ønsker å nå ut til nye personer, må man ofte annonsere for å spre innlegg i sosiale medier.

På sosiale medier gir man fra seg mange detaljer om seg selv, og dette kan man ta i bruk som markedsfører. Man kan generelt sett bruke følgende kategorier for en målgruppe:

  • Demografi
  • Geografi
  • Interesser
  • Custom audiences
  • Retargeting
  • Lookalikes
  • Venners venner

Man kan for eksempel målrette mot personer i Oslo-området som er mellom 25 og 55 år og har interesse for reise, fotball, mote, business, regnskap, interiør eller kjæledyr.

Custom audiences og Retargeting

Har du epostlister eller telefonnummer til eksisterende eller potensielle kunder, kan du laste listene opp i Facebook og lage custom audiences (egendefinerte publikum). Custom audiences kan brukes til målretting eller ekskludering i markedsaktiviteter.

Retargeting (ofte kalt website custom audiences  og WCA) lages ved å fange opp besøkende på egne nettsider. Her kan man bygge gode lister over hvilke sider som er besøkt, man kan ekskludere kjøpere, eller målrette et spesialtilbud mot dem som har vært på produktsider, men som ikke har fullført kjøpet.

La oss ta eksempelet med kjøpet av en TV. Har du kjøpt din TV i aktørens nettbutikk kan du motta Facebook-annonser for TV-høyttalere fordi aktøren har tracket dine bevegelser på nett. Den vet at du har kjøpt en spesifikk TV og i hvilken tidsperiode.

Har du handlet din TV i butikk kan du ha registrert din epostadresse ved registrering av salget. Er denne adressen den samme som du bruker for å logge deg på Facebook, kan man finne deg igjen i annonseverktøyet via Custom Audiences.

Lookalikes

Lookalikes, eller speilpublikum, lager man i Facebook for å finne personer som er mest mulig like en liste med personer. Her bruker man et custom audience (besøkende på nettsider eller egne lister) eller egne følgere som grunnlag, før man lar systemet selv finne personer som har liknende Facebook-profiler.

Venners venner

Venner av følgere er en målgruppe som også kan benyttes. Da vil annonse eller sponset innlegg vise at noen man kjenner følger siden din.

Les også: Billig og effektiv annonsering for nyetablerte bedrifter
                Del 2: Hvilke sosiale medier bør du bruke?

 

Skrevet av Kjetil Joa, Performance Marketing Specialist, iProspect

Om Kjetil:
Kjetil har mye erfaring fra ulike norske selskaper og har siden 2007 jobbet med markedsføring, PR, nettsidedrift, grafisk design, CRM og sosiale medier. I iProspect er han Performance Marketing Spesialist og arbeider med betalt søk, remarketing, videoannonsering og sosiale medier. I regi av iProspect er han også kurs- og foredragsholder, med sosiale medier som spesialfelt.

 

www.visma.no/starte-bedrift

iProspect er et ledende, internasjonalt byrå innen digital markedsføring. De jobber med kunder både lokalt og internasjonalt, og med alt fra små aktører til store, internasjonale merkevarer. iProspect er ikke bare eksperter på ulike typer av digital markedsføring, de er også eksperter i å sette det hele sammen i en helhet. Ved å sette kundene i sentrum skaper de enkle, effektive strategier som etablerer kontakt med mennesker på tvers av alle kanaler – og som stimulerer forretningen til kunden på måter som kan måles og evalueres.
Kontakt iProspect: