Del 1: Billig og effektiv annonsering for nyetablerte bedrifter.

Hvordan skal du får den nye bedriften din synlig for potensielle kunder? Og hvilke markedskanaler vil gi deg best effekt for det begrensede markedsbudsjettet ditt? Dette er spørsmål som dukker opp for de fleste nystartede bedrifter, uavhengig av bedriftens størrelse og bransje.

Søkemotormarkedsføring er billig og effektiv annonsering for nyetablerte bedrifter.

Søkemotormarkedsføring, annonsering i Google og Bing, er en meget fleksibel annonseform som gir deg mulighet til å nå ut til nye kunder. Annonsene gir deg mulighet til å nå potensielle kunder når de er på utkikk etter dine produkter og/eller tjenester. Det beste av alt er at du bestemmer selv hvor mye penger du ønsker å bruke på annonseringen, og du betaler kun når noen klikker på dine annonser.

I dette blogginnlegget vil vi gå igjennom hva søkemotormarkedsføring er og hvorfor dette er en god annonseform for nyetablerte bedrifter.

Hva er Søkemotormarkedsføring?

Søkemotormarkedsføring er en samlebetegnelse på kjøpte plasseringer i søkemotorer. Her til lands er de mest kjente aktørene Google og Bing. Videre vil vi bruke Google og Google Adwords som eksempel, da Google er den mest utbredte søkemotoren i Norge og verden forøvrig.

Google Adwords er altså Googles annonsesystem, som gir deg mulighet til å annonsere med tekstannonser knyttet til utvalgte søkeord.

Via Google Adwords har du mulighet til å definere relevante søkeord for din bedrift og knytte disse opp mot annonser som blir synlig når potensielle kunder gjør et Google søk.

De annonseplasseringene som er tilgjengelige i Google er de tre øverste plasseringene i et søkeresultat, samt oppføringene til høyre. Disse plasseringene er merket med rødt i eksempelet nedenfor.

SEOVed å knytte seg opp mot søkeord som er relevant for din bedrift, vil du altså  være med i konkurransen om å bli synlig på disse plasseringene Google.

 


Hvorfor annonsere i søkemotorer?

Det er en rekke fordeler med å annonsere via Google Adwords. Søkemotorannonsering er en annonseform som egner seg like godt for store aktører med store markedsbudsjetter, som for mindre bedrifter. Søkemotorannonsering er et naturlig sted å begynne for deg som nylig har startet en ny bedrift. Noen av grunnene til at det er en god annonseform for nyetablerte bedrifter er blant annet:

    • Det er en lav terskel for å starte annonseringen:
      For å starte opp med annonsering i Google trenger du kun å opprette en Gmail-konto og registrere et kredittkort for betaling av annonseringen. Det at det ikke er noen produksjonskostnader knyttet til annonsemateriale gjør også at oppstartskostnadene for annonseringen blir lav. Google har gjort det enkelt for nye annonsører å sette opp en Google Adwords konto, og de ulike stegene for å komme i gang er meget godt beskrevet i Google Adwords hjelpesenter. I aller enkleste form er det altså mulig å sette opp Google annonsering selv, men skal du annonsere i stor skala kan det være lurt å involvere et byrå eller dedikere en egen ressurs til dette arbeidet.
    • Det er en skalerbar annonseform:
      Google Adwords er en meget fleksibel annonseform som gir deg mulighet til å utvide annonseringen etter eget behov. Du binder deg ikke opp til et gitt budsjett og du kan enkelt justere den summen du ønsker å bruke på annonseringen. Nettopp denne fleksibiliteten gjør Google Adwords til en godt egnet annonseform for nyetablerte bedrifter. Du kan sette av en liten sum penger til annonsering i starten, og ser du effekt av annonsene kan du enkelt øke budsjettene eller utvide antall søkeord du byr på. På denne måten vil du kunne utvide annonseringen din når du ser behov for dette. Omfanget av annonseringen kan altså vokse i takt med din bedrift.
    • Du styrer selv hvor annonsene dine vises:
      Et element som gjør søkemotorannonsering så unikt er alle målrettingsmulighetene som finnes. Google lanserer stadig nye oppdateringer rundt annonseløsningene sine, noe som gir deg som annonsør utvidede muligheter til å treffe de brukerne du ønsker å treffe. Du kan for eksempel avgrense annonseringen din til et gitt geografisk område, for eksempel til det fylket hvor din bedrift holder til. På samme måte kan du utvide annonseringen til nye områder hvis det skulle være ønskelig. Du kan for eksempel sikre deg tilstedeværelse i Sverige via Google Adwords hvis det er aktuelt å tilby produkter i andre markeder enn det norske. Du har altså mulighet til å annonsere lokalt eller internasjonalt.
    • Du bestemmer når annonsene dine skal vises:
      Det er også mulig å gjøre annonseringen tilgjengelig i ulike tidsrom og tider på døgnet. Har du mål om å generere telefonsamtaler til din bedrift kan det være ønskelig å kun være synlig på Google i åpningstidene til din bedrift. På denne måten kaster du ikke bort annonsekroner i tidsperioder hvor sentralbordet ditt ikke er betjent. Nettopp denne muligheten til å avgrense annonseringen gjør søkemotorannonsering til en meget attraktiv annonsekanal for mindre nyetablerte bedrifter.


Ovenfor har jeg gått igjennom begrepet Søkemotormarkedsføring og fordelene ved dette. I neste bloggartikkel vil jeg berøre temaer om hvordan man setter opp en konto i Google Adwords og hva det koster å annonsere. Du kan lese mer om søkemotormarkedsføring på Google Adwords hjelpesenter.

Ønsker du flere tips om synlighet og web? Les gjerne også vårt blogginnlegg
Slik blir din bedrift mer synlig på nett

 

Skrevet av Anders Nymoen Valseth, Team Leader Performance Marketing, iProspect.

Om Anders:
Anders har jobbet innen digital markedsføring og betalte performance-aktiviteter siden 2008. Han er medlem av INMA sin performancegruppe og holder en rekke foredrag om
performance marketing, både i regi av iProspect, kunder og Google. Anders sine spesialområder er betalt søk, remarketing, display- og videoannonsering, samt
performance-strategier. I tillegg til dette er Anders teamleder i iProspect Norge og fagansvarlig for Performance Display og Remarketing.

Du finner flere tips for deg som skal starte egen bedrift her.

iProspect er et ledende, internasjonalt byrå innen digital markedsføring. De jobber med kunder både lokalt og internasjonalt, og med alt fra små aktører til store, internasjonale merkevarer. iProspect er ikke bare eksperter på ulike typer av digital markedsføring, de er også eksperter i å sette det hele sammen i en helhet. Ved å sette kundene i sentrum skaper de enkle, effektive strategier som etablerer kontakt med mennesker på tvers av alle kanaler – og som stimulerer forretningen til kunden på måter som kan måles og evalueres.
Kontakt iProspect: