Dårlig software og håpløse nettsider? Dette kan du gjøre

Frustrasjon over dårlige nettsider og apper kan unngås med brukertester

De fleste har vel opplevd dårlige nettsider eller apper som ikke virker som forventet? Dårlige nettsider fører til at brukerne flykter, men ved bruk av gode testmetoder kan dette unngås.

Vi har alle opplevd det. Du logger inn på nettet for å lete etter informasjon eller for å bestille noe, men opplevelsen blir alt annet enn det du forventer. Du ender opp frustrert og sint og får ikke gjort det du skal.

La meg gi noen eksempler:

Forrige uke logget jeg meg inn på en nettside for å bestille meg nye høstklær. Nettsiden jeg ønsket å benytte kan styres etter hvilket land du bor i. Jeg merket raskt at jeg ikke klarte å bytte til Norge. Valget lå i menyen, men ingenting skjedde da jeg valgte Norge. Jeg logget ut og inn igjen, fortsatt virket det ikke som jeg ville.

Det endte med at jeg fant en annen nettside med samme utvalg og benyttet denne fremfor den jeg egentlig oppsøkte. Jeg informerte eierne av nettsiden om problemet, men tilbakemeldingen var at nettsiden fungerer utmerket. Som bruker ble jeg da enda mer frustrert og bestemte meg for at de hadde tapt meg som kunde.

Litt senere samme dag skulle jeg bestille en reise. Jeg forsøkte å logge inn med mitt brukernavn og passord, men fikk beskjed om at enten brukernavn eller passord var feil. Under innloggingsfeltet var det en knapp med teksten; «Trykk her hvis du har glemt brukernavn eller passord». Jeg trykket på knappen, men ingenting skjedde.

Dette er eksempler på hendelser som har skjedd såpass mange ganger at nå ønsker å ta tak i dette. Som testleder i Visma Consulting brenner jeg for at brukere av systemene vi utvikler skal være fornøyde og føle at de har en god opplevelse er viktig.  

Men hvorfor skjer dette i 2019 med alt fokuset på digitalisering, samt effektive og brukervennlige systemer?

En rapport fra Social Issues Research Centre (SIRC) i Oxford viser at vi blir syke av dårlige websider. Online-shopping påvirker hjertefrekvens, hjernebølger og kan føre til muskelspenninger. Det viser seg at å handle på nettsider som har dårlig design og er langsomme kan ha negativ effekt på immunforsvaret, pustefunksjonen og nervesystemet, ifølge rapporten.

I artikkelen fra Computerworld snakkes det også om begrepet musfrustrasjon (Mouse Rage) som innebærer at det skjer mye i kroppen vår når vi opplever problemer på nettet, som økt hjerterfrekvens, økt svette, voldsom klikking på musen og kjefting. 

Så nå stiller du deg kanskje spørsmålet – hvordan kan man unngå dårlige nettsider og hva man gjøre dersom man har dårlige nettsider?

Brukertesting

Som testleder mener jeg det beste svaret på dette spørsmålet er brukertesting. For å sikre et funksjonelt og tilpasset produkt, er brukertesting essensielt.

En brukertest er den mest valide metoden for å avdekke svakheter ved brukervennligheten til et nettsted. Målet med en slik test er å få reelle tilbakemeldinger fra brukere om en løsning eller tjeneste. Resultatene etter en slik test skal brukes til å gjøre forbedringer. Det handler altså om å teste brukervennligheten til tjenesten eller løsningen, med reelle brukere. 

Når man utvikler en løsning eller tjeneste vil man ofte se seg blind på resultatet og derfor vil brukerinvolvering være en god måte å bringe inn et nytt perspektiv på.

Trenger du hjelp med test og testledelse? 

Se hva vi kan tilby deg her!

Det hjelper ikke hvor mye penger man bruker på å teste et produkt eller hvor lite feil et produkt inneholder, dersom man har laget ‘feil’ produkt og ikke vet hvem som er sluttbruker og hvordan sluttbruker forventer at systemet skal fungere.

Brukerne må da teste nettsiden samtidig som den er under utvikling. Ved å avdekke svakheter med nettsiden på et tidlig stadie vil man få muligheten til å korrigere før man realiserer produktet. Det er alltid både enklere og billigere å rette opp i svakheter før publisering og man slipper å vise sluttbrukerne et dårlig produkt. På denne måten vil brukertester mest sannsynlig spare sluttbrukerne av nettstedet ditt for mye frustrasjon og forvirring. 

Dersom siden ikke er brukervennlig, forståelig eller løser oppgaven som er tenkt, så vil ikke nettsiden oppleves som god av brukerne. I verste fall vil man miste brukere, noe som igjen resulterer i tapt inntekt. Derfor kan det koste deg dyrt å ikke teste på en god måte før publisering. 

Les mer: Hvordan lykkes med smidig testing i dagens IT-prosjekter?

Pilotprosjekt

I tillegg til brukertesting er det også veldig nyttig å få en bedrift til å være pilot for nettsiden. Dette kalles et pilotprojekt. 

Et slikt prosjekt brukes ofte for å teste utformingen av det endelige prosjektet eller undersøkelsen i realistiske omgivelser. Slik kan man sørge for å oppdage feil ved designet før det endelige designet skal publiseres. 

Dersom en bedrift er pilot for nettsiden over en periode får man reell testing over lengre tid og svært nyttige tilbakemeldinger på hvordan nettsiden er utformet, hvordan den er å bruke og om den inneholder feil eller svakheter. Og det viktigste, om siden løser de oppgavene som sluttbrukeren forventer at nettsiden skal løse.

I et samfunn hvor vi digitaliserer flere og flere prosesser er gode nettsider helt avgjørende. Dessverre opplever jeg at mange bedrifter undervurderer hvor viktig dette er og mange er også lite lydhøre for tilbakemeldinger på sine nettsider. 

Ja, det koster penger å lansere nettsider på måten jeg beskriver over, men har man faktisk råd til å ikke investere i gode testmetoder når baksiden ved å ikke gjøre det er å miste potensielle kunder?

Nettsiden er «visittkortet» til en bedrift og det første brukerne ser av selskapet. Tap av omdømme ved dårlige nettsider kan være kroken på døren for en bedrift.

Vil du vite mer om hvordan sikre et stabilt og forutsigbart IT-miljø?

Les mer om teknisk test