
A-ordningen når du er arbeidsgiver uten lønnssystem
Dette må du forberede deg før a-ordningen innføres fra 1. januar 2015 hvis du er arbeidsgiver uten lønnssystem.
Dette må du forberede deg før a-ordningen innføres fra 1. januar 2015 hvis du er arbeidsgiver uten lønnssystem.
A-ordningen innføres fra 1. januar 2015. Slik forbereder du deg til a-ordningen med lønnssystem.
Det kan kanskje høres selvsagt ut at man skal prioritere de kundene man tjener penger på, og styre unna dem som koster deg penger. Men i en travel hverdag kan det være vanskelig å vite om kunden du har på tråden er lønnsom eller ikke. Med et godt CRM-system (Customer Relationship Management) vil svaret på dette kun være et tastetrykk unna.
Sosiale medier brukes for alt disse dager. Vi holder kontakten med venner og familie, møter nye mennesker, shopper, finner nye jobber og evaluerer kandidater til en stilling. Siden sosiale medier dominerer så mye av våre liv, er det neppe overraskende at det har blitt stadig mer avgjørende for små bedrifter også.
Du må ha med etternavnet ditt i det offisielle navnet på enkeltpersonforetaket ditt.
Har du et enkeltmannsforetak eller driver du en mindre bedrift? Og ønsker du å jobbe med fakturering og regnskap på nett for å ha tilgang døgnet rundt?
Innføringen av elektroniske skattekort fra 2014 har ikke gått helt smertefritt. Feil i forbindelse med arbeidstakernes status i lønnsprogrammer går igjen.
Desember er refleksjonens måned. Ble året slik som forventet? Eller kanskje bedre? Sitter du på tidenes idé og vurderer å starte for deg selv?
Da er du nok ikke den eneste! Uansett hva din kjernevirksomhet er eller hvilken størrelse din bedrift har, vil den alltid ha behov som må dekkes for å kunne operere effektivt.
1. januar 2014 kom kravet om føring av personallister for utvalgte bransjer. Vi har skrevet om det tidligere her på Smart bedrift, og skatteetaten melder at de nå har gjennomført cirka 2500 kontroller av hvordan bedriftene praktiserer regelverket. Resultatet er ikke akkurat oppløftende.
Hvis du har ansatte, bør du merke deg at den nye sykmeldingen som tas i bruk fra nyttår er mer arbeidsrettet enn tidligere.
Det finnes ulike varianter av outsourcing, men for mange viser det seg å være svært lønnsomt å outsource administrative innkjøp knyttet til daglig drift. Dette gjøres best gjennom innkjøpssamarbeid. Tanken bak innkjøpssamarbeid er at det er penger å spare ved å kjøpe i volum. Når mange går sammen kan man presse prisene lavt og oppnå betingelser man ikke klarer på egenhånd. Risikoen er lav, men gevinstene kan bli store.
Du skal holde hodet kaldt når du er fersk bedriftseier og nærmer deg grensa for å bli momspliktig.
Innimellom kommer det en bindende fohåndsuttalelse (bfu) fra Skattedirektoratet som er interessant for flere enn bare den som har bedt om den.
Begynn med forretningsmodellen før forretningsplanen Ordet forretningsplan kan få det til å vrenge seg i magen til mang en gründer, men den har vært helt nødvendig om du har ønsket lån i banken eller tilskudd fra Innovasjon Norge. Det er delte meninger om hvor hensiktsmessig forretningsplaner er. De har en tendens til å bli liggende […]
Mange av oss bruker daglig opptil flere apper privat. Nå finnes det også en rekke apper som kan gjøre din jobbhverdag mer fleksibel og effektiv. De fleste apper er skreddersydde for å løse kun én oppgave. Fordi de er tilgjengelige på din smarttelefon, kan du løse administrative jobber og oppgaver når som helst og hvor […]
Produsenter og salgsledd i alle ledd får nemlig tilbake den merverdiavgiften de har lagt ut – så lenge det er i forbindelse med merverdiavgiftspliktige varer eller tjenester. Avgift beregnes også på innførsel fra utlandet, samt på uttak fra egen virksomhet. Satser for merverdiavgift Satsene for merverdiavgift er normalt 25 prosent av fakturabeløpet/salgsvederlaget. Satsen er normalt […]
Tid er penger, og den viktigste ressursen du har når det kommer til å drifte din egen virksomhet. Det er også den ressursen som koster mest.