Dette var det innlysende eksemplet, som sikkert alle dere kjenner. Realiteten er at etterhvert som IT-industrien har utviklet seg, så har det kommet til flere og flere funksjoner overalt. Funksjoner som er lagt til for å gjøre ting lettere, har i mange tilfeller gjort alt vanskeligere. Etterhvert er dette noe leverandørene har begynt å innse: brukervennlige løsninger er gode løsninger, det er ikke nødvendigvis om å gjøre å ha flest mulig funksjoner. Gode løsninger gjør at det er lett og innlysende å ta i bruk nye funksjoner og ny teknologi.

Visma satser stadig mer på HCI (Human Computer Interaction) for å kunne levere brukervennlige løsninger. De neste 2 månende skal jeg jobbe med et HCI-prosjekt i R&D avdelingen. I løpet av prosjektperioden skal jeg analysere den eksisterende løsning, utvikle konsepter og prototyper og brukerteste disse. Målet er å levere en prototype som så skal bli implementert. Under er et skjermbilde av utgangspunktet mitt. Jeg er nå godt igang med brukertesting, og finner både ting som fungerer bra, og steder der det er klare forbedringsmuligheter. Jeg har flere ideer om hvordan en ny versjon burde fungere – og forhåpentligvis vil jeg få gjennomslag for å gjøre en del forandringer i en av de mest brukte web-løsningene til Visma. Det blir veldig spennende!
