Bruk tid på sosiale medier – hvis ikke blir din bedrift akterutseilt

Dersom du sier at din bedrift ikke har tid til sosiale medier, har du etter min mening ikke tid til kundene dine. Kundene dine er der og de ønsker å prate med deg.  I VISMAgazine nr 2.02011 har jeg uttalt meg om sosiale medier og hvorfor det er et være eller ikke være for bedrifter. Du kan lese hele artikkelen her.

Sosiale medier er i dag en del av hverdagen for de aller fleste, men vi gjør mer enn å holde vennene våre oppdatert med hva vi driver med. Vi bygger nettverk, vi spør om råd og vi lytter til erfaringer som vårt nettverk tilegner seg og deler. Og det er noen som snakker om din bedrift også. Du har kanskje ikke sett det ennå.

Gary Waynerchuck, mannen som har doblet omsetningen i sitt vinutsalg ved å ta i bruk sosiale medier, sier at dersom du ikke er med i sosiale medier vill bedriften din forsvinne innen 5 år. Og jeg er enig, er du ikke i dialog med kundene dine så vil du bli akturutseilt. Dagens informasjon og konversasjoner skjer i et tempo som vi aldri før har sett og som fortsatt er økende. Henger du deg ikke på nå vil du ligge langt etter og slite med å ta igjen resten.

Se på effektiviteten i din bedrift, hvor mye tid går med på å «prøve» å få snakke med de kundene du ønsker? Hva om du heller brukte tiden til å identifisere og finne de menneskene eller bedriftene som vil snakke med deg, men som ikke har funnet deg. Klarer du det så vil nok dette vise seg på resultatene også. Finn ut hvor dine kunder er, hva de snakker om, hvordan de snakker og engasjer deg i dialogen. La de finne deg.

Selv så jobber vi i Visma veldig hardt med å bruke sosiale medier riktig. Vi forsøker oss litt utad som dere ser i dag, men vi jobber også veldig hardt i kulissene med å jobbe med det strategisk. Vi skal ikke bare være tilstede i sosiale medier fordi vi skal være der. Vi skal ha et mål, vi skal tilby verdi og vi skal kommunisere med kundene våre. For å gjøre det riktig krever det prosesser og forarbeid. Det kreves at alle våre aktiviteter i sosiale medier skal være med på å nå våre felles mål. Sørge for fornøyde kunder, lage gode produkter og selvfølgelig selge mer.

Du vil derfor se mer av oss i sosiale medier i fremtiden, men kanskje vil vi også forsvinne enkelte steder. Vi ønsker å gjøre det riktig, ikke ut fra hvordan vi ser det, men ut fra hvordan våre kunder ønsker det. Vi kan ikke fortelle dere hva fremtiden vil bli, men vi ønsker en tett dialog med dere, premissgiverne, som skal fortelle oss hva dere vil ha av oss i fremtiden.

Så hvor ønsker dere å møte oss og hva ønsker dere at vi gir dere av verdi?
Kommenter gjerne under.

Erik Eskedal previously worked as Digital Communication Manager at Visma. Besides his interests in digital communication, Erik's specialities is B2B marketing and social media. He guest lectures at Norwegian Business school. Privately his biggest interest is photography and skiing. Erik also blogs privately at www.erikeskedal.com (in Norwegian) about social media and B2B. Follow Erik on twitter: @Eskedal
Kontakt Erik: